Photoshop firar 20-årsjubileum

PUBLICERAD: 19 februari 2010
UPPDATERAD: 19 februari
Från 1.0 till CS4.
Från 1.0 till CS4.

Photoshop fyller 20 år idag. Världen över kommer det att bli festiviteter, bland annat med teamet som utvecklade programmet. Men hur tillkom Photoshop egentligen?

Det hela började 1987 när programvaruutvecklaren Thomas Knoll tog fram ett pixelbaserat program som han döpte till Display. Det var ett enkelt verktyg som kunde visa gråskalebilder på en svartvit bildskärm. Men efter att Thomas Knoll började samarbeta med sin bror, John, byggde de ut programmet med allt fler funktioner. Nu gick det att redigera digitala bilder.

1988 hade brödernas arbete väckt stor uppmärksamhet och Adobe valde att licensiera programvaran och byta namn till Photoshop. 1990 släpptes den första versionen på marknaden.

– För tjugo år sedan förutspådde Adobe att de skulle sälja 500 Photoshop-licenser i månaden, säger Thomas Knoll. Man skulle kunna säga att de hade fel. Det är otroligt när man tänker på de miljontals användare som dagligen använder Photoshop. Vi visste redan då att tekniken vi utvecklat var en stor innovation. Men vi kunde aldrig förutse hur mycket den skulle påverka alla de bilder som vi dagligen stöter på.

Över åren har Photoshop genomgått en evolution från ett enkelt bildvisningsprogram till ett funktionellt bildredigeringsprogram med över tio miljoner användare världen över. I version 3.0 tillkom lagerfunktionen, vilket gjorde det möjligt för användare att skapa mer komplexa kompositioner. I version 7.0 tillkom lagningspenseln för att avlägsna små oegentligheter och, kanske ibland, mindre smickrande föremål från hud och hy. Och utvecklingen fortsätter. Snart kommer nämligen Photoshop CS5.

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex