Organisationen för producenter av självhäftande etiketter, Finat, har utfört en undersökning som visar att det är etiketter för flaskor och burkar som växer snabbast i etikettbranschen.
Totalt producerades det 430 miljoner kvadratmeter självhäftande etiketter för flaskor och burkar för drycker i Europa år 2009. Och under perioden 2005-2008 var just drycksegmentet den snabbast växande marknaden. Drivkraften kommer främst från internationell öl och exportöl.
Även andra alkoholhaltiga drycker som smaksatt öl driver på utvecklingen inom självhäftande etiketter. Området har fördubblat omsättningen på fem år och har nått toppen, enligt Finat.
Det största tappet står dock mineralvatten för. Anledningen är främst att konsumenter drar ner på inköpen av buteljerat vatten i kristider. Dessutom har många företag och offentliga verksamheter infört en miljöpolicy som avråder från inköp och konsumtion av buteljerat vatten.
Ett nytt tillväxtområde är också lyxutgåvor av spritsorter som whisky, rom och vodka. Här används både säkerhetslösningar och varumärkesexponering som möjliga produkter.