Branschorganisationen PWA som anordnar Nordic Profile Fair har beslutat att göra ett omtag och arrangera en mässa per år från och med 2026. Man skrotar också sin digitala mässa men väljer att utöka sitt showroom i Stockholm.
– Det är roligt att det händer saker. Det är så det ska vara. Det ska inte vara stiltje i en förening, det betyder att den varken är populär eller har uppdrag, säger Maria Olsson, projektledare på PWA.
Det är efter en marknadsundersökning rörande framtida event och mässor som PWA nu väljer att agera.
– Vi gör ett omtag under 2026. Efter pandemin har mässan i augusti varit mest populär och besökt. Vi har haft ett ökat intresse den perioden på året. Augustimässan krockar inte med mässor som ligger under våren som utställarna vill ställa ut på och besökarna vill resa till nere i Europa. Man har också sagt att man vill ha en mässa per år som alla andra. Nu samlar vi krafterna och gör något riktigt bra en gång om året, säger Maria Olsson.
Nästa mässa i januari
2025 anordnas mässan som tidigare vecka 3 och vecka 33. Den digitala delen av mässan kommer däremot inte att genomföras på grund av lågt intresse från utställare och besökare. Det är mellan 60-70% externa utställare förutom PWA medlemmar som presenterar nyheter på Elmia i Jönköping.
Samlar branschen i en förening
Sedan PWA öppnade upp även för återförsäljare som medlemmar från och med september så har de fått fyra nya medlemmar, Nordic Brand Communications från Uppsala och Stockholmsföretagen FF Profilreklam, Master Design och Swagg Screen & Textil.
– Det är kul. Dessa återförsäljare har sagt att de vill vara med redan från start, säger Maria Olsson.
Föreningen kommer också satsa på branschdagar i Stockholm i början på 2026 men där är inte konceptet helt klart.
– Vi har precis blivit en ny förening och tanken är att göra något i samband med vårt showroom och att vi blir fler. Vi kommer ha både återförsäljare och leverantörer i samma organisation.
Branschdagarna kan innehålla produktvisningar men också utbildningar och föreläsningar med mera
Större showroom
– Vi kommer utvidga PWA Promotion house showroomet med fler medlemmar. Det kommer bli ytterligare en lokal till på Barnhusgatan i Stockholm från och med årsskiftet.
Under nästa år ska PWA även byta namn men till vad är inte klart än.
Fakta
PWA har 65 medlemmar. Föreningen är nu ensam produktmediaförening sedan de välkomnar både leverantörer och återförsäljare som medlemmar samtidigt som föreningen SBPR ska avvecklas.
Föreningens nya styrelse ska under hösten forma en vision för framtiden.
Den nya styrelsen består av: ordförande Roger Nilsson och styrelseledamöterna Håkan Pettersson (tidigare Tg-H), Per Lundström (Midocean), Johan Strand (Fruit Distribution), Oskar Dahlin (Vinga), Lars Rubensson (Prident), Robert Lindström (Company Line) och styrelsesuppleant Marika Dahlén (Dahléns Konfektion).
Nästa Nordic Profile Fair arrangeras 15-16 januari 2025 följt av 13-14 augusti samma år.
PWA Promotion House showroom på Barnhusgatan i Stockholm kommer att utvidgas från 2025.