Spendrups köper screentryckeriet och produktionsbolaget Swagg i Hägersten. Förvärvet är en del av en satsning på textil- och merchandise inom restaurang- och besöksnäringen.
Spendrups köper 51 procent av aktierna i Swagg. Swagg grundades av Dave Lax och har 16 anställda och omsätter 46 miljoner kronor. Företaget är specialiserade på tryck av profilkläder och profilprodukter.
– Vi är enormt spända och glada att få ett sådant välrenommerat företag som Spendrups som ägare. Och ser fram mot att ta nästa steg i Swaggs historia genom att utveckla nya kreativa lösningar på profilkläder och merchanise tillsammans med Spendrups. Vi har sedan lång tid tillbaka jobbat tätt tillsammans som leverantör vilket gör att det kommer blir en sömlös integrering, säger Dean Lax, vd för Swagg i ett pressmeddelande.
Dean Lax kvar som vd
Genom förvärvet får Spendrups direkt tillgång till högkvalitativa och skräddarsydda lösningar för att stärka Spendrups kunders identitet och marknadsföring, skriver köparen.
– Förvärvet av Swagg är en strategisk långsiktig satsning för att kunna utveckla utbudet hos våra partners inom restaurang- och besöksnäringen med produkter inom textil och merchandise som är en viktig del för våra kunder. Vi är sedan lång tid tillbaka en betydande leverantör av restaurangtillbehör. Genom förvärvet av Swagg kan vi utveckla och effektivisera inköpen ytterligare. Vi är glada att Dean Lax, med sin gedigna branschkunskap, kommer att kvarstå som delägare och vd, säger Andreas Bjerketorp, chef för affärsutveckling på Spendrups och tillträdande styrelseordförande i Swagg.
Sign&Print besökte nyligen Swagg och pratade om deras nisch som screentryckeri vilket du kan läsa om här.