Postens reklamhistoria på Postmuseum

PUBLICERAD: 12 mars 2010
UPPDATERAD: 12 mars

reklampostmuseum_390På Postmuseum öppnas en ny utställning den 26 mars : ”Reklam, ja tack!” med underrubriken Postens reklamhistoria.

I ustställningen berättas om svensk reklamhistoria med Postens kampanjer som exempel. Några av affischerna ses numera som klassiska, till exempel de som ingick i kampanjen ”Ett brev betyder så mycket” på 1960-talet. Utställningen pågår till 9 januari 2011.

– Posten producerar reklam för sina tjänster och produkter och har gjort så under lång tid. Här i utställningen presenteras delar av Postens reklam till privatpersoner med tyngdpunkt från 1930-talet och framåt. Det är en utställning som väcker nostalgi och som vi hoppas både inspirerar och roar, säger museichef Olle Synnerholm.

– I reklamen kan vi utläsa vad som händer i ett samhälle och hur det förändras. Reklamen har överlevt ekonomiska depressioner, börsyra och politiska växlingar och är idag en del av vårt liv. Tänk dig en dag helt utan reklam och varumärken, säger utställningens producent Pernilla Klingofström.postspar_l

Många kommer säkert ihåg reklamkampanjen ”Ett brev betyder så mycket” från 1960-talet. De som var unga på 1990-talet kommer kanske ihåg gratistidningen OSA och andra har nyligen kanske stött på ”Stefan the swopper” på nätet. Alla är de exempel på reklam från Posten. Skyltar, affischer, radio och tv, sociala medier och bannrar på nätet, annonser samt varumärket är några av det verktyg som Posten har använt sig av i sin reklam till konsumenterna.

I utställningen visas en stor mängd affischer som dagens reklamproducenter säkert kommer att finna mycket inspirerande. Här återfinns affischer från kända konstnärer, formgivare och fotografer som Martin Gavler, Anders Beckman, Lasse Sandberg, Poul Ströyer, Sten Didrik Bellander, Jane Bark, med flera.betyder_l

I ett rum visas exempel på reklamfilm, till exempel filmer av pionjären inom reklamfilm, Arvid Olson, regissören Roy Andersson och animatören Per Åhlin.

Utställningen invigs torsdagen den 25 mars av mediakonsult Malou Örner, en av de viktigaste beställarna av reklam för Postens räkning under 1990-talet i sin egenskap av kommunikationsdirektör.

______________________________________________________________
FAKTA
Postmuseum
Lilla Nygatan 6, Gamla stan, T-banestation, Gamla stan.

Senaste nytt

Ny produktionsskrivare med förbättrad prestanda från Ricoh

Ricoh lanserar en uppgradering av Ricoh Pro C5400 som kombinerar högre kapacitet och förbättrad driftseffektivitet med ökad användarvänlighet.

RICOH_ProC5400-e1749633214252
Ny produktionsskrivare med förbättrad prestanda från Ricoh

Lasergravyren plockade upp stafettpinnen

Nystartade Lasergravyren i Borås såg en öppning på marknaden när ett annat företag gick i konkurs. Idag hjälper de både lokala kunder och industriföretag runt om i Sverige med lasermärkning, gravyr, digitaltryck och transfer.

LasergravyrenDSC_0064
Lasergravyren plockade upp stafettpinnen

Kriget i Israel tvingar Landa till stålbad

Landa Digital Printing (LDP) står inför en smärtsam effektiviseringsprocess då företaget planerar att säga upp över 100 anställda av sin arbetsstyrka på 500, rapporterar den israeliska affärstidningen Globes.

FotoJet---2025-06-17T090318.695
Kriget i Israel tvingar Landa till stålbad

Kodak firar 30 år med termiska plåtar

I år firar Kodak 30-årsjubileet för introduktionen av sina termiska CTP-plåtar. Deras betydelse är fortfarande stor för offsetmarknaden, som fortsatt är den dominerande tryckmetoden.

MAGNUS-Q800_MPL_closed
Kodak firar 30 år med termiska plåtar

Läs vidare

Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Tyska Cloudlab Solutions är en etablerad leverantör av web-to-print-lösningar inom både tryck och förpackning. Med nya versionen X3 tar företaget hjälp av AI när det gäller bland annat design och prissättning.

Cloudlab
Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Mutoh har utvecklat en inkjetskrivare med Fujifilms AQUAFUZE-teknologi med ett nytt vattenbaserat UV-bläck. Denna visas under Drupa tillsammans med bland annat Direct-to-Object-skrivaren XpertJet 1462 som precis vunnit en EDP Award.

Mutoh 1
Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Heidelberg breddar med inkjet-portfölj

Den stora nyheten i Heidelbergs Drupa-monter var lanseringen av deras två nya inkjetpressar som de marknadsför i samarbete med Canon, men under eget namn och i egen förpackning. Därmed kommer de två maskinerna att heta Jetfire 50 respektive 75, vilket speglar formaten B3 och B2.

heidel_01
Heidelberg breddar med inkjet-portfölj

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.

FotoJet-(79)
Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam