En undersökning från Infotrends visar att tryckerierna förstår crossmedia. 58 procent av de medverkande i undersökningen erbjuder i dagsläget någon form av crossmedia-tjänst och 87 procent erbjuder crossmedia eller planerar att starta inom de kommande två åren. Men det finns utmaningar att ta tag i.
Tryckeriernas tjänsteutbud inom området är inte den enda framgångsfaktorn. En kritisk komponent för att utveckla marknaden är stödet från utrustnings- och programvaruleverantörerna. Leverantörerna har en stor roll att spela genom utbildning och marknadsföringsstöd, menar undersökningen.
Undersökningen visar också att tryckerierna söker stöd från leverantörer inom olika områden, till exempel marknadsföring, försäljning, affärsutveckling, prissättning, taktik och teknisk utbildning. Dessutom kan införandet av molntjänster hjälpa tryckerierna att skapa en tyngre närvaro på marknaden.
Resultaten i undersökningen är helt i linje med de frågeställningar som den grafiska branschen ser som viktigast just nu. De största utmaningarna för de grafiska tjänsteleverantörer som erbjuder crossmedia som en tjänst idag är hur de ska prissätta tjänsterna och utbilda kunderna. De som planerar att börja erbjuda crossmedia-tjänster anser att utbildning av den egna personalen om hur man producerar kampanjer samt hur man sätter priser är de viktigaste utmaningarna.
– Den goda nyheten är att leverantörerna kan hjälpa tryckerierna, säger Lisa Cross, senior konsult på Infotrends och dessutom projektledare för undersökningen.
Infotrends ger följande råd åt leverantörerna i den grafiska branschen:
• Arbeta med dina kunder. De leverantörer som arbetar nära sina kunder och förstår deras tjänsteutbud är bättre rustade för att driva affärerna framåt.
• Utbilda. Det finns ett stort behov av utbildning över hela branschen. Leverantörerna måste erbjuda utbildningsprogram och -verktyg på olika nivåer, både inom affärer och drift.
• Tänk på molnet. Både tryckerier och inhouse-tryckerier letar efter enkla ingångar till crossmedia. Molntjänster är ett sådant sätt. Företag som erbjuder crossmedia-tjänster visar sig öka volymerna på digitaltryck, enligt undersökningen.