Storbildsbolaget satsar stort på miljön

PUBLICERAD: 9 juni 2011
UPPDATERAD: 9 juni

Miljösatsningen för Storbildsbolaget går vidare. Företaget har nu lanserat en serie med miljövänliga material som alternativ till de traditionella.

– Det har varit svårt att hitta en mesh som klarar miljökraven, men som det ser ut nu kan vi lansera en i början av hösten, säger vd Jonas Hellke. Den miljövänliga meshen är ett välkommet komplement i sortimentet som vi tror mycket på. Vi gör vår miljösatsning på riktigt och har högt uppsatta miljömål för 2011. Responsen från kunderna har varit mycket bra och vi märker att efterfrågan ökar.

Storbildsbolaget har också ett system för återvinning av PVC. Det är både spill från produktionen och gamla vepor som återvinns.

– Vi tycker att det är en självklarhet att ta hand om material som består av ej förnyelsebart material och se till att dessa återvinns på ett så bra sätt som möjligt, säger Jonas Hellke. Vad vi vet är vi ensamma om att erbjuda denna tjänsten till våra kunder.

Redan 2009 blev företaget ISO certifierat enligt 14001 som det första bolaget inom branschen för digitalt framställda storformatsbilder. Arbetet med miljön är ständigt pågående.

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)