De förvandlade garaget till tryckeri

Foto: Felix Alnemark
PUBLICERAD: 19 augusti 2025
UPPDATERAD: 19 augusti
Joakim och Elina Kangas driver Kangas Creative Space hemma i garaget i Nykil utanför Linköping.

Författaren Elina Kangas ville trycka sin egen bok. Men projektet växte och snart stod hon och maken Joakim med ett eget tryckeri och 3D-printingverksamhet. Kangas Creative Space var fött.

Paret driver verksamheten från hemmet i Nykil utanför Linköping. I garaget producerar de allt från limbundna böcker och bokmärken till stickers, målarböcker och anteckningsböcker. 

Kangas Creative Space trycker målarböcker för barn.

– Jag hade skrivit ett barnbokmanus och kände att det skulle vara kul att trycka upp det till en bok. Vi tittade på de trycktjänster som finns på nätet. Sedan är vi som vi är, att vi gärna gör saker själva, säger Elina Kangas.

De började undersöka vad det skulle kosta att köpa maskinerna och trycka böcker själva.

– Vi räknade hem det på att Elina säljer sina böcker och att vi trycker dem själva. Men maskintokig som man är så blev det industriellt ganska fort, säger Joakim Kangas.

Projektet växte

Det tog bara två veckor från beslutet att starta tryckeriet tills de hade köpt en tryckpress.

Från början tänkte de köpa en större kontorsskrivare med tanken att ”det får bli som det blir” eftersom planen var att bara ge ut Elinas böcker.

– Men sedan växte det till att bli massa produkter och då krävdes annan utrustning, förklarar Elina.

Fyrfärgspressen Konica Minolta bizhub press C1060.

De köpte en nästan ny men begagnad digital färgpress, en Konica Minolta bizhub press C1060.

– Det fanns ett tryckeri i Pennsylvania som hade likadana maskiner och de hade väldigt många filmer på sin Youtubekanal så man lärde sig tryckprocessen. Det var helt fantastiskt, säger Joakim.

I garaget finns också limbindaren Duplo Perfect Binder DB-280, en GBA-giljotin och en enkel lamineringsmaskin.

– Även om de är begagnade maskiner så har de hållit väldigt hög kvalitet, säger Joakim Kangas.

Joakim och Elina trivs med att ha ett gemensamt projekt. Joakim arbetar mest med maskinerna medan Elina sköter designbiten.

Att ha ett eget tryckeri är ändå långt ifrån att bara ge ut en bok?

– Ja. Vi har ju alltid velat göra saker själva. Vi har ritat och byggt vårt hus själva och flera av möblerna. Joakim var snickare tidigare. Så det är nog ganska naturligt att vi får något litet infall som blir bra i slutändan. Sedan var det kul att vi hittade en grej som vi båda tyckte om att göra tillsammans. Joakim gillar maskindelen och jag håller på med designen. Så vi har något som vi verkligen gör ihop, säger Elina.

– Det är roligt att läsa på och lära sig nya saker. Det blir lätt att man fastnar, säger Joakim.

De binder böckerna i en Duplo Perfect Binder DB-280.

Bokmärken är storsäljaren

Elina arbetade tidigare som biomedicinsk analytiker och senare som vårdenhetschef. Men hon hade alltid skrivit vid sidan om. Hon har gett ut två böcker och flera noveller på externa förlag och under året kommer ytterligare tre böcker och fler noveller. Hon skriver inom genres som science fiction, fantasy, skräck och erotik.

Förutom skrivandet sköter hon design, marknadsföring och kontakt med butiker som företaget samarbetar med.

En gåvobox från tryckeriet.

Deras mest säljande produkt är bokmärken.

– Folk gillade ett bokmärke jag gjorde för min egen bok. Då byggde vi vidare på det och skapade fler och märkte att det fanns en efterfrågan. Bokmärken är väldigt kul att designa.

Det flesta applikationerna säljs online men produkterna går också att hitta hos en bokhandlare i Sölvesborg och en i Katrineholm.

– Jag har sett dem på Instagram och frågat om de skulle vara intresserade. Då har vi valt sådana som vi känner passar oss, lite mindre och mysiga, säger Elina.

De har också inlett ett samarbete med butiken Hihopia som har ett koncept de kallar för ”Blind date with a book”. Butiken slår in en bok fint som kunden inte vet vad det är, tillsammans med bokmärken och klistermärken från Kangas Creative Space.

