Utmanar med spektrofotometer

PUBLICERAD: 8 april 2011
UPPDATERAD: 8 april

Konica Minolta Sensing, som gör mätutrustning, ska nu börja leverera densitometrar och spektrofotometrar till den grafiska branschen. Därmed kommer det ett alternativ till X-rite, som är nästan helt alenarådande på delar av marknaden.

– Vi lanserar nu världens första portabla instrument som kan mäta och bedöma färger genom att ta hänsyn till fluorescensen i pappret eller förpackningsmaterialet, säger Alf Karlsson, som är ansvarig för försäljningen i Skandinavien.

– De flesta papper och förpackningsmaterial innehåller optiskt vitmedel, vilket gör att pappret ser ljusare och vitare ut. Men beroende av ljuskälla kan detta helt ändra på återgivningen av tryckta färger. Genom att introducera de nya Spectrodensitometrarna FD-7 och FD-5 har Konica Minolta Sensing en lösning på detta problem. Spektrodensitometrarna kan mäta och kvantifiera färger och fluorescense under standard ljuskälla D50 enligt mätmetod M1 i ISO 13655. Detta är nu möjligt med den nya patenterade teknologin ”Virtual Fluorescense Standard” (VFS), säger Alf Karlsson.

En annan nyhet är automatisk våglängdsjustering av sensorn. Den startar automatiskt varje gång instrumentet kalibreras. På så sätt får instrumentet en bättre långtidsstabilitet och repeterbarhet än tidigare portabla instrument.

Vid sidan av vanlig färgmätning kan FD-7 mäta den spektrala distributionen av belysningen i omgivningen. Genom att helt enkelt vända upp och ner på instrumentet, så kan man mäta sin egen ljuskälla och använda den i beräkningar av de olika färgmätningsvärdena.

Läs vidare

Scandrafts nya maskinsatsning

Scandraft laddar för Öppet hus på fredag. Då kommer de visa upp sin nya satsning på maskinförsäljning.
DSC_4436

Canon skördar frukterna av lyckat Drupa

Canon har anordnat ”post Drupa-event” i Stockholm, Göteborg och Malmö för att ge sina kunder som inte var på plats en chans att se de viktigaste nyheterna de visade på mässan. Företaget gjorde en bra mässa men vilken maskin drog egentligen till sig mest intresse bland de svenska kunderna?
_MG_2113

Johnnys kopiering köper broschyrhäft från Plockmatic

Maskinen har redan gett nya kunder för tryckeriet i Lidköping.
Johnnys1

Antalis introducerar SwitchGreen Box för gröna materialval

Antalis tar fram en grön låda för att inspirera till hållbara materialval.
switchgreen-news-banner

Senaste nytt

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg, till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194

Ricoh satsar på AV-lösningar i nytt samarbete med LG

Ricoh och LG ingår ett globalt partnerskap med LG. Genom att kombinera Ricohs kommunikationstjänster med LGs displayprodukter stärker de sin kapacitet inom AV-lösningar på arbetsplatser.
LGE-picture_tcm96-86922