PWA:s förändringsvåg: "Det ska inte vara stiltje i en förening"

Foto: Felix Alnemark
PUBLICERAD: 11 oktober 2024
UPPDATERAD: 11 oktober
Maria Olsson, projektledare på produktmediaföreningen PWA.

Branschorganisationen PWA som anordnar Nordic Profile Fair har beslutat att göra ett omtag och arrangera en mässa per år från och med 2026. Man skrotar också sin digitala mässa men väljer att utöka sitt showroom i Stockholm.

– Det är roligt att det händer saker. Det är så det ska vara. Det ska inte vara stiltje i en förening, det betyder att den varken är populär eller har uppdrag, säger Maria Olsson, projektledare på PWA.

Det är efter en marknadsundersökning rörande framtida event och mässor som PWA nu väljer att agera.

– Vi gör ett omtag under 2026. Efter pandemin har mässan i augusti varit mest populär och besökt. Vi har haft ett ökat intresse den perioden på året. Augustimässan krockar inte med mässor som ligger under våren som utställarna vill ställa ut på och besökarna vill resa till nere i Europa. Man har också sagt att man vill ha en mässa per år som alla andra. Nu samlar vi krafterna och gör något riktigt bra en gång om året, säger Maria Olsson.

Nästa mässa i januari

2025 anordnas mässan som tidigare vecka 3 och vecka 33. Den digitala delen av mässan kommer däremot inte att genomföras på grund av lågt intresse från utställare och besökare. Det är mellan 60-70% externa utställare förutom PWA medlemmar som presenterar nyheter på Elmia i Jönköping.

Maria Olsson, projektledare på PWA och Roger Nilsson, ordförande.
Samlar branschen i en förening
Swagg som nyligen köptes upp av Spendrups är ny medlem i PWA.

Sedan PWA öppnade upp även för återförsäljare som medlemmar från och med september så har de fått fyra nya medlemmar, Nordic Brand Communications från Uppsala och Stockholmsföretagen FF Profilreklam, Master Design och Swagg Screen & Textil.

– Det är kul. Dessa återförsäljare har sagt att de vill vara med redan från start, säger Maria Olsson.

Föreningen kommer också satsa på branschdagar i Stockholm i början på 2026 men där är inte konceptet helt klart.

– Vi har precis blivit en ny förening och tanken är att göra något i samband med vårt showroom och att vi blir fler. Vi kommer ha både återförsäljare och leverantörer i samma organisation.

Branschdagarna kan innehålla produktvisningar men också utbildningar och föreläsningar med mera

Föreningens showroom i Stockholm ska utvidgas.
Större showroom

– Vi kommer utvidga PWA Promotion house showroomet med fler medlemmar. Det kommer bli ytterligare en lokal till på Barnhusgatan i Stockholm från och med årsskiftet.

Under nästa år ska PWA även byta namn men till vad är inte klart än.

Fakta

PWA har 65 medlemmar. Föreningen är nu ensam produktmediaförening sedan de välkomnar både leverantörer och återförsäljare som medlemmar samtidigt som föreningen SBPR ska avvecklas.

Föreningens nya styrelse ska under hösten forma en vision för framtiden.

Den nya styrelsen består av: ordförande Roger Nilsson och styrelseledamöterna Håkan Pettersson (tidigare Tg-H), Per Lundström (Midocean), Johan Strand (Fruit Distribution), Oskar Dahlin (Vinga), Lars Rubensson (Prident), Robert Lindström (Company Line) och styrelsesuppleant Marika Dahlén (Dahléns Konfektion).

Nästa Nordic Profile Fair arrangeras 15-16 januari 2025 följt av 13-14 augusti samma år.

PWA Promotion House showroom på Barnhusgatan i Stockholm kommer att utvidgas från 2025.

 

Läs vidare

Orafol ska producera klimatskyddsfilm

Orafol har köpt en andel i den belgiska specialfilmsproducenten Group Michiels Advanced Materials (Group M.A.M.) med målet att ta över 100 procent av företaget under de kommande åren.
orafol_01 (1)

Så många fler utställare och besökare deltog på Scanpack

Norra Europas ledande förpackningsmässa lockade i år både fler besökare och utställare än senast.
IMGL5020

Logistikjätte för tryckt kampanjmaterial flyttar

Stockholmsbolaget ÅJ Distribution, en av landets ledande logistikleverantörer för marknadsmaterial, flyttar till en ny modern fastighet.
FotoJet---2024-10-30T143302.583

Ny operativ chef ska få Scandraft på banan igen

Bolaget har brottats med stora utmaningar efter sammanslagningen med Signcom och ägaren Igepa.
IMG_1619r

Senaste nytt

Lyckad norsk-svensk union

Printagon Graphics startade 2013 av några tidigare anställda vid Aller Tryck och JMS som såg en framtid för det anrika veckotidningstryckeriet och ett behov av rotationstryck i Sverige. Sedan dess har det varit både upp- och nedturer.
Printagon 3

Orafol ska producera klimatskyddsfilm

Orafol har köpt en andel i den belgiska specialfilmsproducenten Group Michiels Advanced Materials (Group M.A.M.) med målet att ta över 100 procent av företaget under de kommande åren.
orafol_01 (1)

Summa lovar ökad precision i skärningen av textil

Summa lanserar L1810 Gen 2.6 som är en laserskärare för textila applikationer. Den riktar sig till användare som har höga volymer och kräver hög precision i skärningen.
Summa 1

Så många fler utställare och besökare deltog på Scanpack

Norra Europas ledande förpackningsmässa lockade i år både fler besökare och utställare än senast.
IMGL5020