Inprint e-handelssatsar från nya lokaler

Foto: Felix Alnemark
PUBLICERAD: 17 december 2024
UPPDATERAD: 18 december
Inprints produktionschef Rafael Myntti och vd Efongo Imbia vid sin Canon Colorado M5W.

Tryckeriet Inprint i Uppsala har etablerat sig väl i sina nya, rymliga lokaler. Med flera nya maskiner har företaget breddat sin verksamhet. Nu tar de dessutom steget in i e-handelsvärlden under ett separat varumärke.

Inprint, som har tolv anställda, arbetar med skyltproduktion, storformat, reklamutskick, montering och fordonsdekor.

I februari flyttade verksamheten till det nybyggda industriområdet Östra Fyrislund, nära E4. Byggnaden är specialanpassad för Inprints verksamhet med nio meters takhöjd, stora portar och gott om golvyta för fordon och lager.

Lokalen är 1800 kvadratmeter stor vilket är dubbelt så stort som tidigare. 1400 kvadratmeter utgör produktionsyta i gatuplan.

– Det finns plats att växa. Vi har installerat nytt höghöjdslager och kan lagerhålla fler skivmaterial. Vi har större golvyta att röra oss på vilket underlättar det dagliga arbetet. Det är kul att vara här och det är kul att ta hit kunder och visa upp den nya arbetsplatsen, säger Rafael Myntti, produktionschef.

Den nya fastigheten ligger i Östra Fyrislund i Uppsala.

Tidigare behövde Inprint ibland hyra in sig i andra lokaler för att arbeta med fordonsdekor, men nu får de in en långtradare med släp om det behövs.

– Castellum har byggt fastigheten. De gjorde det lite på spekulation vilket är lite ovanligt, säger Rafael Myntti.

På övervåningen finns kontorsrum, kök och gemensamhetsutrymmen med bland annat pingisbord och golfsimulator.

På den förra adressen var det vanligt med drop-in-besök för dem som arbetade med formgivning. Nu måste kunder boka möten, vilket gör det lättare för personalen att planera sin arbetsdag.

Schack, pingis eller golfsimulator. Det finns mycket att välja på i lunchrummet.
Studiebesök i Skåne

Eftersom Castellum även byggt åt Storbildsbolaget i Helsingborg frågade Uppsalatryckeriet om de fick komma på besök.

– För att få lite inspiration och idéer på hur de byggde sin nya produktionslokal och få en känsla för hur andra tänker, säger Rafael Myntti.

– Det låg lite till grund för Castellum i Mälardalen. Det var saker som dagsljusbelysning och sådant. Det var mycket sådana saker som Castellum inte hade någon aning om innan. Storbildsbolaget har gjort det ganska smart där nere och fräst ner elen i betongplattan så att de kan flytta maskinerna. Här hade de redan gjutit när vi skrev på avtalet. Men vi ville inte dra på oss de kostnaderna, säger Efongo Imbia, vd.

Storbildsbolaget och Inprint har många likheter som skyltproducenter. Samtidigt finns skillnader. Helsingborgarna gör mer i mjuka material och i Uppsala är fordon en del av kärnverksamheten.

– Vi pratade lite grann om produktionsflöden och mjukvara. Han visade lite vad han hade satsat på. Vi utbytte idéer. Det är vi tacksamma för. Jag efterfrågar av branschen att man är mer kollegor, lite skönare stämning och att man kan hjälpa varandra. Jonas Hellke (vd på Storbildsbolaget red.anm) var jätteskön, säger Efongo Imbia.

Det har blivit lättare att lagerhålla material för Inprint.

Behövde du åka ända till Skåne för att hoppa över några konkurrenter?

– Nej. Det var faktiskt ni som gjorde ett reportage om dem och det var det jag såg, säger Efongo Imbia.

Vad längtade ni efter jämfört med där ni satt innan?

  Att inte bara få kvadratmeter utan att vara med och anpassa lokalen efter hur vi vill ha arbetsflöden och maskiner. Alla har fått vara med och tycka till, säger Rafael Myntti.

Omlokaliseringen har fört med sig flera nya kunder i stadsdelen. Flytten har blivit ett uppköp för bolaget.

– Det är jättetrevligt att komma till jobbet och känna att allt har sin plats. Man kan jobba fritt. Alla hinder vi hade tidigare med att man inte hade tillräckligt med lagerplats är borta. Det är mycket effektivare redan där. Flödet är extremt mycket bättre, säger Rafael Myntti.

Nya investeringar

Det har blivit några maskininvesteringar till Pustgatan 5 men några maskiner är kvar sedan tidigare. Canon Arizona 2260XT fick till exempel följa med i flytten. Den har fått sällskap av Canon Arizona 6170 där de flesta av planskrivarjobben numer går.  Tryckeriet har en korttidsleasing på den nya maskinen för att sedan utvärdera den och se om de kommer någonting nytt på marknaden.

Det gäller att slå på stort när det är dags för boksläpp.

– I stället för att köpa ny, gammal teknik, så känner vi att vi väntar. Vi sitter inte i sjön. Planprint är en viktig maskin för oss. Vi vill se vad som kommer runt hörnet. Canon har inte släppt någonting än. Vi har jobbat länge med dem och har känt oss trygga. Det är en bra partner för oss, säger Efongo Imbia.

Den nya planskrivaren är snabbare än den gamla.

– Det har väl 2,5–3 gånger kapaciteten. Vi ser om det dyker upp något nytt på marknaden. Man vill alltid ta nästa steg. Vi är Canonfantaster. De har inget nytt än så man vill inte låsa upp sig för mycket, förklarar Rafael Myntti.

Rafael Myntti vid Canon Arizona 6170 som de har på korttidskontrakt, ifall Canon släpper något nytt på flatbäddssidan snart.

De har också bytt sin Canon Coloradoskrivare till en M5W med vitt bläck.

– Du kan printa på heltransparant film. Det är vitt i den. Det är en fördel för dubbelsidiga dekaler och vit print generellt. Sedan kanske inte majoriteten av det man trycker är i vitt. Men den är ett bra komplement till det vi säljer, säger Rafael Myntti.

I maskinen kör de mest vinyl och väggfolie till skyltar, glas och kontrastmarkering.

– Den är vi nöjd med. Det är en perfect fit. Femman är den snabbaste generationen. När Coloradon kom var det den bästa investeringen på rullsidan. Den har de verkligen lyckats med. Den är fantastisk. Vi har kört massa olika eco-solvent tidigare, säger Efongo Imbia.

Canon Colorado M5W.

Storformatsskrivaren har de haft sedan i maj.

– Tryckkvalitén är bra. Den är snabb. Du kan arbeta med den på en gång. Det är bara fördelar. Bläcket är hårt så det är jättebra hållbarhet utan att laminera, säger Rafael Myntti.

Inprint valde till ett så kallat magnetkit till maskinen. Det innebär att vissa delar av den byts ut till rostfritt för att magnetiska medier inte ska fastna i maskinen. Tryckeriet har en kund som arbetar med varuautomater som de sätter reklam för olika varumärken på. För dem kan tryckeriet sätta magnetkit på utskrifterna. Sedan skärs materialet för att ge plats för knappsatser, glasruta och så vidare.

”Vi har väldigt många ben att stå på. Det är profil, storformat, klassiskt papperstryck, give aways och produktmedia” säger Rafael Myntti.

Även inom digitaltrycket har de uppdaterat sig med en ny Canonmaskin, imagePRESS V1000. Till den har de broschyrhäften Plockmatic BLM35.

Det finns plats att sätta in ytterligare ett Zündbord för två linor med planskrivarna, säger Rafael Myntti.

– Det finns utrymme att växa. Vi har också plats för fler bilar. Vi gör rätt många bilar per år.

Stort fordonsuppdrag

Just nu håller de på att foliera om hela fordonsparken på 150 fordon åt ett företag som blivit uppköpta och ska re-branda. Kunden har många stora lastbilar med stora tankar så allt är special och behöver måttanpassas per fordon.

