Canon skördar frukterna av lyckat Drupa

Foto: Felix Alnemark
PUBLICERAD: 29 september 2024
UPPDATERAD: 29 september
Ola Fors och Jens Werleskog på Canon.

Canon har anordnat ”post Drupa-event” i Stockholm, Göteborg och Malmö för att ge sina kunder som inte var på plats en chans att se de viktigaste nyheterna de visade på mässan. Tillverkaren gjorde en bra mässa men vilken maskin drog egentligen till sig mest intresse bland de svenska kunderna?

Sign&Print besökte dragningen på ett hotell i Malmö. När Canons representanter får frågan om vad som är mest intressant på den svenska marknaden av vad de visade på Drupa kommer svaret blixtsnabbt.

–  VarioPRINT IX 1700. Om vi pratar småformatsbiten eller vanligt civiltryck. Den tror vi på. Det var väldigt mycket intresse på Drupa för den. Den tror vi kommer bli en riktig storsäljare, säger Jens Werleskog, ansvarig för Canons digitala tonertryckpressar.

VarioPRINT IX 1700 ska bli tillgänglig i Europa 2025 men blir troligtvis möjlig att köpa i Sverige först året därpå. Pressbild

VarioPRINT IX 1700 är en ark-inkjet som beskrivs som ett mellanting mellan modellerna VarioPRINT IX3200 och IX2100 samt ImagePRESS v1350.

– Det ska vara instegssegmentet för bläck på ark kan man säga. Den skriver ut 170 A4-sidor i minuten. 2400×1200 dpi, säger Jens Werleskog.

Skrivaren ska bli tillgänglig i Europa 2025 men mest troligt blir det säljstart i Sverige först 2026.

Annars finns det svenskt intresse för storformat och produktionsskrivarna i ProStream-serien

– Vi sålde väldigt bra under Drupa och vi har haft väldigt stort intresse efter mässan. Man märker att Canon, som alltid varit ett stort varumärke, tar mer och mer mark på den grafiska marknaden och att folk verkligen fått upp ögonen för oss. Sedan är det klart att det hjälper till att vi har kunder som Åtta45 och Exakta, säger Jens Werleskog.

Ola Fors, produktchef för segmentet Production på Canon, håller med:

– Storformat går ju bra, så klart. Men det är kanske inte tack vare Drupa. Det blir blir en mässeffekt att det bromsar strax innan och sedan tar de fart efter för alla märken. Vi ser överlag att vi gjort ett väldigt bra jobb, inte bara i Sverige. Det går bra.

Besökare på Canons post Drupa-event i Malmö.
Bättre att träffas

En anledning till att Canon anordnar post Drupa-träffarna är att det kanske inte är lika många från Sverige som åkte ner till mässan som det var historiskt.

– Vi märkte att intresset för Drupa är stort, men inte lika stort som det var för åtta år sedan. Det var många som åkte ner men också många som inte gjorde det. Tanken är att det blir en chans att uppleva vår bild av Drupa. Vi har också kört andra event med väldigt stor framgång där vi bjuder in kunderna, pratar och käkar lunch. Det ger en annan dynamik. Och att kunderna får träffa varandra. Det är många gånger som kunderna själva knyter kontakter med varandra och hittar samarbetsvägar. Vi är inte rädda för att kunderna ska träffa varandra. Vi är stolta över våra grejer.

Under dagens träff finns representanter på plats från till exempel Åtta45, Exakta, Graphiken, Lunds universitet och Adapt Media.

– Vi tycker att det är viktigt att komma ut och inte bara vara Stockholmscentrerade utan besöka Göteborg och Malmö också. Vi är ju i hela Sverige. Att ses face-to-face ger alltid mer än ett teams- eller telefonmöte. Det är alltid bättre, säger Ola Fors.

Taktila foton

På varje stol i konferensrummet hade Canon placerat ut en skylt med en bild av en noshörning och en beväpnad vakt. Fotografiet är taktilt vilket gör att det går att känna konturerna av bilden. Bläcket är utskrivet i lager på upp till fyra millimeter med hjälp av flatbäddsskrivaren Arizona.

Taktil utskrift producerad med Canon Arizona-flatbädd.

Fotografiet är taget av den sydafrikanska fotojournalisten Brent Stirton. Det är en av bilderna som är med i Canons nya fotoutställning World unseen som visas på Fotografiska i Stockholm 29-31 oktober i samarbete med Synskadades riksförbund.

I en video som spelades upp för gästerna i Malmö har bilden dessutom försetts med blindskrift som förklarar för synskadade vad den föreställer.

Flatbädden Canon Arizona.
Mycket film

Under eventet visades en stor mängd videos på både maskiner och montern på Drupa.

