Ljusning på reklammarknaden

IRM:s vd, Magnus Anshelm.

IRM:s vd, Magnus Anshelm.

Enligt Institutet för Reklam och Mediestatistik, IRM, ljusnade reklammarknaden något fjärde kvartalet i fjol. Totalt sett minskade medieföretagens reklamintäkter med 12,8 procent.

Det handlar dock inte om någon vändning eftersom reklamintäkterna minskade med 7,8 procent jämfört med motsvarande kvartal 2008.

– Vi hade förutsett en klar dämpning av fallet i slutet av året, men faktum är att nedgången bromsade in något snabbare än våra beräkningar, säger IRM:s vd Magnus Anshelm.

Internetreklamen är en av få vinnare med en tillväxt på 2,5 procent under 2009. Morgon-, fack- och populärpressen är de stora förlorarna med annonsintäkter som minskat med drygt 20 procent under 2009.

Enligt IRM kommer reklammarknaden att bottna under 2010.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Fördjupar strategiskt samarbete inom skärning

ACG Nyström blir exklusiv leverantör av Eastman Machine Companys automatiserade linje av skärmaskiner i Skandinavien, Baltikum och Ukraina. Det innebär att det svenska företaget kommer att fungera som ett nav för import av utrustning, delar och förbrukningsvaror, vilket ska resultera i kortare ledtider och direkta leveranser.

Publicerat av: 

Designtävling: ”Jag ville skapa något oväntat”

Printpower Awards är tävlingen för elever från Sveriges ledande design- och konstskolor. Tävlingen anordnas av Grafiska företagen och Fespa-föreningen sedan över 20 år tillbaka, och går ut på att plocka fram den bästa printidén utifrån ett specifikt tema. En av vinnarna blev Agnes Dalunde, vars provokativa design föll juryn i smaken.

Publicerat av: