Ungt hologramföretag uppmärksammas

PUBLICERAD: 24 mars 2010
UPPDATERAD: 24 mars
Axel Lundvall och Fredrik Blomquist, Rolling Optics.
Fredrik Blomquist och Axel Lundvall , Rolling Optics.

Nästa generations visuella material ger Rolling Optics en plats på Affärsvärldens och Ny Tekniks lista i konkurrens med 250 andra bolag.

Listan över Sveriges hetaste unga teknikföretag presenterades under en gala på Berns i Stockholm den 23 mars. Gemensamt för de 33 företagen på listan är att deras verksamhet bygger på en teknisk lösning, de har max sju år på nacken och de anses ha potential att bli ett ekonomiskt framgångsrikt företag. Under tre nomineringsveckor mottog de två redaktionerna över 250 förslag på företag. De 33 vinnarna är utan inbördes ordning och är resultatet av redaktionernas sammanlagda bedömning av de nominerade företagen.

– Det är roligt och viktigt för oss att bli uppmärksammade som ett av Sveriges hetaste unga teknikbolag, speciellt med tanke på att våra produkter bara varit i produktion sen i höstas. Vi ser utnämningen som en bekräftelse på att våra produkter verkligen sticker ut både tekniskt och visuellt. Nu vill vi visa upp våra produkter för ännu fler kunder för att de ska kunna se möjligheterna både ur ett säkerhets- och designperspektiv, säger Fredrik Blomquist, CEO Rolling Optics.

Rolling Optics tillverkar nästa generations hologrammaterial som kan användas både för att garantera äkthet och för att särskilja produkter i butikshyllan. Företaget grundades ur Ångströmlaboratoriet vid Uppsala Universitet där deras patenterade teknik har utvecklats under fem års tid. Från att ha varit ett utvecklingsföretag är företaget nu producerande och levererande. Rolling Optics samarbetar med ett antal etikettkonverterare och förpackningsföretag såsom Nordvalls, Rotakett och ÅR Carton.

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Textiltryck utan för- och efterbehandling

Epson lanserar nu Monna Lisa ML-13000, en direct-to-fabric-skrivare som kan printa direkt på tyget i en enda process utan separat för- eller efterbehandling.
ML-13000 ver 2

Horizon vänder blad med tre nya samarbeten

Efterbehandlingsleverantören Horizon skriver nya kapitel med tre färska samarbeten. Nu kan de hjälpa tryckerier från tryck till färdig bok i både mjuk- eller hårdpärm.
FotoJet-(82)

Helautomatiskt skärsystem som förflyttar gränserna

Elitron bjuder under Drupa in till en förhandstitt på den uppgraderade Kombo TAV – ett anmärkningsvärt framsteg inom digital skärteknik.
elitron_01

Mjukvarusamarbete för bättre flyt

ECO3 och eProductivity Software (ePS) har ingått ett strategiskt partnerskap med målet att ta automationen hos tryckerierna till nästa nivå.
ECO3 ePS