Network Innovation är en av krafterna bakom Creative Center, en av många nya aktiviteter på årets upplaga av Fotomässan. På en 400 kvadratmeter stor yta skapas en inspirationsplats för alla som vill lära sig att ta bättre bilder och efterbearbeta dem.
Varje heltimme inleds en livefotografering i den stora fotostudion. Som besökare får du här chansen att se hur proffsfotografen James Holm går till väga när han ska fotografera nya Audi A5. James Holm inledde sin karriär med att fotografera actionsporter som skateboard och snowboard, men sedan drygt åtta år är bilar i fokus. Bland hans uppdragsgivare finns tidningar som Audi Magasinet, Auto Motor & Sport, Top Gear, Magasin Åre, Plaza och CS Life. Medan James Holm fotograferar kommer en illustratör att visa hur man kan utveckla bilden med endast sin fantasi som begränsning.
Efter att bilden är tagen får du som besökare möjlighet att steg för steg följa arbetet när det gäller förädling och publicering av bilden i olika medier. Detta i form av tre korta seminariepass som innehåller mängder av idéer och konkreta tips.
Slutligen kommer du att kunna prova dina nyvunna kunskaper på olika typer av kamerautrustning, verktyg, bildskärmar och skrivare. Exempelvis kan du passa på att testa Wacoms nya ritskärm Cintiq24HD och Wacom Inkling, den nya kreativa bryggan mellan papper och dator. Produkter från bland andra Epson, Eizo, Wacom, Profoto, CreativeLight, FalconEyes, PhaseOne och X-Rite kommer att finnas här.
Creative Center är ett samarbete mellan Fotomässan, Network Innovation, Epson och Eizo och startar varje heltimme från klockan 11.00 på fredag och lördag, samt 12.00 på söndag.