Snart dags för Absolute Flexo Future 2010

PUBLICERAD: 15 februari 2010
UPPDATERAD: 15 februari

Var tredje år håller de nordiska flexoorganisationerna Sweflex, Norsk Flexo Forum och Dansk Flexo Forum en gemensam seminariedag. Den 22 april är det Helsingör i Danmark som står värd.

Seminariedagen är en mix av teknik och intressanta föredrag om branschens framtid. På tekniksidan har man bjudit in ett stort gäng leverantörer inom områden som aniloxvalsar, klichémontering, kemi, plastkulor och laser.

Shrink sleeves som alternativ till etiketter börjar bli en stor marknad. Här i Skandinavien är vi fortfarande på nybörjarnivå. Gerade Lasade på DCM, en av de främsta europeiska leverantörerna på området, talar om möjligheterna med shrink sleeves.

Konstnären Pia Villefrance Dann talar om förpackningar, design och funktion.

En tysk stormarknadskedja lade ut all sin förpackningsdesign på en byrå. Eftersom byrån har begränsad kompetens inom flexo, beslutade kedjan sig för att inte använda flexotryckta förpackningar. Dr John Anderson, chef för affärsområdet Packaging hos Kodak, talar om flexo och konkurrensen från andra tryckmetoder. Han berättar även hur flexo kan överleva och växa.

När man talar om Procter & Gamble spetsar många öronen. Företaget är en av världens största förpackningsbeställare. Mike Ferrari, Corporate R&D Art Director hos Procter & Gamble, har med sig en rad exempel på hur koncernen arbetar med förpackningar.

Seminariedagen börjar klockan 11.00 och pågår till 17.00. Anmäl dig på www.aff10.com.

Läs vidare

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

Tåligare utskrifter med nya imagePROGRAF

Canon släpper nya modeller i två av sina serier med storformatsskrivare, imagePROGRAF GP respektive PRO. Bland nyheterna kan nämnas förbättrad ljusbeständighet och reptålighet. 
LC10_GP6600S_PFP2_CEL_660x372

Senaste nytt

Stibos köp av V-Tab klart: "En dröm jag haft i tio år"

Efter många turer är nu danska Stibo Completes köp av V-Tab i Vimmerby klart. Samtidigt innebär det att verksamheten i Norrahammar lägger ner. Stibo Completes VD Søren Henrikssen pekar ut riktningen i en intervju med Sign & Print.
stibo_soren_henriksen

Epson vill ändra spelreglerna för små tillverkare

Under temat 'Precision, kompakt och energibesparande' lanserar Epson sina planer för Drupa. Det finns flera spännande nyheter att se fram emot.
Epson_Drupa

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08