KA Olsson blir ny officiell återförsäljare av Orafol

PUBLICERAD: 6 september 2024
UPPDATERAD: 6 september
Foliekillarna Emil, Lund, Robin, Marcus och Rickard. Foto: KA Olsson & Gems.

KA Olsson & Gems blir officiell distributör av Orafol.

– Det öppnade sig en möjlighet och vi tog den, säger Emil Gillmor, försäljnings- och avdelningsansvarig.

Orafol tillverkar bland annat folier, filmer och laminat. Tidigare har det tyska märkets varor främst sålts av Scandraft och Signcom i Sverige.

I och med att de företagen fått samma ägare, Igepa Group, har det varit Scandraft som varit den stora återförsäljaren – fram till nu då alltså KA Olsson blir den andra officiella distributören i Sverige från och med 9 september.

– I och med Igepa Groups förvärv av Scandraft öppnade sig möjligheten och vi tog den. Det är ett naturligt, bra val för oss med deras stora sortiment, säger Emil Gillmor och fortsätter:

– Vi har sett att det funnits en lucka i vårt sortiment. Vi har 3M:s fina premiumprodukter där vi varit ensamma med vissa grejer men vi har saknat mellansegmentet med den här ”husfolien” för print- och skärfolie. Vi har känt att vi har haft det behovet. 3M har inte alltid legat helt rätt i prisbild i mellansegmentet. Timingen med Orafol är en win-win.

”Vi är stolta och väldigt taggade” säger Emil Gillmor, försäljnings- och avdelningsansvarig. Foto: KA Olsson & Gems.
För mellansegmentet

3M har mycket gjuten premiumfolie med lång livslängd och bra kvalitet. Men många gånger kan det räcka med polymera material. Det har 3M också men Orafol är duktiga på mellansegmentet och har bra pris, förklarar Gillmor.

– Vi kommer bli mer relevanta. Vi kommer ha det här vardagsinflödet, det alla behöver varje dag. Det kommer innebära att vi säljer mer av allt. 3M och kan leva utan att kannibalisera på varandra. Det blir en väldigt naturlig portfölj med produkter. Vi kommer fortsätta vara 3M-huset, säger Emil Gillmor.

”Stark utmanare”
Folien ORACAL 970MRA 313 Matt Copper Kiss. Foto: Pressbild

Han tror att Orafol i erbjudandet kommer innebära dels fler nya kunder men också mer till redan befintliga kunder som nu kommer handla både Orafol och 3M av dem.

– Vi är stolta och väldigt taggade. Vi tror det är bra för oss och för branschen. Vi kommer vara stark utmanare. Det är roligt internt också, detta ger lite injektionsboost.

Senaste nytt

Fujifilm lanserar single pass-lösning för storformat

Fujifilm är tillbaka på FESPA och visar upp sina senaste lösningar för storformatutskrifter.

FUJ16_HS3000
Fujifilm lanserar single pass-lösning för storformat

Spandex om framtidens textillösningar för tryck

Spandex anordnar ett kostnadsfritt webbinarium om Framtidens textillösningar för tryck. I fokus står bland annat frågor som kommande trender och hållbarhet.

1000x500px-S&P-artikel-webinar
Spandex om framtidens textillösningar för tryck

Epson avtäcker ny skyltskrivare

Tillverkaren satsar på personalisering och mer hållbart textiltryck på Fespa. De kommer också avtäcka en helt ny skyltproduktionsskrivare.

SC9100
Epson avtäcker ny skyltskrivare

Nio tips på vad du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står för dörren och det är alltid spännande att se i vilken riktning leverantörerna har valt för att styra sin utveckling. Sign&Print har plockat ut nio intressanta nyheter på årets mässa.

Fespa kollage
Nio tips på vad du kan se på Fespa

Läs vidare

Fujifilm lanserar single pass-lösning för storformat

Fujifilm är tillbaka på FESPA och visar upp sina senaste lösningar för storformatutskrifter.

FUJ16_HS3000
Fujifilm lanserar single pass-lösning för storformat

Spandex om framtidens textillösningar för tryck

Spandex anordnar ett kostnadsfritt webbinarium om Framtidens textillösningar för tryck. I fokus står bland annat frågor som kommande trender och hållbarhet.

1000x500px-S&P-artikel-webinar
Spandex om framtidens textillösningar för tryck

Åtta45 förvärvar bokbinderi

Koncernen fortsätter sin förvärvsresa.

Lagbild-2048x1332
Åtta45 förvärvar bokbinderi

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning