I HP:s monter under Drupa var det nyheter inom Indigo- och PageWide-serierna som fick stå mest i rampljuset. Men inom kort utlovas nyheter även inom storformatssegmentet.
Det berättar Paula Comes Ahedo, Director of Strategy, Customer Experience and Program Management, HP Large Format, när Sign&Print träffar henne i HP:s jättelika monter som upptar hela hall 17 under Drupa.
– Det kommer nyheter inom storformat i höst, säger hon men vill inte specificera mer i detalj vad det handlar om.
Förra hösten släpptes den senaste versionen av HP Latex, modell 630 W, som avtäcktes bland annat under Sign&Print Scandinavia. En instegsmodell till de större 700- och 800-maskinerna i serien med samma vattenbaserade latexbläck inklusive ”underhållsfritt vitt”. En maskin som är tillverkad med 37 procent återvunnen plast, helt i linje med HP:s mål om att vid 2030 vara det mest hållbara företaget i branschen.
Kunddriven innovation
Utvecklingsarbetet inom storformat styrs av framför allt tre trender: ett ökat krav på snabbare omställning, ett behov av allt mer strömlinjeformade arbetsflöden och en ökad efterfrågan på hållbara produkter.
– Vi vill hjälpa våra kunder med den digitala transformationen och vara en pålitlig partner på den resan. Vi vill göra det på rätt sätt och med hållbarhet som rättesnöre, säger Paula Comes Ahedo och fortsätter:
– HP har starka muskler och en stark R&D-avdelning som jobbar med kunddriven innovation för att skapa värde för kunderna. Vi ser att vi har ett bra momentum när det gäller storformat och att det är ett område som växer, och det är vi såklart glada för.
Större bläckkassetter
HP presenterade faktiskt en del nyheter inom storformat på Drupa, men lite mer blygsamma än de ovan nämnda. Det handlar om att bläcket till HP Latex 2700 som nu kan fås i 10-literspåsar för en mer resurseffektiv och hållbar produktion.
– Det är ett svar på kundernas krav om att kunna sänka sina kostnader och samtidigt öka sina volymer.
En annan nyhet är uppgraderingar av mjukvaran PrintOS, Live Production, som ska förenkla framför allt för små och mellanstora tryckerier. Till exempel för att kunna styra arbetsflödet på distans via en mobil eller dator. Det omfattar även en uppgradering av Design & eCommerce som ska göra det enklare för kunden att göra sådant som printklara PDF-filer som är optimerade för print på canvas eller väggdekorationer.
Inga AI-funktioner än
På årets Drupa är det ett begrepp som återkommer, nämligen AI. Paula Comes Ahedo säger att det är ett ämne som diskuteras flitigt även hos HP, men hittills har det inte resulterat i några konkreta funktioner för storformatskunderna.
– Jag skulle säga att vi är i ett bra läge med mycket relevant data från våra kunder som vi kan använda. Vi jobbar på att utveckla AI-funktioner, men vill inte lansera något utan att det ger våra kunder något värde, det är det viktigaste, säger hon avslutningsvis.