
Vi bjuder på massa spännande insikter, inspiration och omvärldsbevakning under de tre mässdagarna. De 14 talarna kommer berätta om tryckets framtid i en föränderlig värld, storytelling, AI, hur trycksaker får själ, varumärkesbyggande och mycket mer.
Cina Carina Allfors är moderator för seminarieprogrammet. Efter att ha representerat ett flertal aktörer och varumärken i vår industri, både som anställd och entreprenör, blir detta en naturlig fortsättning på engagemanget.
Ni kommer även att träffa henne under hennes eget seminarie om storytelling.
Programpunkter tisdag-torsdag 7-9 oktober
Så blir Storytelling din strategi och framgång. Från kundröst till konkurrensfördel!
Berättandet är en strategisk tillgång som stärker relationer, bygger varumärke och skapar avsevärd affärsnytta för dig och ditt företag. I en bransch där kvalitet, leveransprecision och pris ofta är hygienfaktorer, blir kundens berättelse ett kraftfullt sätt att särskilja ert erbjudande. Under inspirationsseminariet med Cina Carina Allfors får du konkreta uppslag och idéer kring hur du skapar innehåll som bygger förtroende och engagerar, länge!
Tid: Tisdag klockan 10, samt onsdag klockan 13 och torsdag klockan 14.
Varför dagens AI inte är intelligent och hur vi löser det

Karim Nouira är en svensk entreprenör, matematiker, jazzpianist och vd för SICS.AI, ett företag som utvecklar avancerad AI-teknik för industriell automation.
Han var med och grundade JRockit, som senare förvärvades av Oracle och vars produkt, en JVM, används på 20 miljoner servrar världen över. Med en bakgrund inom teknisk fysik från KTH leder Karim nu SICS.AI, som vann Guldhanden 2024 för ”Årets automationsinnovation”.
Som en eftertraktad talare inspirerar han publiken med tankeväckande föredrag om AI, AGI och industriella tillämpningar.
Tid: Tisdag klockan 10.45.
AI bortom skärmen

Big Image använder AI för att skapa bilder som tar sig bortom skärmen, in i det fysiska rummet – inklusive (troligen) världens största AI-bild på 50×10 meter. Vad krävs för att göra detta? Vad för tekniken med sig för möjligheter och utmaningar? Med ett scenografiskt tankesätt och ett djupt engagemang i bildens emotionella kraft, undersöker Big Image och Amanda Crabo hur AI kan förstärka upplevelser som berör – på scener och i rum – och när det inte gör det.
Tid: Tisdag klockan 11.15 och onsdag klockan 15.
Så blir ditt varumärke relevant och minnesvärt

André Hindersson, grundare och vd på varumärkes- och designbyrån Silver, delar sina tankar om vad som krävs för att nå målgrupper trots ökad konkurrens. Hur man som varumärke blir relevant och minnesvärd för sin målgrupp idag och i framtiden?
André Hindersson jobbar med strategisk design för nationella och internationella varumärken och hans byrå Silver är rankad top 20 av världens varumärkes- och designbyråer enligt Pentawards.
Tid: Tisdag klockan 12.
Hur stort tryck är det i den grafiska branschen?

Trots digitaliseringens framfart finns det en stor efterfrågan på tryckta produkter och förpackningar. Efterfrågan på hållbara och miljövänliga trycklösningar ökar. Den grafiska branschen är närvarande och utvecklas i takt med nya behov och teknologier och fortsätter att vara en viktig del av samhällsutvecklingen. Eva Glückman är vd för Grafiska Företagen.
Tid: Tisdag klockan 13.30.
E-handelsförpackningar vid ett vägskäl: Balans mellan materialval, hållbarhet, logistik och konsumentuppfattning

Val av förpackningsmaterial för e-handel fungerar som en kritisk hävstång i gränslandet mellan operations management och marknadsföring. Operativa tester visar tydliga kompromisser mellan plast och papper: plast erbjuder effektivitet, hållbarhet och färre störningar vid hantering, medan papper ökar platsbehov, skörhet och avfall men signalerar starkare miljöprofil.
Konsumentstudier visar dessutom att materialtyp direkt påverkar uppfattningen om hållbarhet, förpackningsupplevelse och varumärkeslojalitet, där miljömedvetna konsumenter reagerar mer positivt på papper. Plastförpackningar värderas däremot ofta av konsumenter som prioriterar bekvämlighet och funktionalitet. Yulia Vakulenko är föreläsare, PhD, Förpackningslogistik vid Lunds tekniska högskola och Lunds universitet.
Tid: Tisdag klockan 14.
Fossilfri plast? Inplastor pratar framtid

