JCDecaux tillkännager order på 72 miljoner

PUBLICERAD: 1 oktober 2025
UPPDATERAD: 2 oktober
Joe Wu, Sales Director på AUTO med kollegorna Mike Liu, Deputy General Manager och Richard Yang, vd samt Malin Andersson, Asset Director på JCDecaux och Magnus Heljeberg, vd.

JCDecaux investerar 72 miljoner kronor för inköp av den senaste generationens digitala skärmar i Storstockholms lokaltrafik. En avgörande funktion är att kunna koppla på VMA (Viktigt meddelande till allmänheten).

Sign&Print har tidigare berättat om att JCDecaux skrivit på två avtal med Stockholms Lokaltrafik, SL, som tillsammans utgör Nordens största reklamkontrakt.

Avtalet sträcker sig över sju år och har ett uppskattat värde på över 5,5 miljarder kronor. I artikeln berättar vi hur affären och digitaliseringen kommer påverka behovet av tryckt reklam.

Omfattande digitalisering

Installationer kommer göras på de 14 mest trafikerade konceptstationerna i Stockholms tunnebana och på bussväderskydd i hela Stockholms län. Satsningen på ny teknik är den första delen av den totala investeringen på 150 miljoner kronor som aviserades i samband med signeringen av SL-avtalet.

Ordern läggs hos den kinesiska tillverkaren AUTO och finska Symbicon.

– Vårt åtagande gentemot SL och stockholmarna är att investera i en kollektivtrafikmiljö i världsklass. Genom att samarbeta med de absolut bästa tillverkarna, AOTO och Symbicon, säkerställer vi en trygg och säker premiuminfrastruktur som kommer att omdefiniera vad som är möjligt inom utomhusreklam. Det här ger våra kunder en oslagbar plattform för att bygga starka varumärken och visar i praktiken kraften i det offentliga rummet, säger Magnus Heljeberg, vd för JCDecaux Sverige, i ett pressmeddelande.

Hårda krav

– För oss är säkerhet och trygghet i det offentliga rummet helt avgörande. Därför har vi ställt mycket hårda krav på våra leverantörer. Våra nya skärmar är flimmerfria, brandklassade enligt EN-13501 och IP65-klassade för att tåla väder, vind och damm. Dessutom är de EMC-klass B-certifierade, vilket garanterar att de inte stör annan känslig utrustning i kollektivtrafiken. En avgörande funktion är möjligheten att koppla på VMA (Viktigt Meddelande till Allmänheten), vilket gör skärmarna till en viktig del av samhällets krisberedskap, säger Malin Andersson, Asset Director på JCDecaux.

Installationen av de nya skärmarna kommer att påbörjas efter nyår inför driftstarten av de nya SL-avtalen i februari och maj 2026.

Avtalet

Affären är uppdelad i två strategiska delar:

46 miljoner SEK investeras i nya digitala vitriner med en skärmstorlek på 86 tum från den finska premiumleverantören Symbicon. Dessa skärmar kommer att installeras i hundratals bussväderskydd.
26 miljoner SEK investeras i 19 kvm stora LED-skärmar för det nya konceptet MetroVision från AOTO. Dessa storbildsskärmar kommer att skapa landmärken på strategiska platser i tunnelbanan. Källa: JCDecaux

Nordens största reklamaffär – ”Jättestort behov av tryckt material”

Senaste nytt

Visar komplett produktionsflöde med DTF

Folier.se har specialiserat sig på textiltryck och det kommer att märkas på Sign&Print Scandinavia. Men det blir även plats för print and cut-skrivare från Roland och annat både stort och smått.

IMG_6545
Visar komplett produktionsflöde med DTF

Sverigepremiär för frigolitskärare

Värmländska Signtools är en del av CWT Worktools och levererar maskiner, material och verktyg för grafisk produktion. Till Sign&Print Scandinavia tar de med sig bland annat en ny frigolitskärare.

signtools
Sverigepremiär för frigolitskärare

Ta reda på vad DTF är

Det finska företaget Siirtokuva säljer DTF-transfers under varumärket WTF is DTF och kommer till Sign&Print Scandinavia för första gången.

WTF Mikko
Ta reda på vad DTF är

Grafiska Företagen välkomnar förslag för att stärka branschen

Höstbudgeten innehåller flera förslag som kan stärka den grafiska branschen. Det menar i alla fall Grafiska Företagen som särskilt vill lyfta fram sänkta arbetsgivaravgifter för unga, förenklingar av 3:12 regler och satsningar på andra regelförenklingar, som särskilt viktiga.

BCB2
Grafiska Företagen välkomnar förslag för att stärka branschen

Läs vidare

 ”Vi är jättetaggade och stolta”

KA Olsson & Gems är på nytt värd för World Wrap Masters Sweden på årets Sign&Print-mässa. Under tävlingen blir det bilfoliering med vinyler från huvudsponsorn 3M.

Emil-Gillmor-landscape
 ”Vi är jättetaggade och stolta”

Canons AI-agenter – med licens att automatisera

Canon vill hålla dig i handen när du tar klivet in i framtiden. Förutom professionella tryckmaskiner erbjuder de oförlöst kraft i så kallade AI-agenter som till exempel kan hålla koll på din mejl och beställa hem material i samma sekund som du får en order – om du tillåter det.

V1350
Canons AI-agenter – med licens att automatisera

Danskt förvärv ska ge skjuts i Europa för Scandbook

Scandbook köper samtliga aktier i danska Nørhaven Book. Förvärvet ska accelerera tillväxt på europeiska marknader och diversifiera kundbasen.

Havard2
Danskt förvärv ska ge skjuts i Europa för Scandbook

Hot Screen byter vd efter tolv år

Fjäråsföretaget Hot Screen har de senaste åren haft en kraftig tillväxtkurva. Vd:n Fredrik Skanselid har varit en drivande kraft i den utvecklingen, men efter tolv år lämnar han nu över vd-stolen till Adam Andersson.

Hot-Screen-vd
Hot Screen byter vd efter tolv år