Nytt etikettmaterial genombrott för förpackningsåtervinning

PUBLICERAD: 3 september 2024
UPPDATERAD: 3 september
Etiketterna är gjorda av papper och kan tvättas bort i 40-gradigt vatten.

UPM Raflatac New Wave lanserar ett pappersetikettmaterial som är kompatibelt med återvinning. Etiketterna tvättas bort med vanligt vatten och beskrivs som ett genombrott för att förbättra möjligheten att återvinna plastförpackningar.

Testresultaten bekräftar kompatibiliteten även för naturliga och vita materialströmmar, som kräver högsta renhet från återvinningsprocesserna. För tillfället är New Wave den enda RecyClass-erkända etikettlösningen för styva naturliga och vita HDPE- och PP-materialströmmar.

Etikettmaterialet är utformat för att ge funktionalitet för produkters hela livscykel, främst hem- och personliga vårdprodukter som tvålflaskor eller tvättmedelsbehållare. Det stödjer renheten hos återvunnet material genom att tvättas av helt vid 40°C med vanligt vatten utan att kemikalier behövs.

”Betydande genombrott”

– Denna lansering markerar ett betydande genombrott i våra ansträngningar att förbättra cirkulariteten hos plastförpackningar, säger Sylwia Jurys, Vice President, Paper Laminates, UPM Raflatac.

Hittills har det enligt UPM Raflatac varit svårt att få RecyClass-godkännande för styva, transparenta eller vita HDPE- och PP- förpackningar men nu är det alltså möjligt.

Godkännandet bekräftar att etikettmaterialet är kompatibelt med återvinningstekniker som används i industriell skala.

– Eftersom regleringar som European Packaging and Packaging Water Regulation (PPWR) fortsätter att utvecklas har vi arbetat med RecyClass för att tillhandahålla en lösning som inte bara uppfyller strikta återvinningskriterier utan också sätter en ny standard för hållbara förpackningar, äger Sylwia Jurys.

Senaste nytt

Åtta45 förvärvar bokbinderi

Koncernen fortsätter sin förvärvsresa.

Lagbild-2048x1332
Åtta45 förvärvar bokbinderi

Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

Agfa utökar sin Anapurna Ciervo-familj med den nya Ciervo H2050-modellen

AnapurnaCiervo_H2050 (1)
Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Tryckeriet US-AB satsar på DTF-tryck med sin nya maskin från InkTec. De har också uppgraderat maskinparken med två nya Ricohpressar och en falsmaskin.

US-ABDSC_9620
US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Läs vidare

Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

Agfa utökar sin Anapurna Ciervo-familj med den nya Ciervo H2050-modellen

AnapurnaCiervo_H2050 (1)
Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Agfa utlovar tre nya ”bestar”

På Fespa 2024 lanserade Agfa inte mindre än fyra nya inkjet-lösningar. Inför årets mässa avslöjar tillverkaren att det kommer ytterligare nyheter.

Agfa-Fespa_01
Agfa utlovar tre nya ”bestar”

Coca-Cola lanserar ikonisk etikettkampanj i ny tappning

Den omtalade kampanjen Share a Coke är tillbaka och bjuder nu in en yngre generation att få uppleva klassikern i ny tappning.

sommar
Coca-Cola lanserar ikonisk etikettkampanj i ny tappning