Boråsdominans hos julsatsande Nordic Profile Fair

PUBLICERAD: 8 augusti 2024
UPPDATERAD: 8 augusti
Eva Francke är projektledare för Nordic Profile Fair på Elmia i Jönköping. Foto: Pressbild

Den 14-15 augusti hålls reklam- och produktmedia-mässan Nordic Profile Fair i Jönköping. Denna gång satsar man extra inför julsäsongen.

Signcore är ett av de många Boråsföretagen som kommer vara på plats på mässan. Här syns Robert Nyblom och Simon Nyman från företaget. De ska visa Mimakis DTF- och UV-LED-lösningar. Foto: Anja Degerholm

– Vi kommer ha ett jultorg som kommer möta besökarna i entrén. Där kan utställarna visa upp sig. Julsäsongen börjar för alla inköpare som ska köpa in, säger Eva Francke, projektledare för Nordic Profile Fair hos Elmia.

Ett 90-tal företag kommer vara på plats på Elmia under dagarna. Noterbart är att hela 15 företag från Borås representerade och 14 bolag från utlandet.

– Jag är från Borås och har noterat detta. Det har nog med att göra att många av den typen av företag har en tradition i Borås. Det har kommit av den gamla postordertraditionen som funnits i många år i Borås. Det är nog inget specifikt utan det är så fördelningen av branschen ser ut, säger Eva Francke.

Företagens kompetenspartner, Nordiska textilakademin, besöker mässan och finns tillgängliga för att diskutera ämnen som utbildning, textil hållbarhet, praktik med mera.

Två mässor per år

Nordic Profile Fair arrangeras två gånger om året och är kostnadsfri för den som arbetar i produktmediabranschen.

Nordic Profile Fair arrangeras två gånger om året av branschorganisationen PWA. Foto: Felix Alnemark

Stämmer det att vissa företag satsar på att synas på vårmässan och andra på höstmässan?

– Jag är lite för ny för att svara på det. Det är den första mässan jag gör. Jag tror det är lite gammal tradition att det dels är företag som släpper kataloger i början på året och är med på mässan i januari för att visa upp nya produkter. Sedan finns det en hel del som är med på utländska mässor på våren och satsar på att vara med på höstmässan. Och vissa som är med på båda, säger Eva Francke.

Denna gång flyttar mässan över från Hall A till Hall C på Elmia.

– Det är för att Elmia lastbilar har inflytt under den tiden så det är för att få plats. Men vi hade mässan 2022 i C-hallen.

Fest på kvällen
Duo Jag uppträder på branschfesten i samband med mässan.

Under mässans första dag blir det branschfest på kvällen på Twin City i Jönköping och underhållning av bland annat coverbandet Duo Jag.

13 augusti, dagen innan mässan, hålls golftävlingen PWA Open på Sand Golf Club i Tornaryd utanför Jönköping. Vinnarna i tävlingen kommer prisas under branschfesten.

Från 19-30 augusti kommer de gå att se filmreportage från utställande företag på Nordicprofilefairhybrid.com

 

Läs vidare

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

Ahlsells nya tryckeriverksamhet – vill växa genom förvärv

Ahlsell gör en strategisk satsning på tryckeri, profil- och presentreklam. Det tekniska handelsföretaget har för avsikt att växa genom uppköp av liknande verksamheter. Nu startar man en ny yrkesbutik i Dalarna med tryckeri och fler liknande initiativ är på gång.

FotoJet---2024-12-06T144347.150

De ska leverera skyltar åt allmännyttan

Allmännyttans inköpsfunktion, HBV, har skrivit ramavtal med fyra företag för leverans av utomhus- och inomhusskyltar till sina medlemmar hos Sveriges allmännyttiga bostadsbolag. Här är vinnarna!

1731077484687

Senaste nytt

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

Ahlsells nya tryckeriverksamhet – vill växa genom förvärv

Ahlsell gör en strategisk satsning på tryckeri, profil- och presentreklam. Det tekniska handelsföretaget har för avsikt att växa genom uppköp av liknande verksamheter. Nu startar man en ny yrkesbutik i Dalarna med tryckeri och fler liknande initiativ är på gång.

FotoJet---2024-12-06T144347.150