
En ny arkmaskin av instegsmodell, ett användarvänligt färgjusteringsverktyg och lansering av en kundportal för förbrukningsvaror. Det är något av det Ricoh bjuder på under Sign&Print Scandinavia.
Ricoh säger själva att de har ”mässans bästa monter”, precis till höger om mittengången vid entrén. Den ska de fylla med såväl egna maskiner som från samarbetspartners, både inom tryck och efterbehandling. Och med nyheter såklart.
– Vi kommer att ta med oss tre arkmaskiner i tonersegmentet. Vår största modell och storsäljare Ricoh Pro C9500, femfärgsmaskinen Pro C7500 där man kan köra extra färger, vilket vi såklart kommer att visa möjligheterna med för bland annat förpackning, och så blir det lansering av ”lillebror” Pro C5400 för mindre volymer, säger Marie Jonson de Sharengrad som är försäljningschef för Ricoh Graphic Communications Sverige.
Pro C5400-modellen är efterföljaren till C5300 och det har gjorts förbättringar så som ett mer användarvänligt gränssnitt för maskininställningar, snabbare uppstartstid och bättre registrering. Den finns i en 65 sidors eller 80 sidors modell och kan hantera upp till 360 gram i duplex och producera 1 300 millimeter långa banners. Det går också att koppla på samma utrustning för för- och efterbehandling som till de stora maskinerna, till exempel en hel booklet-lina från Plockmatic.
– Det är en väldigt kompetent instegsmodell som kan stå såväl hos en mäklarbyrå som hos ett mindre tryckeri, säger Marie Jonson de Sharengrad.

Samarbete med Riso
Några veckor innan mässan gick Ricoh ut med att de fördjupat sitt samarbete med Riso och deras arkbaserade bläckstrålelösningar på den svenska marknaden. De ska bredda och stärka Ricohs erbjudande samtidigt som kunderna får tillgång till fler valmöjligheter och lösningar. Det nya samarbetet kommer också att märkas på mässan där både företagen ställer ut bredvid varandra.
En annan nyhet är färgprofileringsverktyget Ricoh Automated Color Adjuster som ska göra det enkelt att ta fram ICC-profiler, matcha färger på förhandstryckta prover och köra jobb på flera olika maskiner.
– Den har en funktion som kallas ”golden sample”. Det innebär att man kan ta ett tryck från offset eller från någon av kollegornas maskiner, lägga i Automated Color Adjuster och bygga en profil som skickas ut till Fiery-rippen. Detta för att efterlikna det tidigare trycket, förklarar Karl Elias, försäljningsansvarig direkt/indirekt Ricoh Graphic Communications Sverige.
”Golden sample”-funktionen kommer också att demonstreras på mässan.
– Det handlar om enkelheten, tidsbesparingen och automatiseringen, för att kunna garantera en rättvis utskrift, säger Marie Jonson de Sharengrad.

Nytt från Duplo
På efterbehandlingssidan visas produkter från Duplo och Multigraf. Duplo DC-618 är en trotjänare på många tryckerier, och den visas med den nya och förbättrade DC-FS100-enheten för falsning inline.
Skärbordet Duplo PFI Blade B2+ med automatisk matning får också ta plats i montern. Det är utrustat med tangentiell kniv, kiss cut, oscillerande kniv och bighjul. Skärbordet kan skära 1 200 millimeter i sekunden och klarar medietjocklekar på upp till sex millimeter.
– Vi vill även slå ett slag för Duplos digitala stans, speciellt för kunder som använder en Heidelberg-vinge, säger Marie Jonson de Sharengrad.
Den digitala stansen Duplo DSM-1000 B2, är utvecklad för bland annat förpackningar, POS-material, kort och foldrar. På mässan kommer Ricoh också att få förstärkning av personal från Duplo för att visa deras produkter.
Från Multigraf visas Touchline CPC375 EF375 XPRO som är en komplett maskin för falsning, bigning och perforering.
– Det är Multigrafs ”schweizerkniv” och den har gått väldigt bra hos våra kunder, säger Karl Elias.
Ricoh tar även med laminatorn Amiga 52 från Komfi och skärmaskinen THE68 från IDEAL.
Mer tid för krävande jobb
Vid årsskiftet förvärvade Ricoh det nederländska efterbehandlingsföretaget Albyco. Det kommer märkas för Ricohs svenska kunder på så sätt att en kundportal lanseras i samband med mässan. Via portalen kan kunderna beställa förbrukningsvaror för alla typer av efterbehandling, det kan handla om laminat, wire-o, klammer eller plastomslag och mjuka ryggar.
– Vi kommer också att visa automatiserade arbetsflöden med hjälp av mjukvaror, både från Fiery och Ricohs egna. Detta för att koppla ihop print med efterbehandling och automatisera för så lite handpåläggning som möjligt, säger Marie Jonson de Sharengrad.
Automation verkar vara en röd tråd?
– Det är en pressad situation på marknaden i dag och då behöver man jobba smartare. Till exempel automatisera så mycket som möjligt när det gäller återkommande jobb. På så sätt kan man lägga mer tid på krävande saker som man ofta kan ta mer betalt för, fortsätter hon.
Vad ser ni fram emot mest med mässan?
– Att träffa både nya och befintliga kunder och höra mer om vilka problem de har i vardagen – och som vi förhoppningsvis kan hjälpa dem att lösa, säger Karl Elias.
Sign&Print Scandinavia äger rum på Kistamässan i Stockholm den 7–9 oktober 2025. Mässan är gratis för registrerade besökare. Registrera dig här: signochprint.se