Xeikon samarbetar med Kurz för att utveckla ny teknik som gör det möjligt för etikettryckerier att erbjuda nya funktioner för varumärkesskydd och spårning. Det görs genom att lägga till unika metalliska element till den tryckta etiketten.
Genom att utnyttja Xeikons Titons teknologi för torrtonertryck med Kurz metallförädling och produksäkerhetsexpertis från företaget Scribos har partnerna tagit fram en etikettapplikation med en lösning för att skydda varumärkesvärden och bekämpa förfalskningar.
Innehåller kopieringsskydd
Med hjälp av Xeikons X-800 DFE (Digital Front End) används seriekodade, skyddade QR-koder och metalliska variabla element. Varje kod har ett unikt ID och innehåller ett fint tryckt undermönster som fungerar som ett avancerat kopieringsskydd.
– Den sekundära nivån av kopieringsskydd som är inbäddad i dessa QR-koder förlitar sig på mycket intrikata detaljer, vilket bara kan uppnås med digital tonertryck, säger Steffen Scheibenstock, chef för Digital business development på SCRIBOS.
Fåglar avgjorde äkthet
I ett exempel på vinetiketter har Xeikon tryckt QR-koder. Genom att verifiera kopieringsskyddet men en smartphone visar hemsidan man landar påett antal symboler som liknar ett spel på en enarmad bandit.
Genom att jämföra symbolerna på produkten med de på skärmen så deltar konsumenten i en säker tvåfaktorsautenticering.
– I detta fall tryckte vi en varierad uppsättning av fåglar, som skiljer sig åt i position, form, antal och orientering. Denna metod, inbäddad i det metalliska trycklagret och unikt för varje etikett, erbjuder robust skydd mot förfalskning utan att kräva en app, vilket säkerställer säkerhet för alla konsumenter, säger Steffen Scheibenstock.
QR-koderna stöds dessutom av en autentiseringsplattform som erbjuder data för statistik och analys. Kunder kan också välja bland en rad moduler för konsumentengagemang, som bonusprogram, spel eller tävlingar, allt anpassat för att matcha deras eget varumärke.