
JCDecaux stärker greppet om Mälardalen. Nu skriver de avtal med Region Uppsala.

Från och med 1 februari kommer det visas reklam i väderskydden vid UL:s busshållplatser. Efter genomförd upphandling har Region Uppsala tecknat avtal med JCDecaux som kommer hantera försäljning och underhåll av reklamplatserna.
Avtalet sträcker sig över fem år och omfattar cirka 200 reklamytor i 100 busshållplatser i Uppsala. Starten sker i februari 2026.
– Tillsammans med våra nätverk i Sveriges 25 största städer kan vi nu erbjuda annonsörer en ännu starkare räckvidd i de regioner där flest människor bor och konsumerar. Uppsala är en otroligt viktig stad för våra annonsörer och vi ser fram emot ett nära samarbete med Region Uppsala för att utveckla utomhusmediet och skapa en attraktiv produkt som driver verklig affärsnytta i en av Sveriges viktigaste regioner, säger Cecilia Ottobre, försäljningsdirektör på JCDecaux.
Nöjda
– Genom att vi äger väderskydden själva och samtidigt samarbetar med en professionell reklamentreprenör får vi det bästa av två världar: långsiktig kontroll, hög kvalitet och ökade intäkter. Vi tar ansvar både för ekonomin och för det offentliga rummet, säger Jenny Lundström (MP), ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden i Region Uppsala.
Reklamen väntas ge intäkter på minst sex miljoner kronor per år.
– Det här är något som länge har efterfrågats av annonsörer. Konkurrensen är hård i digitala kanaler och det är lätt att ens budskap försvinner i mängden. Om man annonserar på väderskyddens ytor kan man vara säker på att synas för både resenärer och förbipasserande, säger Nikodemus Kyhlén, marknadschef, vid Trafik och samhälle, Region Uppsala.
Nordens största reklamaffär – ”Jättestort behov av tryckt material”







