Boxes & Labels storinvesterar i maskinpark och byggnader

Foto: Bo Wallteg
PUBLICERAD: 15 augusti 2024
UPPDATERAD: 15 augusti
Dennis Artursson och Kalle Järnfors kan notera en mycket trivsam utveckling för Boxes&Labels.

De två bolagen bakom Boxes & Labels ska slås ihop. Under hösten flyttas etikettproduktionen till Olsfors utanför Borås och flera maskininvesteringar har gjorts i etikettverksamheten och arkfabriken. Det unga företaget har satsat över 100 miljoner kronor på två år.

För två år sedan lanserades det ”nya” bolaget Boxes&Labels, en sammanslagning av etikettproducenten Boxon Production och arkfabriken Specialwell.

Specialwell, som man hette då grundades år 1999 som en arkfabrik, det vill säga ett företag som tillverkar förpackningar av wellpapp.

Boxon Group har genom åren varit en stor kund och samarbetspartner. I Viared, utanför Borås, någon mil från Specialwell i Olsfors, hade Boxon Group sedan tidigare etikettillverkaren Boxon Production.

Två bolag ska bli ett

Fortfarande är etikett- och arkverksamheten två olika bolag, men under året kommer man att fusionera dem, något som skall vara klar till kommande årsskifte.

Under de senaste åren har man byggt en helt ny organisation med ett gemensamt erbjudande och även om tanken från början inte var att man skulle bli så integrerade insåg man snart att det var det bästa.

– Vi har nu byggt en ny säljorganisation via flera nyanställningar för att vara mycket mer proaktiva på marknaden. Både etikettverksamheten och arkfabriken har stora förutsättningar att vara mycket mer aktiva utåt, på marknaden, säger Dennis Artursson, vd.

Intensivt arbete

När vi besöker Boxes & Labels pågår ett intensivt tillbyggnadsarbete i lokalerna. Sedan starten för tjugofem år sedan har ytorna vuxit från 1 500 kvadratmeter till 13 000.

Utbyggnaden har skett i flera steg och just nu bygger man till 3 000 kvadrat (inkluderat i den tidigare siffran) för att få mer kontors- och lagerytor. Investeringarna i byggnaderna ligger runt fyrtio miljoner kronor.

Transportlådor för motordelar på export är ett typiskt Boxes & Labels projekt.

Nu skapas ytorna för att kunna flytta etikettproduktionen från Viared till Olsfors, en flytt som är beräknad till den första november.

Etiketter mot nya områden

Etikettproduktionen har sitt fokus mot industrin, inte mycket mot den typiska etikettköparen i livsmedelsindustrin. Men det kan bli ändring på det i framtiden.

– Vi satsar hårt även inom etikett, konstaterar Dennis Artursson. Vi har haft lite kunder på dryckessidan, till exempel mikrobryggerier men vi ser en stor potential för en expansion in på detta område.

– Det är inte så att vi ser oss ”slåss” mot de stora jättarna med jätteorder i etikettbranschen, men vi menar att det borde finnas en marknad för oss bland de lite mindre kunderna som kommer att trivas med vår support, vår närhet och vår enkelhet.

– Vi har satsat ett par miljoner kronor på att bygga ut vårt digitala system för etikettbeställningar som tidigare hette Baghera som nu heter Tracy. IT-teknik åldras och det var en nödvändighet.

Ny press

Nu räcker det inte med den satsningen självfallet. För att ytterligare effektivisera produktionen har man investerat i en ny tiofärgs flexopress, en Bobst M5, en investering på över tio miljoner kronor, och en press som gör att man ligger i paritet med de stora drakarna.

Arkfabriken hittar sina kunder i industrin. I produktionshallarna har man sex så kallade boxmakers. Bland alla investeringar man genomför och genomfört finns en inlinemaskin som gör att man faktiskt tar steget närmare att bli en wellfabrik.

Kongsberg kommer

En annan stor investering är ett Kongsberg Ultimate, ett stort skärbord med i- och avläggare.

– Nyinvesteringen är lika med ett helautomatiskt produktionsbord. Utvecklingen på produktionsskärbord är intressant, tidigare pratade man om hastigheter på kanske femtio meter, nu är det runt etthundraåttio meter per minut, säger Kalle Järnfors, produktionschef.

Om några månader ska det nya skärbordet Kongsberg Ultimate finnas på plats i Olsfors. Bilden är tagen på Drupa 2024.
På rätt väg

– Vi är inte det stora miljardföretaget, men vi omsätter närmare tvåhundrafemtio miljoner vilket ger oss en styrka och möjlighet att ligga långt fram.

Enligt Dennis Artursson och Kalle Järnfors är Boxes & Labels den ledande arkfabriken i Sverige, kanske till och med i Norden.

Det är ett ungt företag som satsar, så här långt över etthundra miljoner kronor på två år, bestående av två fusionerade bolag som mådde bra från början. Man behöver så att säga inte jobba upp något från grunden.

– Vi är på helt rätt väg, konstaterar de.

Det här är en förkortat version av artikeln från vår systertidning Packnews. Här kan du läsa hela texten.

Läs vidare

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194

Ricoh satsar på AV-lösningar i nytt samarbete med LG

Ricoh och LG ingår ett globalt partnerskap med LG. Genom att kombinera Ricohs kommunikationstjänster med LGs displayprodukter stärker de sin kapacitet inom AV-lösningar på arbetsplatser.
LGE-picture_tcm96-86922

Senaste nytt

Dina tonerkassetter från Fujifilm kan redan ha varit använda

Fujifilm har etablerat ett cirkulärt tillverkningscenter i Nederländerna för att främja resurscirkulation. Som ett första steg kommer enheten samla in och återtillverka använda tonerkassetter till nya produkter.
DSC0417

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194