Konica Minolta premiärvisade bjässe för B2+

Foto: Felix Alnemark
PUBLICERAD: 31 maj 2024
UPPDATERAD: 3 juni
Mikael Wennerberg på Konica Minolta med ett bokomslag förädlat i MGI JET varnish 3D Evo.

Konica Minolta premiärvisade sin nya B2+ UV-inkjet, AccurioJet 60000 under Drupa. De visade också sin nya high chroma-maskin med en utvidgad färgrymd för riktigt iögonfallande kulörer.

Ackompanjerat av dramatisk musik avtäcktes AccurioJet 60000 som kan sägas positionera sig över KM1 och KM1e. Med hjälp av inlinesensorer och spektrofotometer övervakas tryckkvalitén automatiskt. Den kan också fjärrövervakas via tillverkaren för att se till att hålla upp-tiden maximal.

–Den kommer kunna köra upp till 6000 b2+-ark i timmen, säger Mikael Wennerberg, Nordic Product Manager Sales Specialist, industrial printing.

AccurioJet 60000 var Konica Minoltas största nyhet på Drupa.

Den nya bjässen trycker mediaformat upp till 585x750mm. Den använder sig av HS-UV Inkjet-bläck med något som kallas ”Dot freeze technology”. Tekniken beskrivs som en unik metod för att återge högkvalitativa utskrifter med fin tonövergång och glans vilket ska ge inkjetutskrifter med offsetkvalitet.

Det var upp till bevis direkt för AccurioJet 60000. Personalen i montern delade ut utskrifter till publiken som kastade sig över arken för att syna resultatet.

Det ska också uppnå både höghastighetsinjektion av bläcket och fasförändringsavbildning vilket betyder att bläcket blir geléliknande samtidigt som det träffar mediet. Det fixerar punkten för att slippa färgblödning och blandning.

– Planen ligger att den ska börja säljas i slutet av 2025, säger Mikael Wennerberg.

Kräm i färgerna

En annan maskinnyhet är AccurioPress C84HC som är en digital tonerpress för A4 och SRA3 där HC står för High Chroma. Utskriftsproverna som visas har mycket starka färger. Maskinen som visas upp för första gången på en mässa har en helt annan färgrymd än en vanlig CMYK-maskin berättar Mikael Wennerberg.

Mikael Wennerberg visar upp vad High Chroma-pressen AccurioPress C84HC går för.

– Det är fortfarande CMYK men det är specialblandad cyan och magenta. Vi kan också göra profiler för vanlig CMYK, så den kan göra vanlig produktion också. Fördelen med den här speciella High Chroma-blandningen är att vi når en större färgrymd. Vi når nästan sRGB-rymden. Det syns i fluorescerande, intensiva färger som du kan återge bättre. Även hudtoner blir bättre. Jag skulle säga att maskinen en gång togs fram med mycket tanke på fotoböcker.

Det blir starka färger med High Chroma-blandningen.

Vad är den för kunder som brukar använda den här?

– Tittar man i Europa så är det mycket kunder som håller på med foto. I Sverige har vi några kunder som varit väldigt picky med färgåtergivning i just deras färgrymd som de vill ha. Vi har inte sålt många av den men det har varit några byråer som varit intresserade av den. Det var också en konstruktionsbyrå för utomhusarkitektur som hade problem med att deras illustrationer inte blev bra när de körde i vanlig CMYK. Det blev inte så intensiv färgåtergivning som de ville ha. De köpte också en HC. De gröna färgerna är svåra att nå och även de lila.

Toner för stora volymer

I montern radades också Konica Minoltas flaggskeppsmaskiner inom toner upp.

AccurioPress C4070.

– AccurioPress 12000 som ger 120-sidor i minuten och AccurioPress C14000 som ger 140 sidor i minuten. Den har en stor del tillval. Här har vi valt att sätta i Plockmatics nya trådhäft. Det tror jag vi är ensamma om att kunna köra inline, säger Mikael Wennerberg.

Just bokproduktion är något man lyfter extra i år. Vi ska återkomma till det.

Högproduktionsmaskiner inom toner går bra för Konica Minolta. Nyckeln är produktiviteten och AccurioPress C12000 och 14000 konkurrerar med de andra stora tonersystemen på marknaden, enligt Mikael Wennerberg.

Maskinerna har IQ-enheten IQ-501.

– IQ står för intelligent quality care. Den mäter varje ark som passerar i realtid. Man kan ställa den så att den justerar färgkurvorna så man får en korrekt och jämn återgivning av färgerna i hela upplagan. Sedan kan du också få den att hitta fel. Får du till exempel än coronarand så ska den skicka ut det pappret. Är nästa också fel så stannar den. Men är det bara enstaka så åker den ut på en waste tray och så fortsätter den producera.

