
KA Olsson & Gems är på nytt värd för World Wrap Masters Sweden på årets Sign&Print-mässa. Under tävlingen blir det bilfoliering med vinyler från huvudsponsorn 3M.
Det innebär moment med infärgad wrapping i 2080-serien samt printad vinyl men tävlingen har också fått nya moment med PPF-film (paint protection film).
– Det är dels för att ett moment i finaltävlingen World Wrap Masters i Barcelona 2026 är med PPF så därför kör vi det redan i vår deltävling så att man är redo för det som komma skall. Det ska bli väldigt roligt, säger Emil Gillmor, försäljnings- och avdelningsansvarig på KA Olsson & Gems.
Efter att de slutade erbjuda stenskottsfilm från Stek i våras så har de sökt efter en ny leverantör.
– Vi har varit på jakt efter ett alternativ och gjort massor av tester. Vi har varit i kontakt med i princip varenda leverantör. När vi sammanställt testerna kom vi fram till att vi ska köra fullt ut på 3M:s PPF. Då kanske man undrar om vi inte kunde gjort det ändå. Jo, kanske, men nu kom vi fram till vi enkom erbjuder deras PPF. De har de hade det bästa erbjudandet, säger Emil Gillmor.
Så efter att ha gjort alla tester på PPF så landade ni på 3M, som ni redan säljer andra typer av material av?
– Det var nästan så att det på förhand kändes för enkelt att välja dem eftersom vi är ”3M-huset”. Vi hade nog erbjudit det ändå. Men det kändes så bra och självklart. Vi är jättetaggade och stolta när vi ska presentera det här. Det kommer bli grymt.
Många av KA Olssons kunder efterfrågade ett skärprogram, något Stek saknade.
– 3M har det absolut bästa skärprogrammet. Man behöver bara köpa material från dem så får man programmet gratis. Det sänker tröskeln för kunderna. Vi kommer komma ut med ett pangpris så att vi kan utmana. Man får ett känt, bra varumärke och en fantastisk film med ett gratisprogram till en liknande peng som man kanske betalar för något annat. Vi kommer nog röra om rejält på marknaden med 3M:s PPF.

Nya tävlande
Wrappingtävlingen har ett liknande upplägg som förra mässan. Det blir olika stationer med bildelar att wrappa. Förra gången fick deltagarna även wrappa porslinsdalahästar i ett kreativt delmoment. Även i år väntar ett särskilt delmoment, men vad det blir är inte avslöjat än. I finalen ska deltagarna arbeta på en bil i mitten av montern.
I skrivande stund finns åtta deltagare registrerade på de sexton platserna men många fler har visat intresse berättar Emil Gillmor.
– De första fem var helt nya. Det är kul. Just nu är det två från Danmark. Sedan har vi några som inte är nya kunder eller ansikten för oss, men som inte var med och tävlade sist. Bilal Usmanov som vann Wrap Masters Sweden 2023 och sedan gick och vann finalen i Amsterdam 2024 har sagt att han ska försvara sin titel.
Ole Solskin är konferencier och huvuddomare och kommer få sällskap av ytterligare en person i tävlingsjuryn.
– Han är one of a kind. Man hajar till och lyssnar. Han har gjort här i alla länder, i alla år. Han är en fena på det. Det känns givet att han ska sköta det.
Tävlingen filmas som tidigare och visas på skärmar. Finalen kan också komma att livesändas på Youtube eller Instagram. Den nya publikläktaren gör det dessutom enklare för besökarna att följa tävlingen.
– Det närmar sig nu. Jag är sjukt taggad på att träffa alla. Det är ett väldigt härligt gäng. Många är med för att skapa relationer och vänner för livet. Man kanske inte åker till Umeå om man bor i Malmö för att hälsa på någon men här är ett tillfälle att träffas.
”Serie-150 tror jag blir en storsäljare”
I KA Olsson & Gems utställningsmonter kommer det att finnas en bilfront där de ska demonstrera 3M:s skärprogram för att skära mallarna i en plotter så att kunderna sedan kan testa att applicera materialet.
Montern innehåller även prover på inredningsfolie, solfilm, säkerhets- och fönsterfilm från bland annat Squid, Orafol och CoverStyl, samt displayväggar med DI-NOC, 2080-serien och PWF från 3M.
– PWF-serien är kul för det nog första gången för många att se och känna på den produkten. Vi kommer dema den man får testa den på bilfronten.
KA Olsson erbjuder tre serier för 3M:s stenskottsfilmer. Serie 100 är en enklare och billigare instegsprodukt.
– Serie-150 tror jag blir en storsäljare. Det är en likvärdig utmanare till alla konkurrenter. Prismässigt ligger den helt rätt tillsammans med skärprogrammet. Sedan har vi proseries-200 som är en premiumvariant som är lite tjockare för att ge de finaste bilarna det bästa skyddet.

”Mycket fint att välja”
Efter några år med lite mindre efterfrågan generellt på wrapping och stenskottsfilm ser KA Olsson att segmentet pekar uppåt igen.
– Vi har haft ett litet hål i det här med PPF. Det kommer visa sig direkt för oss att försäljningen ökar. Även wrappingfilmerna från 3M har nya färger och där märker vi att det kommer igen. Det finns mycket fint att välja. Jag tror att försäljningen kommer öka under året och tidigt nästa år tror jag att det kommer vara riktigt bra tryck.
Märker ni av andra trender?
– Det vi säljer mest av är blanka solida färger som någon har i sin grafiska profil. Om till exempel ett byggföretag har 46 bilar så är det en färg som går väldigt mycket. Färgbyten på privatbilar är ofta lite trendigare. Där ska det kanske vara någon mer high gloss-film, de senaste färgerna från 3M eller någon satin eller metallic. Då blir det viktigt med färg som följer trender och sticker ut. Det gäller att ha en färgkarta som innehåller båda. Det tycker jag verkligen att vi har.
Sedan ett år tillbaka är KA Olsson & Gems partner till Orafol.
– Nu har vi en jättetrevlig portfölj och det vi kommer visa på mässan ur deras sortiment är deras infärgade wrappingfilm 970.