Kodak uppdaterar över hela portföljen

PUBLICERAD: 15 september 2011
UPPDATERAD: 15 september

Först ut i företagets lanseringskavalkad är en ny Versamark-lösning som storleksmässigt krympt avsevärt, men som under huven fått flera intressanta uppdateringar. Serien består av åtta olika konfigurationer, både monokroma och fyrfärg, alla med Kodaks senaste drop-on-demand-huvuden. Beroende på modell klarar de 1-upp simplex till 5/4 och 2-upp duplex.

Precis som företagets VL-serie är de nya modellerna tänkta att producera allt från monokrom transaktionsdata till fyrfärgs-DR och lokala dagstidningseditioner. I modellerna går det även att stoppa in en femte station för att få antingen säkerhetsbläck eller MICR-bläck (Magnetic Ink Character Recognition).

Programplattformen som driver dessa heter Kodak 700 Printer Manager, även den en uppgradering som nu klarar så kallat native IPDS, pdf, postscript och PPML/GA.

– Kodak 700 Print Manager kommer att dominera i framtiden, säger Will Mansfield, marknadschef för Kodaks affärsområde för digitaltryck. Det är en supercontroller som bland annat hanterar den nya Versamark-serien. Men här finns även gränssnitt mot Prinergy.

Fördubbling och fyrfärg
Kodak fördubblade hastigheten i sina Prosper-huvuden i februari i år i och med släppet av S20. Nu tar företaget ytterligare ett steg och släpper en CMYK-version. Det innebär fyrfärg i hastigheter upp till 600 meter i minuten i upplösningen 600 x 300. Inte helt oväntat ligger den främsta kundgruppen hos tidningstryckerierna som enligt Kodak ska kunna köra bilagor, variabla fält för regionala och lokala editioner i rulloffsettryckta tidningar/tidskrifter, men även direktreklam.

Precis som med S10- och de monokroma S20-huvudena går nya Prosper att integrera i rulloffsetlinor. Utskriftsbredden ligger på 10,56 centimeter och bläcket är pigmentbaserat.

Flexiblare Nexpress
Två av Kodaks styrkor är innovation och förmågan att hitta intressanta marknader och nischer. Så också med Nexpress. I somras släppte företaget den uppgraderade Nexpress SX. Den innehåller ett femte färgverk för säkerhetsbläck, lack och MICR. Dessutom använder den HD Dry Ink och Light Black, vilket ska förbättra både upplösning och färgrymd. Den senaste Nexpress-versionen heter Nexpress Photo Platform. Med lösningen riktar sig Kodak mot ett område som mutats in av flera andra leverantörer, bland annat HP med sina HP Indigo-lösningar. Fotosidan har fortfarande mycket att ge, så mer konkurrens är bara bra i detta skede.

Nexpress Photo Platform skiljer sig inte nämnvärt från SX-modellen, med ett par undantag. Den skeppas med Nexpress VI Photo Front End, en frontend som ska ge extra skjuts åt bildprocessandet, som man ändå får anta utgör lejonparten av det som ska produceras i maskinen.

Kodak har även fotooptimerat ICC-profilerna för RGB-flöden och utökat antalet substrat, som nu uppgår till 700 stycken. Bland dessa ingår fotopapper som Endura EP-D, för duplexapplikationer, samt Mohawk Panoramic, ett specialfotopapper särskilt framtaget för fotoböcker. De prover vi fick se under pressvisningen var mycket imponerande. I synnerhet möjligheten med den matta fuservalsen (Matte Fuser Roller) som ger en mycket trevligt matt finish på utskrifterna. Passar både till färg, men kanske i synnerhet till svartvita bilder där man även använt Light Black.

Senaste nytt

Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

Boka in den 7–9 oktober 2025 i kalendern redan nu. Då är det återigen dags för den största mässan och mötesplatsen i den grafiska branschen: Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm.

SPS kollage
Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

SPG erövrar nytt tryckeri

40 anställda får gå när produktionen flyttas.

Screenshot
SPG erövrar nytt tryckeri

Bording gör miljonförluster

Bording har beslutat att lägga ner stora delar av sin produktion i Sverige, vilket Sign&Print tidigare rapporterat om. Nu har siffrorna för 2024 släppts och bolaget visar en förlust på nästan 4,9 miljoner kronor.

1750154275161
Bording gör miljonförluster

Nu är utomhusreklam mätbart

Inbyggda 3D-sensorer kan tillsammans med AI-analys mäta hur många som passerar både tryckt och digital utomhusreklam och hur länge de tittar.

Skärmavbild-2025-07-01-kl.-10.33.07
Nu är utomhusreklam mätbart

Läs vidare

Canon skördar frukterna av lyckat Drupa

Canon har anordnat ”post Drupa-event” i Stockholm, Göteborg och Malmö för att ge sina kunder som inte var på plats en chans att se de viktigaste nyheterna de visade på mässan. Företaget gjorde en bra mässa men vilken maskin drog egentligen till sig mest intresse bland de svenska kunderna?

_MG_2113
Canon skördar frukterna av lyckat Drupa

Johnnys kopiering köper broschyrhäft från Plockmatic

Maskinen har redan gett nya kunder för tryckeriet i Lidköping.

Johnnys1
Johnnys kopiering köper broschyrhäft från Plockmatic

Antalis introducerar SwitchGreen Box för gröna materialval

Antalis tar fram en grön låda för att inspirera till hållbara materialval.

switchgreen-news-banner
Antalis introducerar SwitchGreen Box för gröna materialval

Bok & Tryck satsar dubbelt på Ricoh

Bollnäsföretaget Bok & Tryck förnyar maskinparken med två nya digitalpressar från Ricoh. Möjligheten att trycka med en femte färg och på tjockare papper var viktiga faktorer i beslutet för tryckeriet som producerar mycket hängetiketter.

Bok Tryck 1
Bok & Tryck satsar dubbelt på Ricoh