De största utmaningarna med crossmedia

PUBLICERAD: 18 augusti 2011
UPPDATERAD: 18 augusti

En undersökning från Infotrends visar att tryckerierna förstår crossmedia. 58 procent av de medverkande i undersökningen erbjuder i dagsläget någon form av crossmedia-tjänst och 87 procent erbjuder crossmedia eller planerar att starta inom de kommande två åren. Men det finns utmaningar att ta tag i.

Tryckeriernas tjänsteutbud inom området är inte den enda framgångsfaktorn. En kritisk komponent för att utveckla marknaden är stödet från utrustnings- och programvaruleverantörerna. Leverantörerna har en stor roll att spela genom utbildning och marknadsföringsstöd, menar undersökningen.

Undersökningen visar också att tryckerierna söker stöd från leverantörer inom olika områden, till exempel marknadsföring, försäljning, affärsutveckling, prissättning, taktik och teknisk utbildning. Dessutom kan införandet av molntjänster hjälpa tryckerierna att skapa en tyngre närvaro på marknaden.

Resultaten i undersökningen är helt i linje med de frågeställningar som den grafiska branschen ser som viktigast just nu. De största utmaningarna för de grafiska tjänsteleverantörer som erbjuder crossmedia som en tjänst idag är hur de ska prissätta tjänsterna och utbilda kunderna. De som planerar att börja erbjuda crossmedia-tjänster anser att utbildning av den egna personalen om hur man producerar kampanjer samt hur man sätter priser är de viktigaste utmaningarna.

– Den goda nyheten är att leverantörerna kan hjälpa tryckerierna, säger Lisa Cross, senior konsult på Infotrends och dessutom projektledare för undersökningen.

Infotrends ger följande råd åt leverantörerna i den grafiska branschen:

• Arbeta med dina kunder. De leverantörer som arbetar nära sina kunder och förstår deras tjänsteutbud är bättre rustade för att driva affärerna framåt.

• Utbilda. Det finns ett stort behov av utbildning över hela branschen. Leverantörerna måste erbjuda utbildningsprogram och -verktyg på olika nivåer, både inom affärer och drift.

• Tänk på molnet. Både tryckerier och inhouse-tryckerier letar efter enkla ingångar till crossmedia. Molntjänster är ett sådant sätt. Företag som erbjuder crossmedia-tjänster visar sig öka volymerna på digitaltryck, enligt undersökningen.

Läs vidare

Kongsberg Ultimate: "Det snabbaste skärbordet på marknaden"

Skärbordstillverkaren Kongsberg Precision Cutting Systems var stolta över att deras Kongsberg Ultimate hade utsetts till ”Best Wide Format Cutting Solution” i EDP Awards i samband med en ceremoni på Drupa.
PXL_20240530_121951472.MP

"Solida lösningar som tål hög belastning"

En helautomatisk linje med linjär motor för skärning av skivor i exempelvis wellpapp, en uppgraderad etikettstans med laser och skärbord i olika storlekar. Det är något av det Jwei visade under Drupa.
Primotek 1

Marabu går grönt med ny certifiering

Nyligen blev bläcktillverkaren Marabu certifierad enligt Greenguard. En märkning som visar att en produkt testats och utvärderats för att uppfylla stränga gränser för kemikalieutsläpp. Ett budskap som Marabu trycker på under Drupa.
Marabu 4

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 
eProdictivity 1

Senaste nytt

Öppet hus: Color Systems premiärvisar ny DTF

Den 26 september har Color Systems öppet hus. De kommer bland annat visa upp en ny DTF-skrivare som de redan hunnit sälja flera stycken av och storformatsskrivare från flera olika varumärken.
FotoJet---2024-09-20T150250.087

Positiva tongångar på Sign Print & Pack-mässan

Den 18–19 september arrangerades mässan Sign Print & Pack i danska Odense. Det blev en succé på många sätt. Framför allt var det en mycket positiv stämning bland utställarna som generellt uttryckte att mässan levde upp till deras förväntningar och bjöd på många intressanta kundsamtal.
DK mässan

Vår nya tjänst Packindx ger dig koll på prisutveckling på material

Nu lanserar AGI Media en helt ny innovativ tjänst för att ge företag chans att hålla kolla på prisutvecklingen på material.
adam-smigielski-K5mPtONmpHM-unsplashx

iEcho köper tysk skärbordstillverkare

Den svenska återförsäljaren VBS ser positivt på affären som påverkar nordiska marknaden.
FotoJet---2024-09-20T103043.939