EU finansierar för närvarande ett 1-årigt europeiskt projekt för att se på hur den grafiska industrin bör förändras ur ett socialt ansvarsfullt perspektiv. Drygt halva projekttiden har nu gått och de som står för utredningen, Facta Consult, har redan konkluderat att förändringen i branschen är strukturell – alltså inte bara ett resultat av konjunkturen. Av slutsatserna märks dock tydligt att resten av Europa inte alls är på väg ut ur krisen lika snabbt som Sverige:
”Kristen är en kombination av överkapacitet, förändrad efterfrågan, ny teknik och ekonomisk kris. En grundläggande omstrukturering av branschen är nödvändig. Bara de företag som kan organisera förändring och identifiera nya möjligheter, kommer att överleva på sikt.
De små och mellanstora företagen har bättre förutsättningar än de stora. De är bättre på att se nya möjligheter och flytta sin verksamhet till nya områden. Stora företag har svårare att ändra sin affärsmodell eftersom de bundit så mycket kapital i existerande arbetssätt.
För att tilldra sig ung arbetskraft måste den grafiska branschen bli bättre på att presentera sig själv som ett centrum i kommunikationsindustrin.”