EXTRA: Åtta45 och Exakta slås samman

PUBLICERAD: 17 december 2024
UPPDATERAD: 18 december
Åtta45 och Exakta vill formera framtiden tillsammans och räknar med att kunna omsätta en miljard kronor.

Två av Sveriges största tryckerikoncerner går ihop. Åtta45 och Exakta Print vill forma framtiden tillsammans.

”Vår industri är inne i en tid av förändring och konsolidering, där resurser, ekonomisk styrka och storlek blir avgörande för att säkra våra kunders behov av bredd på utbud och långsiktighet i affärsrelationen” skriver Åtta45 och Exakta Print i ett pressmeddelande under tisdagskvällen.

Sett till omsättning det senaste bokslutet är Åtta45 landets tredje största tryckeri medan Exakta är femma i rangordning. Tillsammans beräknar Åtta45 och Exakta att omsätta drygt en miljard kronor vilket gör att de tävlar med Postnord Strålfors om att vara absolut störst.

”Handlar om mer än styrka”

Parterna vill stärka sin position och öppna dörren till nya tillväxtmöjligheter. Genom att komplettera sina sälj- och marknadsinsatser ska de identifiera och spännande områden där de kan växa och skapa ännu större värde.

”Vår sammanslagning handlar om mer än styrka. Det handlar om att skapa en vassare, mer specialiserad produktion som är anpassad för våra kunders framtida behov och maximerar potentialen i varje produktionsenhet”

Åtta45 har sitt säte i Stockholm och har 330 medarbetare och produktion på femton orter. Exakta ligger i Malmö och har 170 stycken medarbetare.

Parterna avvakta nu besked från Konkurrensverket och ska efter ett godkännande skapa en plattform för att genomföra alla synergier ”som gör oss till en oslagbar partner nu och i framtiden”.

Åtta45 förvärvar By Wind och GBGT Box

Åtta45 förvärvar grafiskt företag

Läs vidare

”Ett skyltfönster för att få fler att upptäcka Addbrand”

Addbrand har som ambition att vara Nordens bästa grossist på papper, kuvert, lätt emballage och grafiska tillbehör. På Sign, Print & Promotion, 19–20 mars i Oslo, visar de ett urval av sin breda produktportfölj.

Addbrand kollage

Lundbergs grafiska lämnar över Komori till ny återförsäljare

De tar över distributionen för märket.

Kenneth-Nielsen

Stockholmstryckeri vinner Årets Lokala industriföretag

"Hos oss blir man väl bemött oavsett om det handlar om att trycka 500 kuvert eller om man vill beställa nåt jättestort."

Stefan-Ekblom

Produktion av grafiskt papper ökar: "Effekten väntas inte bestå"

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent ifjol. Men Skogsindustrierna tror att utvecklingen kommer brytas.

Charlotte-Dickens

Senaste nytt

Summa lanserar vinylskärare för DTF

Summa lanserar en vinylskärare för Direct to to film-applikationer. Den är speciellt byggd för att förhindra repor och rullmärken som kan uppstå vid transport av PET-film.

S-Class-3-TC75-DTF.27

”Ett skyltfönster för att få fler att upptäcka Addbrand”

Addbrand har som ambition att vara Nordens bästa grossist på papper, kuvert, lätt emballage och grafiska tillbehör. På Sign, Print & Promotion, 19–20 mars i Oslo, visar de ett urval av sin breda produktportfölj.

Addbrand kollage

Lundbergs grafiska lämnar över Komori till ny återförsäljare

De tar över distributionen för märket.

Kenneth-Nielsen

Agfa lanserar kompakt skrivare i Anapurna Ciervo-serien

Agfa utökar med en kompakt, men ändå mångsidig, maskin.

Anapurna-Ciervo-H2500_PR