QR-koder viktigt utomhus

PUBLICERAD: 15 april 2011
UPPDATERAD: 15 april

QR-koder på utomhusaffischer. Det är den röda tråden hos de sju finalisterna i årets tävling för bästa utomhusaffisch. Billes har bidragit med tryckning och byrån Mopper, som har en helt egen lösning på QR-koder, har dragit ett stort lass.

– Vi på Mopper har tagit fram en läsare av QR-koder som förenklar både för läsare och avsändare av QR-koder, berättar vd Ruben Flam (bilden). Du registrerar dig på vår sida med alla data, inklusive ditt kreditkortsnummer. När du ser något intressant på stan, kan du bara läsa av QR-koden och sedan bestämma hur du vill agera. Är det någon som bjuder in dig att vara med i en kundklubb, kan du klicka ”acceptera” och alla dina kunddata skickas över. Eller också kan det, som i det här exemplet, handla om Röda Korset, som med QR-koden skickar dig till en sida där du direkt kan lämna ett bidrag.

De sju bidrag som gått till final ska nu visas på stortavlor runtom i landet. Den 9 maj koras sedan en vinnare, vid en tillställning på Kungliga Operan.

– Det är fjärde gången som JCDecaux arrangerar tävlingen UTE och nivån på tävlingen blir högre och högre för varje gång, säger Carina Herly, som är kommunikationschef på JCDecaux.

Bildtext: Billes har bidragit till att Ute tävlingen kunnat bli av. Bidragen kan beskådas i Kungsträdgården i Tjockhult.

Läs vidare

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

Tåligare utskrifter med nya imagePROGRAF

Canon släpper nya modeller i två av sina serier med storformatsskrivare, imagePROGRAF GP respektive PRO. Bland nyheterna kan nämnas förbättrad ljusbeständighet och reptålighet. 
LC10_GP6600S_PFP2_CEL_660x372

Artificiell intelligens avgörande för företagens överlevnad

Den kommande tiden kommer vi att titta närmare på hur artificiell intelligens (AI) implementeras i redan befintliga grafiska lösningar. Vad kan AI göra, vilka behov fyller det och vilka möjligheter och utmaningar öppnar det på sikt.
FotoJet-(45)

Tror på succé för högblank wrapfolie

I våras lanserade 3M fyra wrapfolier i 2080-serien med högblank finish. Under hösten har ytterligare åtta kulörer lagts till, bland annat nyanser som Envy Green och Deep Space.
KAO HG 2

Senaste nytt

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2