Ingen förlust för KBA

Efter en förlust i sikte klarade sig KBA genom förra året på break-even. Enligt företaget har efterfrågan sjunkit med 40 procent jämfört med 2007.

Orderingången för hela koncernen landade på 890 miljoner euro, en nedgång med 28 procent jämfört med 2008. Enligt KBA var efterfrågan på rulloffset svagare än förväntat. Arkoffsetsidan ligger fortfarande på minus, men efterfrågan börjar öka, menar man.

Enligt KBA:s marknadschef Klaus Schmidt växer man främst i Kina och Latinamerika. Men i USA och Europa har efterfrågan minskat med upp emot 50 procent på arkoffsetsidan. Detta gäller dock inte Polen och Tjeckien.

– Vi är inne på rätt väg och målet för 2010 är att nå break even, eller möjligen göra en mindre vinst, säger Klaus Schmidt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Slut med oadresserad reklam i brevlådan

Postnord avvecklar sin verksamhet för oadresserad direktreklam (ODR) som riktar sig till hushåll. Det är inte längre en lönsam affär för företaget, som pekar på en prispressad marknad och stigande papperspriser som bakgrund till beslutet. Istället ska fokus ligga på mer målgruppsanpassad adresserad reklam.

Publicerat av: 

Planprint: ”En plattform med stora möjligheter för användaren”

Fujifilm har kraftsamlat för att ta fram en helt egenutvecklad storformatsportfölj till marknaden globalt. Spandex är ensam återförsäljare av Fujifilms storformatsskrivare i Sverige och produktansvarige Tomas Källroos ser stor potential för flatbädden Acuity Prime.

Publicerat av: