Johnnys kopiering köper broschyrhäft från Plockmatic

Foto: Felix Alnemark
PUBLICERAD: 29 augusti 2024
UPPDATERAD: 29 augusti

 

Det nya broschyrhäftsystemet från Plockmatic har inneburit både en ny typ av kunder och uppdrag för tryckeriet.

Johnnys kopiering är kommuntryckeriet som knoppades av och blev hela Lidköpings tryckleverantör. Nu har de investerat i ett broschyrhäftsystem från Plockmatic. Tryckeriet kunde räkna hem affären när en lokal kund började expandera och behövde broschyrer för sina produkter.

Johnnys kopiering lämnade nyligen stadskärnan och flyttade till det pulserande Rörstrandsområdet. Företaget är idag ett digitalt arktryckeri som också kan hjälpa till med storformat, kuvertering, efterbehandling med mera.

– Vi har alltid mycket att göra här. Det är mycket etiketter och trycksaker, stort och smått, säger ägaren Johan Larsson.

Tryckeriet har två Xeroxpressar. Här syns modellen Versant 280 Press.

Framför allt handlar det om digitalt arktryck upp till SRA3-format på de två Xeroxpressarna Versant 280 Press och Versant 80 Press. De hjälper också uppdragsgivarna genom att lägga ut en del jobb utomlands.

– Vi insåg för ett antal år sedan att nu duger det inte att bara vara en kopiering eller ett litet arkdigitaltryckeri. Kunderna kommer och vill ha roll ups, mässmaterial eller ­100 000 av någonting. Om vi bara kunde göra visitkort var det bättre för dem att gå till någon som kan fixa allt. Därför har vi både lite lokala samarbetspartners och lite grann i Tyskland som vi jobbar med, säger Johan Larsson.

Visst kan de trycka 10 000-50 000 flyers i Xeroxpressarna. Men om de lägger ut jobbet på någon annan så kan de köra 50 lite mindre jobb samtidigt och ändå tacka ja till båda typerna av uppdrag.

Startade som kommuntryckeri

Fram till för tio år sedan var det bara Johan och hans far Johnny som arbetade i företaget. Idag är de fyra i personalen och det är ganska lagom tycker Johan Larsson.

– Det är klart att man skulle kunna satsa på något ben till som exponering. Skylt och dekal gör vi bara lite grann. Men då känner jag att då sitter man bara och räknar offerter, fakturerar och bokför. Då hinner man inte jobba så mycket i produktion som jag vill.

Victor Abrahamsson sätter igång ett jobb.

Företaget springer ur en privatisering av kommuntryckeriet i Lidköping i början på 90-talet. På den tiden arbetade Johnny som vaktmästare i kommunen och skötte en del kopiering. Det var borgerlig regering och det pågick en våg av privatiseringar av offentlig verksamhet. Det som brukar kallas avknoppning.

Som nyblivet privat företag stod Lidköpings kommun för majoriteten av uppdragen för Johnnys kopiering även om det breddats rejält sedan dess.

Tryckeriet låg dock kvar i stadshuset ända fram till förra året då de var tvungna att flytta ut eftersom kommunen ville ha lokalerna själva.

– Vi har kämpat emot det för så länge kommunen var en betydande kund och vi var hyresgäst så ville vi vara kvar. Att flytta alla maskiner var inget vi längtade efter. Vi stretade emot men till slut kunde kommunen luta sig mot ett avtal vi skrivit under om tidsbegränsning, att vi inte fick hyra längre än resten av 2023.

Investerade i broschyrhäft

I augusti 2023 gick flyttlasset till de nya lokalerna. En av kunderna i stadsdelen är i princip anledningen till att de köpte broschyrhäften. De vann nämligen en offertförfrågan om utskick till mässor.

Fredrik Larsson, Victor Abrahamsson, Johan Larsson och Johnny Larsson utgör personalstyrkan på Johnnys kopiering i Lidköping.

– Det blir en jättestor affär. Det handlade om att trycka 1 500 broschyrer som vi fick på måndagen och skulle skicka ut på tisdagen. Det kommer kanske vara några sådana uppdrag i veckan. Det är en av kunderna som jag tror att vi inte hade stött på om vi inte flyttat hit. Vi har också fått några anrika företag som kunder som kanske inte vände sig till oss när vi var i ett kommunhus.

Johnnys kopiering har arbetat lite grann med Plockmatic tidigare. Deras försäljningschef Tommy Jönsson kom på besök för två år sedan när det fanns nyheter att berätta om för digital produktion där det inte behöver vara jättestora produktionsvolymer.

– Jag sa att tyvärr har vi inte underlaget men du kanske kan skicka ett mejl och presentera det. Vi har varit sugna.

Johan Larsson laddar broschyrhäftsystemet Plockmatic BM4050 för ännu ett uppdrag.

Sedan fick de en förfrågan på ett uppdrag som faktiskt gav en bas till att skaffa broschyrhäftsystemet Plockmatic BM4050.

– Då letade jag upp det gamla mejlet och sa att jag tror att det är läge att titta på det. Då kom han upp hit.  ”Vi kör, det är inget att tveka på”. Vi får väl sälja den om vi inte har volym till den.

Maskinen installerades 7 mars och den 10 mars skulle de göra ett utskick på 10 000 broschyrer.

– ”Nu får ni installera den samma dag som den kommer”. Den var i princip i produktion dag ett. Det har gått bra. Det är en härlig maskin.

Mångsidig maskin

BM4050 kan producera A6 till A4-landscape eller större format på upp till 297×297 millimeter. Den klarar att häfta upp till 200 sidors böcker. De kan också producera hörnhäftade och kanthäftade dokument. Maskinen skär också dokumenten till inställd storlek.

”Vi har en önskad månadsvolym för att det ska gå runt. Där ligger vi lite över” säger Johan Larsson.

BM4050 är mångsidig och det är lätt att ställa om mellan olika jobb.

– Man kan dels prata om hur maskinen funkar men framför allt att vi kan lika gärna köra några 100 tidningar för svenska Elvis-fanatiker, sedan är det inga problem att ställa om den till annat format eller papper. Den är driftsäker.

Har investeringen lett till nya affärer?

– Ja, absolut. Det är väl att den klarar av lite mer tjocka böcker. Man kan välja bort en limproduktion när man i stället kan fyrkantshäfta och få en rejält bra bokliknande produkt i broschyrform i stället för att beställa dyra limmade böcker. De håller snarare bättre en dåligt limmad bok med mjukpärm.

Och maskinen har kommit till användning. I perioder står den och går hela dagarna.

– Vi har en önskad månadsvolym för att det ska gå runt. Där ligger vi lite över, utan att vi kör särskilt mycket till vår nya kund än. När den nya kunden kommer in kommer det bli alldeles perfekt att den kommer gå lagom mycket, och i perioder jättemycket.

”Hög precision”

Maskinen är helautomatisk sett till att man laddar en bunt med ark. Den har kapacitet för att laddas med 4 500 ark. VFX Vacuum Feeder automatiserar matningen.

– Sedan är det luft som separerar så att den bara drar in ett papper åt gången. Sedan mäter den tjockleken på pappret så den reagerar direkt om den dubbelmatar. Då kan man bara lyfta ut och lägga tillbaka dem. Så man får inget spill. Det är väldigt sällan det fastnar ett papper som går sönder. Den mäter precisionen på pappret, stöter till det och häftar, säger Johan Larsson.

De nya lokalerna består också av ett rum för kontor och prepress.

Han tycker att matningen fungerar bra. Det går också att ladda mycket papper.

– Det är hög precision på den. Framför allt är det mycket praktiska grejer som att, om det blir sent, kan man förskjuta det under produktionen. Då är det med 0,2 millimeter marginal som man kan flytta på häfthuvud och falsning. Det är användarvänligt och det är kraftfulla verktyg som låser fast boken så att jag kan renskära.

Just fyrkantsrygg används väldigt mycket. Ett hundratal jobb kan lagras i maskinen.

– Det finns också programvara som gör att man kan trycka på en QR-kod på trycksakerna så att maskinen vet vad den ska göra.

Operatören programmerar antalet ark och tjockleken på pappret.

Justeringar görs smidigt

Johan Larsson gör ett provtryck för en fyrkantsbroschyr för ett företag som säljer smarta brandskyddslösningar. Efter provtryck konstaterar han att häftningen sitter lite på baksidan.

Med några knapptryck kan häftklammerns position justeras.

– Då vill jag justera det lite grann och flyttar häftningen åt höger, tre steg. Jag vill även flytta vikningen lite grann, säger han och konstaterar att justeringarna tog ungefär tio sekunder att ställa in på pekskärmen.

Vid nästa provtryck är han nöjd och låter maskinen rulla på tills det tar slut i magasinet.

