Produktionen igång hos Manroland

PUBLICERAD: 7 december 2011
UPPDATERAD: 7 december

En förutsättning för överlevnad hos konkursade Manroland har varit att snabbt komma igång med produktionen igen. Nu har konkursförvaltaren fått ihop en summa på motsvarande drygt en halv miljard svenska kronor. Med hjälp av den hålls hjulen snurrande.

– Företaget kan nu fortsätta att göra affärer med kunder och leverantörer. Med detta sänder vi en mycket positiv signal till marknaden, säger konkursförvaltare Werner Schneider.

Finansieringen består till 10 miljoner euro av en checkkredit och till 45 miljoner genom att bankerna ger upp delar av förfallna lån. Härigenom skapas tillräckligt handlingsutrymme utan att företaget skuldsätts ytterligare.

Finansieringen säkrar att företaget kan leverera till sina kunder samt betala leverantörer som levererat till företaget efter konkursbegäran förra fredagen. Det som leverantörerna levererade innan konkursbegäran, får de vänta med att eventuellt få ersättning för, när konkursen är färdigbehandlad.

 

 

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)