
Att reklamaffischer i till exempel tunnelbanemiljö stjäls är ett vanligt fenomen, enligt de inblandande i en ny reklamkampanj.
Elgiganten och Arlo kuppar tjuvaktigt beteende för att sälja övervakningskameror. När konstutställningar och museer annonserar i det offentliga rummet innebär det allt som oftast att affischerna försvinner. Affischerna rycks ner och blir eftertraktade posters i hemmen, enligt reklambyrån Nord som ligger bakom PR-kuppen.
Kampanjen rullade ut i Stockholms tunnelbana under december. Elgiganten och säkerhetsföretaget Arlo har upplåtit sina reklamytor till Nationalmuseum där de låter museet marknadsföra sina mest eftertraktade objekt. Men det finns en baktanke.
”Vi vet att reklamaffischer med konst ofta försvinner – och det är precis det beteendet vi bygger kampanjen på.”
Reklamaffischerna fungerar som ett lockbete för bakom varje konstverk döljer sig dekaler med en uppmaning att skydda konst och annan stöldbegärlig egendom med Arlos säkerhetslösningar som säljs av Elgiganten.

– Vi vet att reklamaffischer med konst ofta försvinner – och det är precis det beteendet vi bygger kampanjen på. Genom att låta Nationalmuseum ta plats i våra reklamytor kan vi på ett smart sätt prata om säkerhet och samtidigt visa hur Arlos produkter skyddar det som är värdefullt i hemmet, säger Mikaela Bäckius, chef för marknadsföringsprocesser på Elgiganten, i ett pressmeddelande.
Möt Damen med slöjan
– Att museets välkända verk får utrymme i människors vardag på det här sättet är fantastiskt – tänk att möta den ikoniska Damen med slöjan i rulltrappan! Genom den här kampanjen når vi människor i stadsrummet på ett överraskande sätt. Det är kul att synas på ytor som vi själva sällan köper plats på, säger Anna Jansson, ansvarig för samarbeten och PR på Nationalmuseum.







