JCDecaux tillkännager order på 72 miljoner

PUBLICERAD: 1 oktober 2025
UPPDATERAD: 2 oktober
Joe Wu, Sales Director på AUTO med kollegorna Mike Liu, Deputy General Manager och Richard Yang, vd samt Malin Andersson, Asset Director på JCDecaux och Magnus Heljeberg, vd.

JCDecaux investerar 72 miljoner kronor för inköp av den senaste generationens digitala skärmar i Storstockholms lokaltrafik. En avgörande funktion är att kunna koppla på VMA (Viktigt meddelande till allmänheten).

Sign&Print har tidigare berättat om att JCDecaux skrivit på två avtal med Stockholms Lokaltrafik, SL, som tillsammans utgör Nordens största reklamkontrakt.

Avtalet sträcker sig över sju år och har ett uppskattat värde på över 5,5 miljarder kronor. I artikeln berättar vi hur affären och digitaliseringen kommer påverka behovet av tryckt reklam.

Omfattande digitalisering

Installationer kommer göras på de 14 mest trafikerade konceptstationerna i Stockholms tunnebana och på bussväderskydd i hela Stockholms län. Satsningen på ny teknik är den första delen av den totala investeringen på 150 miljoner kronor som aviserades i samband med signeringen av SL-avtalet.

Ordern läggs hos den kinesiska tillverkaren AUTO och finska Symbicon.

– Vårt åtagande gentemot SL och stockholmarna är att investera i en kollektivtrafikmiljö i världsklass. Genom att samarbeta med de absolut bästa tillverkarna, AOTO och Symbicon, säkerställer vi en trygg och säker premiuminfrastruktur som kommer att omdefiniera vad som är möjligt inom utomhusreklam. Det här ger våra kunder en oslagbar plattform för att bygga starka varumärken och visar i praktiken kraften i det offentliga rummet, säger Magnus Heljeberg, vd för JCDecaux Sverige, i ett pressmeddelande.

Hårda krav

– För oss är säkerhet och trygghet i det offentliga rummet helt avgörande. Därför har vi ställt mycket hårda krav på våra leverantörer. Våra nya skärmar är flimmerfria, brandklassade enligt EN-13501 och IP65-klassade för att tåla väder, vind och damm. Dessutom är de EMC-klass B-certifierade, vilket garanterar att de inte stör annan känslig utrustning i kollektivtrafiken. En avgörande funktion är möjligheten att koppla på VMA (Viktigt Meddelande till Allmänheten), vilket gör skärmarna till en viktig del av samhällets krisberedskap, säger Malin Andersson, Asset Director på JCDecaux.

Installationen av de nya skärmarna kommer att påbörjas efter nyår inför driftstarten av de nya SL-avtalen i februari och maj 2026.

Avtalet

Affären är uppdelad i två strategiska delar:

46 miljoner SEK investeras i nya digitala vitriner med en skärmstorlek på 86 tum från den finska premiumleverantören Symbicon. Dessa skärmar kommer att installeras i hundratals bussväderskydd.
26 miljoner SEK investeras i 19 kvm stora LED-skärmar för det nya konceptet MetroVision från AOTO. Dessa storbildsskärmar kommer att skapa landmärken på strategiska platser i tunnelbanan. Källa: JCDecaux

Nordens största reklamaffär – ”Jättestort behov av tryckt material”

Senaste nytt

SPG förvärvar Screenbolaget och Realtryck

SPG fortsätter sin förvärvsresa. Efter flera uppköp i Danmark och Tyskland under året så blir det nu en svensk affär när Screenbolaget och dess dotterbolag Realtryck i Stockholm får nya ägare.

FotoJet---2025-11-21T141807.924
SPG förvärvar Screenbolaget och Realtryck

Två stora Boråstryckerier blir ett

Konsolideringarna i branschen fortsätter och näst på tur är Eskils Tryckeri och Stema Specialtryck. Från och med 2026 slås de samman till ett gemensamt bolag med en omsättning på cirka 250 miljoner kronor.

Stema-Eskils-webb
Två stora Boråstryckerier blir ett

Folier börjar sälja helautomatiserad muggpress

Folier har plockat in muggpressen Secabo MugPro i sitt sortiment. Maskinen står för en helautomatiserad produktion av sublimeringsmuggar.

_DSC0216
Folier börjar sälja helautomatiserad muggpress

JCDecaux vinner nytt kontrakt med region

JCDecaux stärker greppet om Mälardalen.

Projektet-Kollageverktyg-(3)
JCDecaux vinner nytt kontrakt med region

Läs vidare

Fiery förvärvar företag inom textiltrycksapplikationer

Fiery förvärvar spanska Inèdit Software. Affären tros stärka Fierys portfölj inom industriellt tryck och specialtryck och leverera ett heltäckande utbud av lösningar för tryckleverantörer.

FotoJet---2025-11-20T142216.485
Fiery förvärvar företag inom textiltrycksapplikationer

Här är vinnarna i Inhousetävlingen

Under onsdagen korades årets vinnare i Inhousetävlingen 2025 som anordnas av Arkitektkopia. Priser delades ut i bland annat kategorierna Bästa Print, Bästa Expo och Bästa Out of Home.

Inhousetävlingen 2025
Här är vinnarna i Inhousetävlingen

Distributör stämmer tillverkare efter katastrofala explosioner

En brittisk, tidigare distributör av turkiska Diferros sublimeringskalanderpress, har inlett en rättsprocess mot tillverkaren, avslöjar Printweek. Sedan 2023 har två explosioner inträffat och en person avlidit.

dp2-e1698336327815
Distributör stämmer tillverkare efter katastrofala explosioner

Elanders öppnar nytt tryckeri

Samarbete ska lägga grunden för en framtidssäker modell för bokproduktion.

FotoJet---2025-10-30T141950.430
Elanders öppnar nytt tryckeri