Edita ökar omsättningen, men minskar i rörelsevinst, första halvåret 2010. Enligt företaget är det två tydliga affärsområden som står för ökningen och minskningen.
Under halvåret gjorde företaget en svag omsättningsökning, från 57,4 miljoner euro till 57,9 miljoner euro. Samtidigt minskade rörelsevinsten något, från 2,4 miljoner euro till 2,0 miljoner euro.
Nedgången i rörelsevinsten berodde främst på försvagad lönsamhet i affärsområdet Print & Distribution och engångskostnader för anpassningsåtgärder i affärsområdet Editorial Communication.
I januari förvärvade Editakoncernen hela aktiestocken i svenska Kampanjfabriken AB. Förvärvet gör att Edita går in på området personaliserad direktmarknadsföring.
Koncernen har sedan hösten 2008 genomfört åtgärder för att effektivisera sin verksamhet inom samtliga fyra affärsområden i såväl Finland som Sverige på grund av det försvagade ekonomiska läget. Under våren 2010 effektiviserades verksamheten inom främst affärsområdet Editorial Communication i Sverige och Marketing Services i Finland.
– Den svaga omsättningsökningen och det faktum att lönsamheten har legat kvar på en relativt bra nivå visar att vi har lyckats uppfylla våra kunders kommunikationskrav, säger Timo Lepistö, Editas vd. Året började lika tufft som det gamla slutade; den ekonomiska nedgången påskyndade nedgången i efterfrågan på tryckt kommunikation ytterligare och dämpade även ökningen på efterfrågan på digitala kommunikationstjänster. Efterfrågan på kommunikationstjänster återhämtade sig mycket långsamt i båda länderna, även om marknaden piggnade till något mer i Sverige än i Finland.
– Efterfrågeökningen förväntas bli liten även mot slutet av 2010. Konkurrensen är oerhört hård och omstruktureringen av branschen fortsätter. I det läget är det viktigt att ha kompetent personal och goda kundrelationer.