
JCDecaux investerar 72 miljoner kronor för inköp av den senaste generationens digitala skärmar i Storstockholms lokaltrafik. En avgörande funktion är att kunna koppla på VMA (Viktigt meddelande till allmänheten).
Sign&Print har tidigare berättat om att JCDecaux skrivit på två avtal med Stockholms Lokaltrafik, SL, som tillsammans utgör Nordens största reklamkontrakt.
Avtalet sträcker sig över sju år och har ett uppskattat värde på över 5,5 miljarder kronor. I artikeln berättar vi hur affären och digitaliseringen kommer påverka behovet av tryckt reklam.
Omfattande digitalisering
Installationer kommer göras på de 14 mest trafikerade konceptstationerna i Stockholms tunnebana och på bussväderskydd i hela Stockholms län. Satsningen på ny teknik är den första delen av den totala investeringen på 150 miljoner kronor som aviserades i samband med signeringen av SL-avtalet.
Ordern läggs hos den kinesiska tillverkaren AUTO och finska Symbicon.
– Vårt åtagande gentemot SL och stockholmarna är att investera i en kollektivtrafikmiljö i världsklass. Genom att samarbeta med de absolut bästa tillverkarna, AOTO och Symbicon, säkerställer vi en trygg och säker premiuminfrastruktur som kommer att omdefiniera vad som är möjligt inom utomhusreklam. Det här ger våra kunder en oslagbar plattform för att bygga starka varumärken och visar i praktiken kraften i det offentliga rummet, säger Magnus Heljeberg, vd för JCDecaux Sverige, i ett pressmeddelande.
Hårda krav
– För oss är säkerhet och trygghet i det offentliga rummet helt avgörande. Därför har vi ställt mycket hårda krav på våra leverantörer. Våra nya skärmar är flimmerfria, brandklassade enligt EN-13501 och IP65-klassade för att tåla väder, vind och damm. Dessutom är de EMC-klass B-certifierade, vilket garanterar att de inte stör annan känslig utrustning i kollektivtrafiken. En avgörande funktion är möjligheten att koppla på VMA (Viktigt Meddelande till Allmänheten), vilket gör skärmarna till en viktig del av samhällets krisberedskap, säger Malin Andersson, Asset Director på JCDecaux.
Installationen av de nya skärmarna kommer att påbörjas efter nyår inför driftstarten av de nya SL-avtalen i februari och maj 2026.
Avtalet
Affären är uppdelad i två strategiska delar:
46 miljoner SEK investeras i nya digitala vitriner med en skärmstorlek på 86 tum från den finska premiumleverantören Symbicon. Dessa skärmar kommer att installeras i hundratals bussväderskydd.
26 miljoner SEK investeras i 19 kvm stora LED-skärmar för det nya konceptet MetroVision från AOTO. Dessa storbildsskärmar kommer att skapa landmärken på strategiska platser i tunnelbanan. Källa: JCDecaux
Nordens största reklamaffär – ”Jättestort behov av tryckt material”