I september rullar Tryckstart genom landet

PUBLICERAD: 6 juli 2010
UPPDATERAD: 6 juli

IMG_0012.JPGMåndag den 13 till fredag den 24 september rullar den turnerande minimässan Tryckstart ut i landet. Det blir lite mindre mini i år, eftersom ytterligare utställare tillkommit sedan i fjol. Vi haffade projektledarna Rebecca Agronius och Victoria Falk för att få veta mer.

Vad är Tryckstart?

– Tryckstart reser runt i Sverige till sex olika platser och visar ett urval av det senaste inom grafisk teknik. I år startar vi i Norrland och gör stopp både i Umeå och Sundsvall innan vi fortsätter i Karlstad, Göteborg, Malmö och avslutar i Växjö.

Var håller ni till?

– Projektet har som sagt vuxit och i år håller vi till där vi hittar stora samlingsytor. På några platser är det i samarbete med grafiska företag medan vi på andra platser är på rena konferensställen. Vi är oerhört tacksamma mot de företag som upplåter plats åt oss.

Vilka företag ställer ut och varför?

– Några av Sveriges ledande leverantörer inom branschen är med oss, säger Victoria Falk. Nya för i år är Schneidler, Canon och Colonell. Precis som i fjor så har vi med Océ, Konica Minolta, Map, Ricoh, Pitney Bowes, Network Innovation, Fujifilm. Förhoppningsvis får vi med den nya produktionsmaskinen som Konica Minolta visade på Ipex och Xerox 1000, som nu är redo att börja säljas.

Varför gör ni Tryckstart?

– Det började som en idé på Print 2009 – att resa runt i landet och inte bara visa nyheter i huvudstaden. Till Stockholm kommer vi också i februari 2011, när Print-mässan genomförs där – även den större än tidigare.

– Nu slipper branschen att resa till oss. Vi reser runt istället. Det gör naturligtvis att det blir en lite mindre utställning. Men vi har ändå 30 ton maskiner – i två fullastade 24-meters lastbilar – med oss runt. Och även om det är en minimässa så har vi stora ambitioner. Utställarna tar tillfället i akt att ta med både stora och små nyheter. Vi visar digitalmaskiner, storformatskrivare, efterbehandlingsutrustning, programvaror och papper.

Varför ska jag anmäla mig?

– Egentligen av tre skäl. För det första finns här med nyheter som inte tidigare visats i Sverige. För det andra har vi här tid att visa maskinerna ordentligt. Det är helt OK att du vill boka in en hel timme med bara en leverantör. För det tredje är det superbekvämt att bara ha några meter mellan maskinerna, när du ska jämföra vad du ska ha.

Vem ska komma?

– Ingen kan skylla på att det är dyrt att resa till Tryckstart, eftersom den finns alldeles i närheten för de flesta. Här finns chansen att inte bara låta chefen komma utan ge alla i företaget en chans att få bekanta sig med ny teknik.

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Swissqprint visar hela produktlinjen

Mycket vatten har flutit under broarna sedan Drupa arrangerades senast för åtta år sedan. Swissqprint, som har sitt huvudkontor vid Rhens västra sida i Schweiz, kommer på årets mässa att visa de innovationer som utvecklats under de åren.
swissqprint-fespa

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)