– Det är kul. Den kunden har blivit en helhetskund för oss och det är lite det vi går in för nu. Att kunna få kunder som kanske har tre-fyra leverantörer idag att bara behöva vända sig till oss oavsett vad de behöver. Vi har väldigt många ben att stå på. Det är profil, storformat, klassiskt papperstryck, give aways och produktmedia. Det är det som är vår ”Usp” (uniqe selling point), säger Rafael Myntti.

Inprint har också implementerat ny programvara för att hantera allt från offertgivning till produktionsflöden, fakturering och fraktbokning. Syftet är att effektivisera arbetsflödena.

Rafael Myntti är Efongo Imbias äldste son.

– Allt ligger nu i ett och samma system i stället för i flera olika, vilket sparar mycket tid, säger Rafael Myntti.

– Vi vill kunna hantera fler order per dag och göra snabbare kalkyler, tillägger Efongo Imbia.

Parallellt med ökad kapacitet vill företaget behålla lönsamheten.

– Vi kan alltid anställa någon för att hantera fler order, men frågan är hur mycket man tjänar på det i slutändan. Om vi kan underlätta arbetet och effektivisera processerna kanske vi kan hantera 20–30 procent fler order utan att behöva nyanställa, säger Rafael Myntti.

Satsar online

Inprint kommer att satsa på e-handel framöver och där är automatisering en nödvändig del. Det är en process initierad av Rafael Myntti som också jobbar med affärsutveckling.

– Framgent har vi en stor plan att ta klivet ut på internet. Vi är stora på lokalmarknaden men vi har alla förutsättningar att bredda vår kundbas om vi går ut på internet, säger Rafael Myntti.

Om kärnverksamheten är att göra specialanpassade produkter åt kunderna så är e-handelsdelen att producera standardiserade produkter som skickas till slutkund. Företagets erbjudande är brett, säger Rafael Myntti. Vissa saker går bra att sälja i en webshop som en skylt, en penna eller en banderoll.

– Men att sälja ett adresserat utskick eller fasadskylt är ganska svårt för det blir unika produkter som kräver en unik offert efter kundens behov. Då blir vi mer ett tjänsteföretag på det sättet att man behöver ta in förfrågan, kolla ordentligt på den och sedan skicka en offert och förhoppningsvis få jobbet.

Rafael Myntti har varit drivande i satsningen på e-handel. ”Standard är enkelt. Det går att massproducera och få ganska bra snurr”, säger han.

Inprint har smugit i gång med sajten Skyltexperten.com där de ska sälja standardskyltar. På plattformen ska kunden kunna designa sin egen skylt.

Anledningen till att de skapar en e-handel under ett nytt namn är för att hålla isär verksamheterna och för att förenkla för kunderna. Ska man köpa en skylt kan man klicka hem den i webshoppen. Behöver de i stället hjälp med ett projekt så är Inprint bättre.

– Antingen ska man gå in i e-handel till 100 procent men för vår del kommer vi inte därifrån och har inte den bakgrunden. Många av våra kunder är inte den sortens kunder som skulle vilja handla allting av oss via e-handel. Däremot kanske det finns en del produkter som de köper som också skulle kunna handlas av mindre företag och privatpersoner. Då skulle vi lika gärna kunna sälja det där också. Det är så vi resonerar, säger Efongo Imbia.

De har stora förhoppningar på att e-handeln kan bli en stark del av verksamheten.

– Standard är enkelt. Det går att massproducera och få ganska bra snurr, säger Rafael Myntti.

Kärnverksamheten är lite mer avancerad med längre införsäljningstider. De behöver ofta åka ut och undersöka förutsättningar på plats och projekten löper under längre tid. Om de får i gång e-handeln är kedjan kortare.

Inprint är till största del ett lokalt tryckeri men vill öka kännedomen om sig själva utanför Uppsala och ta marknadsandelar. Företaget vill expandera men i långsam takt.