Det mesta trycks on demand men de har ett litet lager av till exempel målarböcker.

Kvinnliga kunder dominerar

Joakim och Elina försöker hitta nya pappersprodukter att producera som folk använder. Men de måste hamna i en rimlig priskategori.

– Det går att göra det mesta men det blir väldigt dyrt och det är dumt. Det är samma fight som alla bolag lever med, att det är kostsamt att tillverka produkter. Vi ser oss inte som att vi konkurrerar mot lågbudgetalternativ utan vi försöker ligga lite mer i premium och leva på märket. Vi marknadsför oss lite mer som ett premiummärke just för att det blir svensktillverkat rakt igenom, säger Joakim.

Det lilla lagret.

Kunderna beskriver de som ”bokfolk”. De allra flesta är i åldern 25-45.

Hela 98,9 procent är kvinnor visar köpstatistiken.

Det allra mesta producerar de för Kangas Creative Space även om de gör vissa andra tryckjobb åt andra.

Framöver skulle Kangas Creative Space gärna vilja marknadsföra sig mer mot mindre förlag för att kunna trycka fler böcker.

Företaget jobbar även med 3D-printing och har fyra maskiner med olika tekniker. Joakim har själv utvecklat en av dem.

– Tanken är att den delen ska växa och bli lite mer inriktad mot högprestandaområden, säger Joakim.

I verksamheten finns också flera 3D-skrivare.

Vad producerar ni idag?

– Det har varit mycket prototyper och enstyckssaker. Sedan har vi lite egna produkter vi försöker utveckla och få ut på marknaden. Det blir mer produkter mot e-butiken som är mot konsument. Sedan är det lite delar till bilsport som stänkskärmar. Det är mycket som är smått, 2 x 2 millimeter, av någon anledning, säger Joakim.

Nyligen började de även 3D-printa bokställ, vilket binder ihop deras olika produktområden.

En giljotin av märket GBA.

Senaste nytt

Här presenterar Marabu sitt nya storformatsmärke

Satsar på storformatsmärke med ursprung i Turkiet, Tyskland och Kina.

DSC_2249
Här presenterar Marabu sitt nya storformatsmärke

Nytt skyltmaterial i plast går att återvinna till 100 procent

Antalis visar 3A:s nya skyltmaterial Sintrex som består till hundra procent av samma typ av plast. Det gör att det går att återvinna helt.

FotoJet---2025-10-07T120155.511
Nytt skyltmaterial i plast går att återvinna till 100 procent

Idag inleds Sign&Print Scandinavia!

Här finns allt du behöver veta inför ditt besök.

DSC_4816
Idag inleds Sign&Print Scandinavia!

Vismark firar ettårsjubileum på mässan

Boråsföretaget Vismark är relativt nystartat, men har genom sina anställda en lång erfarenhet inom den grafiska branschen. På Sign&Print Scandinavia är det produkter för gravyr och märkning som står i fokus.

Gruppbild
Vismark firar ettårsjubileum på mässan

Läs vidare

 ”Vi är jättetaggade och stolta”

KA Olsson & Gems är på nytt värd för World Wrap Masters Sweden på årets Sign&Print-mässa. Under tävlingen blir det bilfoliering med vinyler från huvudsponsorn 3M.

Emil-Gillmor-landscape
 ”Vi är jättetaggade och stolta”

Canons AI-agenter – med licens att automatisera

Canon vill hålla dig i handen när du tar klivet in i framtiden. Förutom professionella tryckmaskiner erbjuder de oförlöst kraft i så kallade AI-agenter som till exempel kan hålla koll på din mejl och beställa hem material i samma sekund som du får en order – om du tillåter det.

V1350
Canons AI-agenter – med licens att automatisera

Nya effektiva efterbehandlingslösningar från Plockmatic

Svenska Plockmatic har flera nyheter att presentera på Sign- och Print Scandinavia. Det blir flera smarta efterbehandlingslösningar för skärning, bokproduktion och förpackningsapplikationer.

FotoJet---2025-09-04T134244.621
Nya effektiva efterbehandlingslösningar från Plockmatic

Marabu avslöjar nytt varumärke

Marabu presenterar en ny leverantör av storformat och skärlösningar på Sign&Print Scandinavia.

Victor-Bildsten
Marabu avslöjar nytt varumärke