Lantbruket viktig kund

Lidköping är en del av Varaslätten med mycket jordbruk och det finns ett antal kunder som har sina huvudkontor där som till exempel Svenska foder och andra som behöver mycket trycksaker. Det finns också en del kunder som säljer lantbruksmaskiner vilket genererar mycket broschyrer och mässmaterial.

– Kontakt med lantbrukare sker ju med fördel med utskick av papper, kontra e-post, även om de använder det också. Det är en fördel för oss för sättet deras kunder vill bli kontaktade på är gärna utskick med vykort eller en broschyr i handen. De vill ha något att titta på. Det är ju bra.

Sedan är det mycket föreningar som gör utskick av trycksaker, till exempel inför olika evenemang de ska ha.

– Det kan vara en jazzklubb, naturförening eller pensionärsförening. Det är mycket den typen av föreningar som beställer av oss. De skickar e-post också men då tycker de att de får lite mindre anmälningar. Så de får gå till den gamla hederliga postgången för att nå ut med sina budskap.

Johan Larsson hjälper en kund från en lokal hembygdsförening.
Alkoholproducenter behöver etiketter

Ett växande segment för tryckeriet är etiketter. Det finns många lokala öl- och vinimportörer som etiketterar sina flaskor och även har egen produktion.

– Det blir ganska många tusen flaskor i veckan som ska ha etiketter. Vi gör det på etikettark för de som inte har behov av att få det på rulle. Det kanske bara gör 200 med en särskild smak.

Etiketterna trycker de på ark. De beställer även på rulle till de kunderna som vill ha det.

En av kunderna är ett svenskt par som bor i USA och säljer svenskt godis.

– Det blev ju en hype i New York. De ska ha emballage med streckkoder och produkterna i 10-pack med Ahlgrens bilar typ. Så blir det flera tusen etiketter i veckan till det. Det har fått ett jätteuppsving. Sådant är kul. När de beställde 100 etiketter för två år sedan fattade ju inte vi att det här kommer bli mycket.

Lidköpingsrabatten var Johan Larsson med och startade för 20 år sedan när han var med i en förening. Tryckeriet trycker häftet. ”Vi har valt ett format som bara går att häfta för hand. Vi har stoppat in och häftat dem en och en, 3 000 stycken” säger han.

 

Senaste nytt

Kista snabbtryck gjorde mässaffär med Canon

Canon stod för många maskinförsäljningar under Sign&Print Scandinavia. En tryckpress går ett kvarter bort till Kista Snabbtryck.

DSC_2537
Kista snabbtryck gjorde mässaffär med Canon

VBS fullproppade monter: "Stort gehör på allt"

Hos VBS visades allt från skärlösningar, storformatsskrivare, arkinkjet till DTF från varumärken som IECHO, Fujifilm och GZ.

DSC_2364
VBS fullproppade monter: ”Stort gehör på allt”

Tillskott av Renz och mässaffär hos Plockmatic

I slutet av sommaren köpte Plockmatic Group tyska Renz, kända för sina maskiner för wire-o-bindning. Därför var det också något som Plockmatic gärna lyfte fram under Sign&Print Scandinavia.

Rez-3
Tillskott av Renz och mässaffär hos Plockmatic

Presenterade ny frigolitskärare – och kommande namnbyte

Signtools visade en rykande färsk nyhet i sin monter, frigolitskäraren CWT Foam Cutter, men avslöjade också förändringar inom koncernen där Signtools numera ingår.

Signtools-Foam
Presenterade ny frigolitskärare – och kommande namnbyte

Läs vidare

Mässdebut för Kimlas CNC-fräs byggd för skyltbranschen

Alvöen visade den treaxkliga CNC-fräsmaskinen Kimla BPFM. Det innebär premiär för varumärket på Sign&Print-mässan.

DSC_2311
Mässdebut för Kimlas CNC-fräs byggd för skyltbranschen

Artwork Systems presenterade Kongsbergs instegsmodell

Rikke Riber Kristjansen, ansvarig för drift och försäljning hos Artwork Systems, berättar att Kongsberg precis har lanserat skärbordet Entro – särskilt riktat mot skyltbranschen.

Rikke-Artwork
Artwork Systems presenterade Kongsbergs instegsmodell

De hjälper tryckerier med produktion och web to print

Lasertryck har troget presenterat sina White Label-lösningar på Sign&Print Scandinavia sedan 2016.

whitelabel
De hjälper tryckerier med produktion och web to print

Här presenterar Marabu sitt nya storformatsmärke

Satsar på leverantör med ursprung i Turkiet, Tyskland och Kina.

DSC_2249
Här presenterar Marabu sitt nya storformatsmärke