De största utmaningarna med crossmedia

PUBLICERAD: 18 augusti 2011
UPPDATERAD: 18 augusti

En undersökning från Infotrends visar att tryckerierna förstår crossmedia. 58 procent av de medverkande i undersökningen erbjuder i dagsläget någon form av crossmedia-tjänst och 87 procent erbjuder crossmedia eller planerar att starta inom de kommande två åren. Men det finns utmaningar att ta tag i.

Tryckeriernas tjänsteutbud inom området är inte den enda framgångsfaktorn. En kritisk komponent för att utveckla marknaden är stödet från utrustnings- och programvaruleverantörerna. Leverantörerna har en stor roll att spela genom utbildning och marknadsföringsstöd, menar undersökningen.

Undersökningen visar också att tryckerierna söker stöd från leverantörer inom olika områden, till exempel marknadsföring, försäljning, affärsutveckling, prissättning, taktik och teknisk utbildning. Dessutom kan införandet av molntjänster hjälpa tryckerierna att skapa en tyngre närvaro på marknaden.

Resultaten i undersökningen är helt i linje med de frågeställningar som den grafiska branschen ser som viktigast just nu. De största utmaningarna för de grafiska tjänsteleverantörer som erbjuder crossmedia som en tjänst idag är hur de ska prissätta tjänsterna och utbilda kunderna. De som planerar att börja erbjuda crossmedia-tjänster anser att utbildning av den egna personalen om hur man producerar kampanjer samt hur man sätter priser är de viktigaste utmaningarna.

– Den goda nyheten är att leverantörerna kan hjälpa tryckerierna, säger Lisa Cross, senior konsult på Infotrends och dessutom projektledare för undersökningen.

Infotrends ger följande råd åt leverantörerna i den grafiska branschen:

• Arbeta med dina kunder. De leverantörer som arbetar nära sina kunder och förstår deras tjänsteutbud är bättre rustade för att driva affärerna framåt.

• Utbilda. Det finns ett stort behov av utbildning över hela branschen. Leverantörerna måste erbjuda utbildningsprogram och -verktyg på olika nivåer, både inom affärer och drift.

• Tänk på molnet. Både tryckerier och inhouse-tryckerier letar efter enkla ingångar till crossmedia. Molntjänster är ett sådant sätt. Företag som erbjuder crossmedia-tjänster visar sig öka volymerna på digitaltryck, enligt undersökningen.

Läs vidare

Kongsberg Ultimate: "Det snabbaste skärbordet på marknaden"

Skärbordstillverkaren Kongsberg Precision Cutting Systems var stolta över att deras Kongsberg Ultimate hade utsetts till ”Best Wide Format Cutting Solution” i EDP Awards i samband med en ceremoni på Drupa.
PXL_20240530_121951472.MP

"Solida lösningar som tål hög belastning"

En helautomatisk linje med linjär motor för skärning av skivor i exempelvis wellpapp, en uppgraderad etikettstans med laser och skärbord i olika storlekar. Det är något av det Jwei visade under Drupa.
Primotek 1

Marabu går grönt med ny certifiering

Nyligen blev bläcktillverkaren Marabu certifierad enligt Greenguard. En märkning som visar att en produkt testats och utvärderats för att uppfylla stränga gränser för kemikalieutsläpp. Ett budskap som Marabu trycker på under Drupa.
Marabu 4

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 
eProdictivity 1

Senaste nytt

”Det känns verkligen som vi växlar upp”

Efter en förrädisk vattenläcka har materialåterförsäljaren KA Olsson & Gems i Mölndal fått en nystart. Lokalerna har renoverats, flera nyrekryteringar har gjorts och man tror starkt på den prisvärda inredningsfolien CoverStyl som är ny i sortimentet.
DSC_6159

Parajett byter offset mot rullmatad inkjet

Nyligen stängde tryckerikoncernen Parajett ner sina offsetpressar för gott. Nu investerar företaget istället i en rullmatad press med kontinuerlig inkjet. Detta för att kunna öka såväl effektiviteten som printkvaliteten. 
Parajett

HP lovar nyheter inom storformat till hösten

I HP:s monter under Drupa var det nyheter inom Indigo- och PageWide-serierna som fick stå mest i rampljuset. Men inom kort utlovas nyheter även inom storformatssegmentet.
HP Paula

Storaffär för företaget som förlänger livet på tidningspressar

Företaget från Västsverige som tillverkar styrsystem för tidningspressar gjorde en affär på plus 1 miljon euro på Drupa. De sålde också flera kamerasystem under mässan.
FotoJet-(86)