Justerar den själv när den upptäcker något?

– Om den kan. När den inte kan så stannar den, om operatören behöver göra något. En rengöring eller något annat.

Allt marknadsföringsmaterial och broschyrer hos Konica Minolta producerades på plats on demand. Här levererar en robot en broschyr direkt till Mikael Wennerberg efter beställning i ”kiosken”.
Förpackningstrenden stark

Förpackningstrenden syns så klart hos Konica Minolta också. De visar en tonerlinje tillsammans med en Horizon-stans.

– När jag pratar med förpackningskonverterare så vill de ha större maskiner. Däremot ser vi ett behov hos våra vanliga production printing-kunder. De frågar efter möjligheten att göra små förpackningar. Det luriga med det är hur du ska göra efterbehandlingen. För det finns inte jättemycket efterbehandling för små format men här är ett alternativ. Det är klart att det kostar en slant men det gör det också väldigt kommersiellt och produktivt när man gör det med en riktig leverantör.

Nytt samarbete

Konica Minolta har också ett helt nytt samarbete med skärbordstillverkaren Valiani som innebär att de har säljrätten på deras modell Omnia.

Samarbetet med italienska Valiani är helt färskt.

– Bordet är inte tänkt för ett skyltföretag alls utan för ett arktryckeri. Den kan hantera det vi gör i PKG1300. Det är vår digitalprinter för korrigerad kartong, wellpapp. Sedan kan den köra tunna papper också. Det fina med den här att du har en iläggare och en avläggare. Du kan lägga på en bunt jobb och den kan läsa en QR-kod i skärprogrammet. Den kan inte fräsa men skära tangentiellt. Du kan göra en gelning för att göra en låda. Och du kan ha ett bigverktyg i.

De visade också kartongmaskinen Alphajet som är en integrerad produktionslinje med utskrift och efterbehandling.

Böcker kommer starkt

I montern finns en zon för bokproduktion med färgprinters, svartvit printer och en lack- och folieringsmaskin i ett. Allt kompletterat med en limbindare.

– Här trycker vi inlaga, omslag som folieras och sedan binder vi färdiga böcker.

Det var många som kände och tittade på applikationerna som JET varnish 3D Evo levererade i Konica Minoltas monter.

Konica Minolta ställer också ut samarbetspartners NGI:s produkter. Där var det kanske JET varnish 3D Evo som drog till sig flest besökare. Det är en förädlingsmaskin för både digitalt och offset som till exempel printar UV inkjet, lackar och gör digital varmstämpling.

– Det här är inte direkt en förpackningsapplikationsmaskin. Du kan du förädla bokomslag, magasinomslag eller vad du än vill förädla för något.

Den kan till exempel göra taktil lackering i olika höjd vilket kan ge ett mönster. Den kan till och med göra det på boktext, helt digitalt utan verktyg.

Mikael Wennerberg säger att det är ett måste med förädling inom förpackningsbranschen och för omslagstryck till böcker och magasin.

– Jag jobbade tidigare på Svenska tryckcentralen där vi tryckte pocketböcker. Jag skulle säga att 90 procent av alla pocketböcker hade någon form av förädling på sig.

Etiketter är ett växande segment för Konica Minolta. Här är nya etikettskrivaren Accuriolabel 400.

Accuriolabel 400 är Konica Minoltas nya etikettmaskin.

– Skillnaden är vår befintliga trotjänare Accuriolabel 230 gör 23,4 meter i minuten, bara med CMYK. Accuriolabel 400 gör 40 meter i minuten och kan ha ett femte färgverk med vitt, säger Mikael Wennerberg.

Robotar utförde arbetsuppgifter hos Konica Minolta.

Läs vidare

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg, till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Mutoh lanserar sin första print- and cutlösning

En kompakt skrivare som enkelt kan placeras på ett skrivbord och som även har integrerad skärning. Nu lanserar Mutoh sin första print- and cutlösning.
Mutoh pc

Matt revolution: Ny UV-inkjetteknologi för etiketter

Heidelbergs dotterbolag presenterar forskningsgenombrott: Matta etiketter trots UV-inkjetteknik.
MatteJet_01

Senaste nytt

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg, till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194

Ricoh satsar på AV-lösningar i nytt samarbete med LG

Ricoh och LG ingår ett globalt partnerskap med LG. Genom att kombinera Ricohs kommunikationstjänster med LGs displayprodukter stärker de sin kapacitet inom AV-lösningar på arbetsplatser.
LGE-picture_tcm96-86922