
Canon vill hålla dig i handen när du tar klivet in i framtiden. Förutom professionella tryckmaskiner erbjuder de oförlöst kraft i så kallade AI-agenter som till exempel kan hålla koll på din mejl och beställa hem material i samma sekund som du får en order – om du tillåter det.
– Vi är positiva och ambitiösa, inleder Matteus Celinski, chef för workspace och production på Canon Svenska, som har mässans största monteryta.
Där ska de visa den uppmärksammade fotoutställningen World Unseen med taktila utskrifter, som även synskadade kan ta del av.

Utskrifterna görs med en reliefteknik som ger upp till fyra millimeter struktur och produceras med en Canon Arizona 2340-planskrivare, som också visas på plats.
– Vi har fått mycket förfrågningar på sistone på taktil print. Så det kommer vi visa och prata om hur vi jobbar med det. Det är en sak vi lägger mycket tid på. Det är en kul applikation som fått en del uppmärksamhet och vi har sålt tre Arizona just för sådana tillämpningar, säger Matteus Celinski.
Bygger affishfabrik
Sedan kommer de demonstrera storformatsserien Canon Colorado som nyttjar UV-gel-bläck.
– Det är en storsäljare som har fortsatt intresse. Med de senaste uppgraderingarna kan man printa lager på lager också i Coloradon. Det kommer vi visa i kombination med en Fotoba posterfabrik. Det är efterbehandling där utskrifterna skärs ner till rätt storlekar. Det blir en komplett lösning vi tar med oss.

De kommer också visa den vattenbaserade storformatsskrivaren Canon imagePROGRAF PRO-4600 som används framför allt till kvalitativa fotoutskrifter.
På tonerpressidan tar tre maskiner plats. Det handlar om imagePRESS V1350, V900 och instegsmaskinen imageFORCE C7165.
Intill kommer det finnas en Plockmatic UV-coater som ger utskrifterna en skyddande beläggning.
Via videoskärm kommer Canon också visa etikettpressen LabelStream LS2000 och B2 inkjetspressen Canon VarioPress IV7.

Agenter tar administrationen
Canon kommer också visa hur AI-agenter kan effektivisera digitala arbetsflöden, exempelvis vid orderhantering och fakturering. Det är självständiga system som använder artificiell intelligens för att analysera data, fatta beslut och anpassa sig efter nya uppgifter.
– Förenklat så är det en digital medarbetare i den grafiska industrin. AI-agenter kan till exempel bevaka mejl och se vad som är en order. Den kan undersöka om det finns tillräckligt med material på lager eller förbereda en order för att köpa in materialet. Om man tror på systemet kan den göra det själv, eller låta en operatör göra det. Det är många som kämpar med fakturering. Roboten kan titta igenom alla ordar och fakturera.
”Handlar om inspiration”
Temat för Canons utställning är Step in to the future.
– Det är budskapet vi vill sprida i vår monter. Det handlar om inspiration och möjligheter med nya tekniker, arbetsflöden och applikationer. Ambitionen är alltid att visa musklerna. Vi är marknadsledande inom många segment. Det finns absolut chans att utvecklas med Canons många applikationer och möjligheter att utveckla affären. Samtidigt visar vi tekniker som kan effektivisera arbetsflöden. Det känns som att det finns behov att investera. Marknaden är tuff, säger Matteus Celinski.

Där tror han det är viktigt att titta på nya applikationer och sätt att effektivisera sin verksamhet. Till exempel genom AI-agenterna.
– Det är ett sätt frigöra tid för att utveckla nya applikationer eller lägga mer tid på försäljning och att producera själva trycksaken.
Han säger att Canon alltid gillar mässor.
– Det är en av våra paradgrenar. Vi är supertaggade och den ligger bra i tiden för oss. Vi kommer med ett mangrant stort engagemang och har en positiv känsla kring möjligheter.