QR-koder på utomhusaffischer. Det är den röda tråden hos de sju finalisterna i årets tävling för bästa utomhusaffisch. Billes har bidragit med tryckning och byrån Mopper, som har en helt egen lösning på QR-koder, har dragit ett stort lass.
– Vi på Mopper har tagit fram en läsare av QR-koder som förenklar både för läsare och avsändare av QR-koder, berättar vd Ruben Flam (bilden). Du registrerar dig på vår sida med alla data, inklusive ditt kreditkortsnummer. När du ser något intressant på stan, kan du bara läsa av QR-koden och sedan bestämma hur du vill agera. Är det någon som bjuder in dig att vara med i en kundklubb, kan du klicka ”acceptera” och alla dina kunddata skickas över. Eller också kan det, som i det här exemplet, handla om Röda Korset, som med QR-koden skickar dig till en sida där du direkt kan lämna ett bidrag.
De sju bidrag som gått till final ska nu visas på stortavlor runtom i landet. Den 9 maj koras sedan en vinnare, vid en tillställning på Kungliga Operan.
– Det är fjärde gången som JCDecaux arrangerar tävlingen UTE och nivån på tävlingen blir högre och högre för varje gång, säger Carina Herly, som är kommunikationschef på JCDecaux.
Bildtext: Billes har bidragit till att Ute tävlingen kunnat bli av. Bidragen kan beskådas i Kungsträdgården i Tjockhult.