– Vi vill inte ha omsättning bara för omsättningens skull. Det ska också finnas ett värde i det, säger Rafael Myntti.

Skyltar i showroomet.

Största möjligheten att växa finns troligtvis inom skyltproduktionen.

– Ska vi göra skyltar så finns det jättemycket kapacitet i maskinerna. Det är nog planprint vi ska satsa på, säger Efongo Imbia.

Inprint har en säljorganisation. Det är något de byggt upp de senaste åren.

– Vi har gjort investeringar i och med flytten. Det har kostat så pengar ska in. Det är inte högkonjunktur nu. Långt ifrån. Det gäller att vara strategisk och titta på vad som är lönsamt och för vilka branscher. Har vi en elfirma som går bra så gäller det att hitta vilka andra elfirmor det finns i ungefär den storleken. Det borde vara rimligt att de har ungefär samma behov. Då gäller det att ta kontakt och visa vad vi kan göra för dem. Det gäller att springa och knacka dörr, uppsökande, säger Efongo Imbia.

Ibland gör Inprint också event som den här tillställningen för Porsche.
Arbetar med upphandling

Inprint har också arbetat mer och mer med anbudsförfrågningar och ramavtal. Trots att det kan vara komplicerat och tidskrävande tycker de att det är värt tiden de tar att lägga ner.

– Vinner man inte upphandlingen så lär man sig en hel del. Man lär sig också hur andras prisstrategier är. Det är mycket man kan ta med sig framgent. Men jag tror många tycker att det är jobbigt med upphandlingskunder. Visst, det är svårt i början som med allt, säger Efongo Imbia.

– Men rätt avtal kan vara väldigt bra. Kommunavtalet som vi har nu är en bra grundsten för oss, säger Rafael Myntti.

Inprint är inne i sin andra avtalsperiod med Uppsala kommun och står för all deras skyltning.

– Det är ganska många produkter per år. Allt från en byggskylt till en kontorsskylt till skyltar i en ny skola. Så det är allt från en liten dekal till hur stora projekt som helst, säger Rafael Myntti.

Nyligen vann de också en upphandling med Heby kommun och en förenklad upphandling med Solna stad som ska bygga ut en stadsdel och behövde större informationsskyltar.

Läs vidare

”Ett skyltfönster för att få fler att upptäcka Addbrand”

Addbrand har som ambition att vara Nordens bästa grossist på papper, kuvert, lätt emballage och grafiska tillbehör. På Sign, Print & Promotion, 19–20 mars i Oslo, visar de ett urval av sin breda produktportfölj.

Addbrand kollage

Lundbergs grafiska lämnar över Komori till ny återförsäljare

De tar över distributionen för märket.

Kenneth-Nielsen

Agfa lanserar kompakt skrivare i Anapurna Ciervo-serien

Agfa utökar med en kompakt, men ändå mångsidig, maskin.

Anapurna-Ciervo-H2500_PR

Stockholmstryckeri vinner Årets Lokala industriföretag

"Hos oss blir man väl bemött oavsett om det handlar om att trycka 500 kuvert eller om man vill beställa nåt jättestort."

Stefan-Ekblom

Senaste nytt

Summa lanserar vinylskärare för DTF

Summa lanserar en vinylskärare för Direct to to film-applikationer. Den är speciellt byggd för att förhindra repor och rullmärken som kan uppstå vid transport av PET-film.

S-Class-3-TC75-DTF.27

”Ett skyltfönster för att få fler att upptäcka Addbrand”

Addbrand har som ambition att vara Nordens bästa grossist på papper, kuvert, lätt emballage och grafiska tillbehör. På Sign, Print & Promotion, 19–20 mars i Oslo, visar de ett urval av sin breda produktportfölj.

Addbrand kollage

Lundbergs grafiska lämnar över Komori till ny återförsäljare

De tar över distributionen för märket.

Kenneth-Nielsen

Agfa lanserar kompakt skrivare i Anapurna Ciervo-serien

Agfa utökar med en kompakt, men ändå mångsidig, maskin.

Anapurna-Ciervo-H2500_PR