"Bra tillfälle att visa våra nyheter"

PUBLICERAD: 27 augusti 2010
UPPDATERAD: 27 augusti

mossberg_390Inför Tryckstart som börjar den 13 september kommer vi att intervjua utställarna på turnén. Den här gången har turen kommit till Michael Mossberg, produktchef på Fujifilm. Han utlovar massor av nya släpp, bland annat purfärska XMF 3.0.

Hej Michael! Varför är ni med på Tryckstart?

– Det är det enda större eventet där vi kan träffa branschen på ett bra kul och informativt sätt. Tajmingen är god, både vi och andra leverantörer släppte massor av nyheter på Ipex tidigare i år. Eftersom många av våra kunder inte var där, passar vi på i ett miniformat att berätta om det viktigaste.

– Idag är det viktigare än någonsin för grafiska företag att hitta bra partners och att välja rätt utrustning. Man har inte råd att satsa på fel saker.

– Vi har flera nya släpp, bland annat i form ut av nya XMF 3.0 som släpptes idag. Även XMF Remote släpptes idag och förra veckan kom nya Metrics. Vi kommer att visa alla tre live under turnén.

Vad ser ni mest fram emot att få visa besökarna?

– Att visa hur XMF-konceptet har blommat ut i en lösning som innefattar webb-till-tryck, webbaserat korrektur och ett smart jdf-baserat flöde för alla typer av grafiska företag. Här vi har en mycket bra story med tanke på antalet installationer.

– Mycket av det vi visar kommer att röra sig kring programvara som gör att man har koll på jobben. Den automatiserar bort moment som kostar tid och pengar. Att visa upp att vi kan hjälpa till att göra bra trycksaker är inget nytt. Den här gången vill vi visa stegen kring hur man hanterar dokument på ett bra sätt för tryckerier som har offset, digitaltryck och kanske storformat, på det mest effektiva sättet.

Och vad ser du mest fram emot på Tryckstart-turnén?

– Jag hoppas att besökarna går man ur huse och tar chansen att kolla på alla nyheter. Jag vet att många orter inte är bortskämda med leverantörsbesök. Ta chansen och kom dit!

Läs vidare

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

Tåligare utskrifter med nya imagePROGRAF

Canon släpper nya modeller i två av sina serier med storformatsskrivare, imagePROGRAF GP respektive PRO. Bland nyheterna kan nämnas förbättrad ljusbeständighet och reptålighet. 
LC10_GP6600S_PFP2_CEL_660x372

Artificiell intelligens avgörande för företagens överlevnad

Den kommande tiden kommer vi att titta närmare på hur artificiell intelligens (AI) implementeras i redan befintliga grafiska lösningar. Vad kan AI göra, vilka behov fyller det och vilka möjligheter och utmaningar öppnar det på sikt.
FotoJet-(45)

Tror på succé för högblank wrapfolie

I våras lanserade 3M fyra wrapfolier i 2080-serien med högblank finish. Under hösten har ytterligare åtta kulörer lagts till, bland annat nyanser som Envy Green och Deep Space.
KAO HG 2

Senaste nytt

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2