Inplastor visar sitt nya skyltmaterial – en grön världsnyhet – på väg mot en helt fossilfri plast. Från att ha tryckt plastprodukter i decennier tar nu Inplastor i Motala ett jättesprång in i framtiden. Med lanseringen av sin nya egna materialserie ”Common Sense” visar tryckeriet att hållbarhet, funktion och design kan gå hand i hand – utan att tumma på kvaliteten.
Tid: Tisdag klockan 15 med Johan Höckert, säljchef samt onsdag klockan 10 och torsdag klockan 12 med Håkan Kindström, vd på Inplastor.
Tryckets framtid – i en föränderlig värld

Du får med dig en rapport med insikter från fyra framtidsforskare och får dessutom lyssna live på trendspanaren Nicklas Bergman tillsammans med Canons marknadschef Erik Åkenes. De kopplar framtidsspaningar till avgörande frågeställningar för dig i den grafiska branschen. Läs separat artikel här!
Tid: Onsdag den 8 oktober klockan 11.
Hållbarhet – Globala mål med Lokala lösningar

De 17 globala målen för hållbar utveckling antogs av FN:s medlemsländer 2015. Att implementera hållbarhet kräver förståelse för de lokala förutsättningarna – ”man måste börja där man står”. Lokala lösningar är ofta mer effektiva och långsiktiga eftersom de tar hänsyn till kulturella, ekonomiska och miljömässiga realiteter på plats.
För företag handlar det om att identifiera de områden där verksamheten har störst påverkan och samtidigt störst möjlighet att göra skillnad. Talare är Esbjörn Olofsson, vd på förpackningsföretaget Amesol.
Tid: Onsdag klockan 14.
Papprets magi: När pappret blir budskapet – och trycksakerna får själ

Papper är mer än bara ett material – det är ett aktivt medium som kan förvandla din design till kommunikation med skärpa, karaktär och wow-effekt. Janne Høgshøj från Danish Connection ger dig insikt i konsten att välja rätt papper och skapa trycksaker som både talar till sinnena och förstärker ditt budskap.
Upptäck Antalis nyhet Refit, jeans som blivit till kommunikation, Olin’s minimalistiska vit, Curious Metallics med glans, Rives med taktila strukturer, Keaykolours färgpalett och den tidlösa Conqueror Laid. Låt dig inspireras av Gmunds hållbara innovationer som Hemp och Bio Cycle – papper skapade med omtanke för både natur och design. Och upplev Fedrigonis exklusiva universum, där premiumkvalitet och kreativitet går hand i hand och ger ditt varumärke en unik röst.
Tid: Torsdag klockan 10.
Pucko – Hur rekryterar vi nya målgrupper med ett nostalgi-varumärke?

Re-branding av en barndomsfavorit som tar steget från älskad klassiker till tidlös ikon, med fokus på Gen Z.
Hur kan man bevara sitt arv, hitta en ny position och samtidigt skapa stark relevans hos en yngre publik? Med en uppdaterad identitet, förpackningsdesign, aktivering och tydlig strategi dammade vi av den klassika chokladdrycken och fann en kaxig ikon! Med Anne Dahlin, design director på varumärkes- och kommunikationsbyrån IW Agency.
Tid: Torsdag klockan 11.
En översiktlig genomgång av EU-förordningen om förpackningar (PPWR)

Åsa Stenmarck från Naturvårdsverket ger en översiktlig beskrivning av de krav som efter hand kommer införas i och med EU-förordningen om förpackningar. Kraven handlar bland annat om förpackningsminimering, krav på återvinningsbarhet, krav på innehåll av återvunnen råvara för plastförpackningar och krav på märkning. Förordningen som sådan börjar gälla 12 augusti 2026 så det är hög tid att börja förbereda sig.
Tid: Torsdag klockan 13.