Ljusning på reklammarknaden

PUBLICERAD: 19 februari 2010
UPPDATERAD: 19 februari
IRM:s vd, Magnus Anshelm.
IRM:s vd, Magnus Anshelm.

Enligt Institutet för Reklam och Mediestatistik, IRM, ljusnade reklammarknaden något fjärde kvartalet i fjol. Totalt sett minskade medieföretagens reklamintäkter med 12,8 procent.

Det handlar dock inte om någon vändning eftersom reklamintäkterna minskade med 7,8 procent jämfört med motsvarande kvartal 2008.

– Vi hade förutsett en klar dämpning av fallet i slutet av året, men faktum är att nedgången bromsade in något snabbare än våra beräkningar, säger IRM:s vd Magnus Anshelm.

Internetreklamen är en av få vinnare med en tillväxt på 2,5 procent under 2009. Morgon-, fack- och populärpressen är de stora förlorarna med annonsintäkter som minskat med drygt 20 procent under 2009.

Enligt IRM kommer reklammarknaden att bottna under 2010.

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)