– Vi hade en monter som var 4 700 kvadratmeter stor. Vi hade den största montern av alla. Vi vill visa att vi är stora och starka men samtidigt att vi tror sjukt mycket på den här branschen. Jag tycker att det är ett viktigt statement, säger Jens Werleskog.

De visade bland annat den nya etikettpressen LabelStream LS2000 som trycker CMYK plus vitt.

– Den premiärvisade vi på Drupa. Det är första gången i Europa. Det som är ganska kul är att den blivit godkänd för livsmedelsförpackningar och det är vi ganska unika med. Den kan trycka på film och papper. Ytterligare en sak jag tycker är kul är att operatören själv kan byta printhuvudena när det väl behövs, säger Ola Fors.

Etikettpressen har printbredd på 340 millimeter och tar media upp till 350 millimeter i bredd.

– Det står att den blir tillgänglig i Europa 2025. I Sverige 2025-2026, säger Jens Werleskog.

Jens Werleskog.
Störst intresse för ny B2-press

Den största nyheten på mässa och det som hade störst genomslag medialt är den kommande arkmatade b2-inketpressen Canon varioPRESS iV7. Den kan skriva ut upp till 8 700 B2 4/0 ark per timme.

– Det är en helt ny pjäs. Den är byggd och utvecklad i Holland. Den jobbar med Piezo-elektriska huvuden. Det är samma huvuden som vi har i våra IX och övriga inkjetmaskiner idag. Palliläggare och pallavläggare. Vad vi vet nu så är det den snabbaste pjäsen på B2, digitalt, som finns, säger Håkan Ahlberg på Canon.

VarioPRESS iV7 har ett nytt vattenbaserat bläck med polymerpigment och så kallad ColorGrip-teknik för levande färgåtergivning. De nya skrivhuvudena har bläckdroppmodulering i flera nivåer. Det ska ge skarp text, detaljerade linjer och mjuka färgövergångar.

Annat som visades upp under dagen är Canons nya ritningsskrivare, Arizonabordens nya FLXFLow-teknik och tonerpressarna V900, V1000 och V1350.

Senaste nytt

Kista snabbtryck gjorde mässaffär med Canon

Canon stod för många maskinförsäljningar under Sign&Print Scandinavia. En tryckpress går ett kvarter bort till Kista Snabbtryck.

DSC_2537
Kista snabbtryck gjorde mässaffär med Canon

VBS fullproppade monter: "Stort gehör på allt"

Hos VBS visades allt från skärlösningar, storformatsskrivare, arkinkjet till DTF från varumärken som IECHO, Fujifilm och GZ.

DSC_2364
VBS fullproppade monter: ”Stort gehör på allt”

Tillskott av Renz och mässaffär hos Plockmatic

I slutet av sommaren köpte Plockmatic Group tyska Renz, kända för sina maskiner för wire-o-bindning. Därför var det också något som Plockmatic gärna lyfte fram under Sign&Print Scandinavia.

Rez-3
Tillskott av Renz och mässaffär hos Plockmatic

Presenterade ny frigolitskärare – och kommande namnbyte

Signtools visade en rykande färsk nyhet i sin monter, frigolitskäraren CWT Foam Cutter, men avslöjade också förändringar inom koncernen där Signtools numera ingår.

Signtools-Foam
Presenterade ny frigolitskärare – och kommande namnbyte

Läs vidare

Indukta-bolagen introducerade UV-laser för mikrogravyr

Indukta, Indukta Technologies och ACP Systems presenterade en kompakt UV-DTF-skrivare för dekaler och UV-lasern YM 15 för smidig märkning.

FotoJet---2025-10-08T151622.432
Indukta-bolagen introducerade UV-laser för mikrogravyr

NIZE kombinerar maskinkraft med intelligent programvara

Det är en glad Lars Nikolajsen, ägare till NIZE equipment, vi möter på Sign&Print Scandinavia i Stockholm.

Nize_SP
NIZE kombinerar maskinkraft med intelligent programvara

Kokboksproduktion – från ax till limpa

Temat i Horizons monter på årets Sign&Print Scandinavia var ett komplett flöde för bokproduktion, där Canon stod för trycket och Horizon för all efterbehandling.

Jack
Kokboksproduktion – från ax till limpa

Artwork Systems presenterade Kongsbergs instegsmodell

Rikke Riber Kristjansen, ansvarig för drift och försäljning hos Artwork Systems, berättar att Kongsberg precis har lanserat skärbordet Entro – särskilt riktat mot skyltbranschen.

Rikke-Artwork
Artwork Systems presenterade Kongsbergs instegsmodell