Digital produktion dominerar på Ipex

PUBLICERAD: 10 februari 2010
UPPDATERAD: 10 februari

pre_ipex_390
Graham Moore, Ricoh, Bron Curley, Océ och David Preskett, Canon.

Ipex blir en milstolpe för digital produktion. Så inledde Bron Curley på Océ i England sitt tal om årets Ipex-mässa. Océ kommer att vara på plats med allt från mindre kontorsutrustning till storformat och produktionsmaskiner.

Den största nyheten är helt klart den nya Arizona 550 GT, som lanserades i början av februari. Men företaget kommer även att demonstrera sin Jetstream 1000, en rullbaserad bläckstrålelösning för transaktionstryck. Även Varioprint 6320 Ultra och Colorwave 600 ställs ut.

Uppseendeväckande undersökning
Canon kommer att storsatsa med en monter på 2000 kvadratmeter, den största på mässan. Företaget koncentrerar sin monter kring produktionsutrustning med både inline och offline efterbehandlingsutrustning. Bland lösningarna återfinns Imagepress med Hiflex Production Workflow och den nya Imagerunner Advance Pro. Man kommer även att lansera ny teknik.

Innan mässan kommer Canon även att släppa tre nya undersökningar utförda av Frank Romano. Men redan nu avslöjar Mark Lawn på Canon Europe några resultat. En av undersökningarna visar att digitaltryck är vägen till överlevnad och att storformatsmarknaden faktiskt växte under lågkonjunkturen. Undersökningen visar också att orderingången ökar och att de flesta investeringarna under 2010 kommer att vara just inom digitaltryck. Rapporten visar också att offset ses som ett alternativ till digitaltryck och inte tvärtom.

Men trots denna syn på digitaltryck menar David Preskett på Canon Europe att det inte finns någon grund till att ändra det existerande klick-konceptet.

– Idag finns det inget bättre alternativ, menar David Preskett.

Den saknade pusselbiten
Pitney Bowes visar upp sitt Intellijet Printing System. Det är en programvarulösning för både pre- och post-print. Tillsammans med HP:s rullbaserade T300 heter lösningen Production Intelligence. Och enligt Pitney Bowes är det den saknade pusselbiten på transaktionsmarknaden. Den integrerar nämligen både print- och mejlfunktioner. Det modulbaserade systemet är kompatibelt med flera typer av utrustning.

Så utvecklar du affären
Även Ricoh satsar på produktion. Graham Moore på Ricoh menar att deras monter bör vara ett mål för alla företagsledare som vill få tips om hur man utvecklar sina affärer.

Ricoh har satsat hårt på produktionssidan de senaste åren, bland annat genom samarbetet med Kodak. Digimaster EX-300, som har en kapacitet på 300 svartvita A4 per minut i duplex, samt Nexpress SE2500, kommer att köras för fullt i Ricoh-montern. Företaget visar även sin web-to-print-lösning Now Print samt färgstyrningslösningen Ready4Print.

Snabbast på marknaden?
Domino har arbetat med flera typer av bläckstråletekniker sedan starten 1978. På Ipex kommer nästa innovation. Det är en digital färgskrivare med namnet N600. Tekniken är piezo-baserad. Philip Easton på Domino menar att det är den snabbaste UV-baserade etikettlösningen på marknaden.

– Med N600 tar vi ytterligare ett kliv mot övergången från konventionell tryckteknik inom etikettryck.

Nästa nya teknik från företaget heter K600, den senaste produkten i K-serien. Det är en rullbaserad monokrom piezoskrivare för högupplösta utskrifter. Tänkta applikationer är biljetter, kort, DR, med mera. Skrivaren finns även i en ark-variant.

Guidar tryckarna
I samband med mässan hålls det flera seminarier för tryckeriägare. Fokus ligger så klart på ekonomi och handfasta råd. Mer information finns på Printers Print Zone.

Ett annat inslag är Print Debates. Här diskuterar en expertpanel aktuella ämnen som påverkar branschen. Till exempel hur man säljer trycksaker, hur framtidens tryckeri ser ut, vad Ipad kommer att innebära för det tryckta mediet och ”grönt tryck”. I expertpanelen sitter bland annat Frank Romano och Laurel Brunner. Läs mer på Print Debates. Ett hett tips är att anmäla sig tidigt, eftersom antalet platser är begränsat.

Har du svårt för att hitta rätt på det enorma mässområdet kommer Ipex att erbjuda guidade turer. Här finns det flera teman. Den 22 maj är det skandinaviskt tema. Läs mer på Myipex.

Läs vidare

Anmäl dig till "Wrap & Remix by Antalis"

Antalis lanserar en helt ny tävling utöver det vanliga, med helt fantastiska priser att vinna. Bl.a en ikonisk 1965 Ford Mustang 350GT V8, HP Latex 630 Print & Cut eller VIP biljetter för Formel 1 Grand Prix i Italien. Tävlingen pågår från 1/2 till 30/6 2024.
3-main

Livet på en pinne för Epson: Lanserar ny fotoskrivare

Epson lanserar en ny foto- och fine-artskrivare som ska höja standarden för användbarhet och kvalitet. Den nya A2-skrivaren är utformad för att uppfylla kraven hos professionella fotografer.
Epson-fotoskrivare

V-TAB köper KB-MEDIA

Halländska digitaltryckeriet KBMEDIA uppgår i V-TAB men kommer finnas kvar som eget varumärke. Förhoppningen är en stark fullserviceaktör i regionen.
v-tab kbmedia

ZetaDisplay köper österrikiskt digitalt skyltföretag

Det digitala skyltföretaget ZetaDisplay gör ännu ett storförvärv i och med köpet av Österrikiska Peakmedia. Malmöföretaget vill vara drivande i konsolideringar på den europeiska marknaden inom digital signage.
ZetaDisplay-web

Senaste nytt

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2