Andelen digitalt förpackningstryck ökar

PUBLICERAD: 29 augusti 2025
UPPDATERAD: 29 augusti
Tillväxten på digitalt etikett- och förpackningstryck drivs av inkjetteknik enligt en ny studie.

En ny rapport från Smithers, The Future of Digital Print for Packaging to 2030, visar att digitaltryck inom förpackning växer snabbt. Andelen på etikett- och förpackningsmarknaden väntas öka från 4,1 % idag till 5,8 % år 2030, medan marknadsvärdet stiger från 22 till nästan 37 miljarder dollar.

Fokus ligger på att utveckla inkjetteknik för olika segment, och fler traditionella aktörer kliver in på marknadssegmentet. Fördelarna med digitaltryck har redan visat sig inom etiketter: 2025 väntas över 8 100 digitala etikettpressar producera 103 miljarder A4-etiketter årligen, med värde motsvarande 23,3 procent av marknaden.

För andra förpackningssektorer har utvecklingen gått långsammare. Digitaltryck står nu för 4,1 % av värdet och 1,3 % av volymen på marknaden för tryckta förpackningar/etiketter (värd 537 miljarder dollar), vilket indikerar stor tillväxtpotential, särskilt för kartong, wellpapp och flexibla plastförpackningar.

Tillväxten drivs av inkjetteknik, men utmaningar finns: efterbehandling och färgprecision måste förbättras och säkerhetskrav bromsar utvecklingen inom livsmedel. Trots detta öppnar digitalisering för nya möjligheter och ger tryckerier chans till differentiering och konkurrensfördelar.

Senaste nytt

Visar komplett produktionsflöde med DTF

Folier.se har specialiserat sig på textiltryck och det kommer att märkas på Sign&Print Scandinavia. Men det blir även plats för print and cut-skrivare från Roland och annat både stort och smått.

IMG_6545
Visar komplett produktionsflöde med DTF

Sverigepremiär för frigolitskärare

Värmländska Signtools är en del av CWT Worktools och levererar maskiner, material och verktyg för grafisk produktion. Till Sign&Print Scandinavia tar de med sig bland annat en ny frigolitskärare.

signtools
Sverigepremiär för frigolitskärare

Ta reda på vad DTF är

Det finska företaget Siirtokuva säljer DTF-transfers under varumärket WTF is DTF och kommer till Sign&Print Scandinavia för första gången.

WTF Mikko
Ta reda på vad DTF är

JCDecaux tillkännager order på 72 miljoner

JCDecaux investerar 72 miljoner kronor för inköp av den senaste generationens digitala skärmar i Storstockholms lokaltrafik. En avgörande funktion är att kunna koppla på VMA (Viktigt meddelande till allmänheten).

JCDCAUX
JCDecaux tillkännager order på 72 miljoner

Läs vidare

Canon lanserar rapport om framtidens tryck på mässan

Canon kommer att lansera och presentera sin nya insiktsrapport Exploring the future of print under Sign&Print Scandinavia. I den vill man försöka förstå varumärken och kunders förändrade beteenden och vilken inverkan de har på sättet att använda tryckt material. 

Jennifer-Kolotzek2
Canon lanserar rapport om framtidens tryck på mässan

 ”Vi är jättetaggade och stolta”

KA Olsson & Gems är på nytt värd för World Wrap Masters Sweden på årets Sign&Print-mässa. Under tävlingen blir det bilfoliering med vinyler från huvudsponsorn 3M.

Emil-Gillmor-landscape
 ”Vi är jättetaggade och stolta”

Canons AI-agenter – med licens att automatisera

Canon vill hålla dig i handen när du tar klivet in i framtiden. Förutom professionella tryckmaskiner erbjuder de oförlöst kraft i så kallade AI-agenter som till exempel kan hålla koll på din mejl och beställa hem material i samma sekund som du får en order – om du tillåter det.

V1350
Canons AI-agenter – med licens att automatisera

Nya effektiva efterbehandlingslösningar från Plockmatic

Svenska Plockmatic har flera nyheter att presentera på Sign- och Print Scandinavia. Det blir flera smarta efterbehandlingslösningar för skärning, bokproduktion och förpackningsapplikationer.

FotoJet---2025-09-04T134244.621
Nya effektiva efterbehandlingslösningar från Plockmatic