
Författaren Elina Kangas ville trycka sin egen bok. Men projektet växte och snart stod hon och maken Joakim med ett eget tryckeri och 3D-printingverksamhet. Kangas Creative Space var fött.
Paret driver verksamheten från hemmet i Nykil utanför Linköping. I garaget producerar de allt från limbundna böcker och bokmärken till stickers, målarböcker och anteckningsböcker.

– Jag hade skrivit ett barnbokmanus och kände att det skulle vara kul att trycka upp det till en bok. Vi tittade på de trycktjänster som finns på nätet. Sedan är vi som vi är, att vi gärna gör saker själva, säger Elina Kangas.
De började undersöka vad det skulle kosta att köpa maskinerna och trycka böcker själva.
– Vi räknade hem det på att Elina säljer sina böcker och att vi trycker dem själva. Men maskintokig som man är så blev det industriellt ganska fort, säger Joakim Kangas.
Projektet växte
Det tog bara två veckor från beslutet att starta tryckeriet tills de hade köpt en tryckpress.
Från början tänkte de köpa en större kontorsskrivare med tanken att ”det får bli som det blir” eftersom planen var att bara ge ut Elinas böcker.
– Men sedan växte det till att bli massa produkter och då krävdes annan utrustning, förklarar Elina.

De köpte en nästan ny men begagnad digital färgpress, en Konica Minolta bizhub press C1060.
– Det fanns ett tryckeri i Pennsylvania som hade likadana maskiner och de hade väldigt många filmer på sin Youtubekanal så man lärde sig tryckprocessen. Det var helt fantastiskt, säger Joakim.
I garaget finns också limbindaren Duplo Perfect Binder DB-280, en GBA-giljotin och en enkel lamineringsmaskin.
– Även om de är begagnade maskiner så har de hållit väldigt hög kvalitet, säger Joakim Kangas.

Att ha ett eget tryckeri är ändå långt ifrån att bara ge ut en bok?
– Ja. Vi har ju alltid velat göra saker själva. Vi har ritat och byggt vårt hus själva och flera av möblerna. Joakim var snickare tidigare. Så det är nog ganska naturligt att vi får något litet infall som blir bra i slutändan. Sedan var det kul att vi hittade en grej som vi båda tyckte om att göra tillsammans. Joakim gillar maskindelen och jag håller på med designen. Så vi har något som vi verkligen gör ihop, säger Elina.
– Det är roligt att läsa på och lära sig nya saker. Det blir lätt att man fastnar, säger Joakim.

Bokmärken är storsäljaren
Elina arbetade tidigare som biomedicinsk analytiker och senare som vårdenhetschef. Men hon hade alltid skrivit vid sidan om. Hon har gett ut två böcker och flera noveller på externa förlag och under året kommer ytterligare tre böcker och fler noveller. Hon skriver inom genres som science fiction, fantasy, skräck och erotik.
Förutom skrivandet sköter hon design, marknadsföring och kontakt med butiker som företaget samarbetar med.

Deras mest säljande produkt är bokmärken.
– Folk gillade ett bokmärke jag gjorde för min egen bok. Då byggde vi vidare på det och skapade fler och märkte att det fanns en efterfrågan. Bokmärken är väldigt kul att designa.
Det flesta applikationerna säljs online men produkterna går också att hitta hos en bokhandlare i Sölvesborg och en i Katrineholm.
– Jag har sett dem på Instagram och frågat om de skulle vara intresserade. Då har vi valt sådana som vi känner passar oss, lite mindre och mysiga, säger Elina.
De har också inlett ett samarbete med butiken Hihopia som har ett koncept de kallar för ”Blind date with a book”. Butiken slår in en bok fint som kunden inte vet vad det är, tillsammans med bokmärken och klistermärken från Kangas Creative Space.

Kvinnliga kunder dominerar
Joakim och Elina försöker hitta nya pappersprodukter att producera som folk använder. Men de måste hamna i en rimlig priskategori.
– Det går att göra det mesta men det blir väldigt dyrt och det är dumt. Det är samma fight som alla bolag lever med, att det är kostsamt att tillverka produkter. Vi ser oss inte som att vi konkurrerar mot lågbudgetalternativ utan vi försöker ligga lite mer i premium och leva på märket. Vi marknadsför oss lite mer som ett premiummärke just för att det blir svensktillverkat rakt igenom, säger Joakim.

Kunderna beskriver de som ”bokfolk”. De allra flesta är i åldern 25-45.
Hela 98,9 procent är kvinnor visar köpstatistiken.
Det allra mesta producerar de för Kangas Creative Space även om de gör vissa andra tryckjobb åt andra.
Framöver skulle Kangas Creative Space gärna vilja marknadsföra sig mer mot mindre förlag för att kunna trycka fler böcker.
Företaget jobbar även med 3D-printing och har fyra maskiner med olika tekniker. Joakim har själv utvecklat en av dem.
– Tanken är att den delen ska växa och bli lite mer inriktad mot högprestandaområden, säger Joakim.

Vad producerar ni idag?
– Det har varit mycket prototyper och enstyckssaker. Sedan har vi lite egna produkter vi försöker utveckla och få ut på marknaden. Det blir mer produkter mot e-butiken som är mot konsument. Sedan är det lite delar till bilsport som stänkskärmar. Det är mycket som är smått, 2 x 2 millimeter, av någon anledning, säger Joakim.
Nyligen började de även 3D-printa bokställ, vilket binder ihop deras olika produktområden.
