Utmanar med spektrofotometer

PUBLICERAD: 8 april 2011
UPPDATERAD: 8 april

Konica Minolta Sensing, som gör mätutrustning, ska nu börja leverera densitometrar och spektrofotometrar till den grafiska branschen. Därmed kommer det ett alternativ till X-rite, som är nästan helt alenarådande på delar av marknaden.

– Vi lanserar nu världens första portabla instrument som kan mäta och bedöma färger genom att ta hänsyn till fluorescensen i pappret eller förpackningsmaterialet, säger Alf Karlsson, som är ansvarig för försäljningen i Skandinavien.

– De flesta papper och förpackningsmaterial innehåller optiskt vitmedel, vilket gör att pappret ser ljusare och vitare ut. Men beroende av ljuskälla kan detta helt ändra på återgivningen av tryckta färger. Genom att introducera de nya Spectrodensitometrarna FD-7 och FD-5 har Konica Minolta Sensing en lösning på detta problem. Spektrodensitometrarna kan mäta och kvantifiera färger och fluorescense under standard ljuskälla D50 enligt mätmetod M1 i ISO 13655. Detta är nu möjligt med den nya patenterade teknologin ”Virtual Fluorescense Standard” (VFS), säger Alf Karlsson.

En annan nyhet är automatisk våglängdsjustering av sensorn. Den startar automatiskt varje gång instrumentet kalibreras. På så sätt får instrumentet en bättre långtidsstabilitet och repeterbarhet än tidigare portabla instrument.

Vid sidan av vanlig färgmätning kan FD-7 mäta den spektrala distributionen av belysningen i omgivningen. Genom att helt enkelt vända upp och ner på instrumentet, så kan man mäta sin egen ljuskälla och använda den i beräkningar av de olika färgmätningsvärdena.

Läs vidare

Matiga maskinnyheter under Marabus öppna hus

Maskinåterförsäljaren Marabu utlovar en dag full med inspiration, innovation och nätverkande under sitt öppna hus i Malmö. 

FotoJet---2024-10-29T111739.913

Scandrafts nya maskinsatsning

Scandraft laddar för Öppet hus på fredag. Då kommer de visa upp sin nya satsning på maskinförsäljning.

DSC_4436

Canon skördar frukterna av lyckat Drupa

Canon har anordnat ”post Drupa-event” i Stockholm, Göteborg och Malmö för att ge sina kunder som inte var på plats en chans att se de viktigaste nyheterna de visade på mässan. Företaget gjorde en bra mässa men vilken maskin drog egentligen till sig mest intresse bland de svenska kunderna?

_MG_2113

Johnnys kopiering köper broschyrhäft från Plockmatic

Maskinen har redan gett nya kunder för tryckeriet i Lidköping.

Johnnys1

Senaste nytt

InkClub-koncernen ingår partnerskap för tillväxt

Samarbetat ska stödja inkClubs tillväxt både i och utanför Norden och förenkla kundresan för koncernens olika företag.

FotoJet---2025-01-10T085922.415

Justnu köper Stockholmstryckeri

Tryckerikoncernen förvärvar verksamhet i centrala Stockholm.

Roy-Blom-och-Martin-Ghaoui

Digital tryckteknik från Xeikon ger flexibilitet hos Nordic Label

Nordic Label är en ledande tillverkare av PSA-etiketter för livsmedel och drycker på den finländska marknaden. Verksamheten bygger på en balanserad blandning av flexo- och digitaltryck.

Nordic-label

Addbrand vill växa så in i Norden: ”Vår ambition är ständig tillväxt”

De senaste åren har Addbrand gjort flera förvärv, både i Sverige och övriga Norden, och ambitionen är att växa ytterligare. Sign & Print har besökt företagets huvudkontor i Bankeryd för att höra mer om pågående satsningar och framtida tillväxtplaner.

Kartong