På årets bokmässa i Göteborg den 22–25 september är det premiär för ett nytt forum som den grafiska branschen bör se närmare på. Här ska det nämligen diskuteras framtid och visioner mellan olika aktörer.
Molnet, som mötesplatsen heter, är en 500 kvadratmeter stor idéverkstad där spännande samtal, föreläsningar och workshops ska inspirera till nya visioner och koncept i det ständigt föränderliga medielandskapet. Det tar avstamp framförallt i den grafiska industrin och vänder sig till alla aktörer som är i behov av förnyelse, och som vill hitta nya samarbeten för att kunna växa och utvecklas.
– Med Molnet tar Bokmässan ett steg i att utveckla ett nytt kreativt forum med fokus på det nya medielandskapet. Nästa steg blir den nya mässan – Mediedagarna i Göteborg – Meg – som genomförs i mars 2012. Vi har redan mött ett enormt intresse för Meg så här långt och ser det som spännande att skapa en fullt utvecklad mötesplats över genre- och bransch-gränserna, något som startar redan på Bokmässan i år, säger Anna Falck, vd för Bok & Bibliotek.
Molnet blir även en naturlig samarbetspartner till Mediedagarna i Göteborg – Meg – som också arrangeras av Bok & Bibliotek i Norden AB och hålls för första gången 8-9 mars 2012.
Några av de grafiska aktörer som kommer att vara på plats i Molnet är Kodak och Fält & Hässler Elanders.