Fujifilms Aquafuze-teknologi vinner techpris

PUBLICERAD: 15 december 2025
UPPDATERAD: 16 december
Shota Suzuki, huvudutvecklare av Aquafuze

Fujifilms UV-vattenteknik Aquafuze vinner RadTech Europe Innovation Award.

Fujifilm Aquity Triton har en kombination av UV-teknik och vattenbaserat bläck. Aquafuze-tekniken har utvecklats i samarbete med Mutoh som har skrivaren Hydraton.

Priset delades ut under organisationens konferens och utställning i Warszawa. Tekniken uppmärksammades för sin innovativa kemi och förmåga att förena styrkorna hos vattenbaserade och UV-härdande inkjetsystem.

Tekniken introducerar en unik UV-härdande emulsion som ger hög bildkvalitet, stark vidhäftning, pålitlig prestanda och förbättrad hållbarhet, samtidigt som den härdas vid låga temperaturer med UV-LED-lampor.

Efter ett decennium av forskning och utveckling möjliggör tekniken att bläcket fäster effektivt utan primer, bibehåller stabilitet under längre perioder och ger ett ”lågdoftande, icke-farligt tryck”.

– Aquafuze representerar en ny kategori av inkjetteknologi för storformat. Genom att ompröva bläckformuleringen från grunden har vi skapat en produkt som direkt svarar på vad tryckeritjänsteleverantörer efterfrågat. Den erbjuder hållbarhet, flexibilitet, hållbarhet och säkerhet utan kompromisser. Att vinna RadTech Europe Innovation Award är ett betydande erkännande för vårt team och en stark bekräftelse på det arbete vi gjort för att tänja på gränserna för inkjetkemi. Det visar att Aquafuze inte bara är ett tekniskt genombrott, utan ett meningsfullt steg framåt för framtidens hållbara och högpresterande tryck, säger Shota Suzuki, huvudutvecklare av Aquafuze.

Fujifilm: ”Det är väldigt sällan en ny bläckteknologi lanseras”

 

 

Senaste nytt

De nappade på en Barracuda

Storbildsbolaget investerar i LED-UV-skrivaren Teckwin Barracuda 5+ för rullar på upp till fem meter i bredd.

FotoJet---2025-12-19T143309.938
De nappade på en Barracuda

De bjuder in till Wrap event

KA Olsson & Gems ställer till med ett festligt "Wrap event" med allt för fordonsfoliering.

DSC_2610
De bjuder in till Wrap event

Folier rekryterar ny säljare

Folier som säljer maskiner och material för den grafiska branschen har ett tillskott i sitt team.

Fredrik-Eriksson
Folier rekryterar ny säljare

Bauer Media Outdoor satsar stort på nya skyltar

Tusentals nya reklamplatser runt om i landet 2025. Nu riktar man investeringsviljan mot huvudstaden.

FotoJet---2025-12-16T161556.890
Bauer Media Outdoor satsar stort på nya skyltar

Läs vidare

EUDR skjuts upp: Avgörande förändringar för tryckt papper

Tryckta produkter omfattas generellt inte av förordningen men det gör till exempel tryckt förpackningsmaterial och etiketter. Det beslutade EU-parlamentet under onsdagen. 

286-beskuren
EUDR skjuts upp: Avgörande förändringar för tryckt papper

Posters trycktes med målet att stjälas

Så användes reklam som lockbete.

Skärmavbild-2025-12-17-kl.-11.23.18
Posters trycktes med målet att stjälas

NIZE equipment stärker sin serviceorganisation

NIZE equipment utökar återigen sitt serviceteam för att möta den ökande efterfrågan på teknisk support och driftsäkra lösningar inom den grafiska industrin.

Stefan-og-Jesper-Elitron-ny
NIZE equipment stärker sin serviceorganisation

Utan integrerade system och automatisering blir du frånkörd

Heidelbergs molnbaserade kundportal blir i allt högre grad det digitala kontrollcentret för end-to-end-produktion i tryckerier. "Det sparar tid att ha tillgång till en centraliserad datakälla och säkerställer att all tillgänglig produktionstid kan utnyttjas fullt ut".

Heidelberg-Cloud
Utan integrerade system och automatisering blir du frånkörd