Heidelbergs första kvartal räkenskapsåret 2010/2011 avslutades den sista juni i år. Orderingången tog ett skutt upp från 550 miljoner euro till 786 miljoner euro. Det är en uppgång med 43 procent. Försäljningen landade på 563 miljoner euro, vilket är en uppgång med 3 procent jämfört med samma period förra året.
– Återhämtningen fortsatte under första kvartalet och bidrog till att bibehålla den positiva trenden i orderingång och försäljning, säger Heidelbergs koncernchef Bernhard Schreier. Detta, i kombination med våra kostnadsbesparingar, har avsevärt dragit ner våra förluster.
Rörelseresultatet förbättrades från -63 miljoner euro till -35 miljoner euro. Även om företaget fortfarande hamnar på röda siffror, blev tappet mindre än samma period förra året. Nettoförlusten uppgick till -52 miljoner euro, jämfört med förra årets -69 miljoner euro.
Affärsområdet Heidelberg Euqipment klarade sig särskilt bra under kvartalet. Mycket på grund av Ipex-mässan. Inkommande ordrar inom affärsområdet ökade med 57 procent jämfört med samma period förra året. Försäljningen ökade med 7 procent.