
Trots en tydlig dipp under krisen, kommer marknaden för grafiska arbetsflöden att växa med 5 procent fram till 2014. Det menar Infotrends i sin senaste rapport.
– Marknaden har arbetat i motvind de senaste åren, säger Alex Sumarta på Infotrends. Vi har siffror från 2009 som bekräftar detta. Men vi ser redan positiva tongångar 2010 och vi förväntar oss att tillväxten kommer att fortsätta. Tekniska framsteg och förändrade kommunikationsmetoder är de främsta tillväxtfaktorerna. Nya applikationer kan ge stora förbättringar i arbetsprocesserna och i personaliseringen av kommunikationen. Dagens marknadsföring rör sig mot flera olika kanaler. Ett tecken är tillväxten inom marknaden för flerkanalsflöden, som fortsatte att växa även under finanskrisen.
Enligt Infotrends kommer de flesta segment att växa, mycket på grund av ett uppdämt investeringsbehov. Det är främst på områdena anpassad kommunikation och e-lösningar. Även om några företag håller tillbaka sina investeringar, så behöver tryckerierna programvarulösningar för att bredda och nischa sitt produktutbud. Investeringarna är också nödvändiga för att upprätthålla ett automatiserat och kostnadseffektivt arbetsflöde. Det är i sin tur en nödvändighet för att nå lönsamhet.