QR-koder viktigt utomhus

PUBLICERAD: 15 april 2011
UPPDATERAD: 15 april

QR-koder på utomhusaffischer. Det är den röda tråden hos de sju finalisterna i årets tävling för bästa utomhusaffisch. Billes har bidragit med tryckning och byrån Mopper, som har en helt egen lösning på QR-koder, har dragit ett stort lass.

– Vi på Mopper har tagit fram en läsare av QR-koder som förenklar både för läsare och avsändare av QR-koder, berättar vd Ruben Flam (bilden). Du registrerar dig på vår sida med alla data, inklusive ditt kreditkortsnummer. När du ser något intressant på stan, kan du bara läsa av QR-koden och sedan bestämma hur du vill agera. Är det någon som bjuder in dig att vara med i en kundklubb, kan du klicka ”acceptera” och alla dina kunddata skickas över. Eller också kan det, som i det här exemplet, handla om Röda Korset, som med QR-koden skickar dig till en sida där du direkt kan lämna ett bidrag.

De sju bidrag som gått till final ska nu visas på stortavlor runtom i landet. Den 9 maj koras sedan en vinnare, vid en tillställning på Kungliga Operan.

– Det är fjärde gången som JCDecaux arrangerar tävlingen UTE och nivån på tävlingen blir högre och högre för varje gång, säger Carina Herly, som är kommunikationschef på JCDecaux.

Bildtext: Billes har bidragit till att Ute tävlingen kunnat bli av. Bidragen kan beskådas i Kungsträdgården i Tjockhult.

Senaste nytt

Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

Boka in den 7–9 oktober 2025 i kalendern redan nu. Då är det återigen dags för den största mässan och mötesplatsen i den grafiska branschen: Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm.

SPS kollage
Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

SPG erövrar nytt tryckeri

40 anställda får gå när produktionen flyttas.

Screenshot
SPG erövrar nytt tryckeri

Bording gör miljonförluster

Bording har beslutat att lägga ner stora delar av sin produktion i Sverige, vilket Sign&Print tidigare rapporterat om. Nu har siffrorna för 2024 släppts och bolaget visar en förlust på nästan 4,9 miljoner kronor.

1750154275161
Bording gör miljonförluster

Nu är utomhusreklam mätbart

Inbyggda 3D-sensorer kan tillsammans med AI-analys mäta hur många som passerar både tryckt och digital utomhusreklam och hur länge de tittar.

Skärmavbild-2025-07-01-kl.-10.33.07
Nu är utomhusreklam mätbart

Läs vidare

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 

eProdictivity 1
MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Tyska Cloudlab Solutions är en etablerad leverantör av web-to-print-lösningar inom både tryck och förpackning. Med nya versionen X3 tar företaget hjälp av AI när det gäller bland annat design och prissättning.

Cloudlab
Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Mutoh har utvecklat en inkjetskrivare med Fujifilms AQUAFUZE-teknologi med ett nytt vattenbaserat UV-bläck. Denna visas under Drupa tillsammans med bland annat Direct-to-Object-skrivaren XpertJet 1462 som precis vunnit en EDP Award.

Mutoh 1
Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Heidelberg breddar med inkjet-portfölj

Den stora nyheten i Heidelbergs Drupa-monter var lanseringen av deras två nya inkjetpressar som de marknadsför i samarbete med Canon, men under eget namn och i egen förpackning. Därmed kommer de två maskinerna att heta Jetfire 50 respektive 75, vilket speglar formaten B3 och B2.

heidel_01
Heidelberg breddar med inkjet-portfölj