Schibsted väljer Neolane

PUBLICERAD: 14 december 2011
UPPDATERAD: 14 november

Mediekoncernen Schibsted har köpt in Neolanes verktyg för dialogmarknadsföring. Verktyget ska användas av Svenska Dagbladet och Aftonbladet.

Målet för de båda tidningarna är att förbättra kundupplevelse, konkurrenskraft och kostnadseffektivitet. De vill också skapa en mer relevant dialog med kunder och på så sätt öka kundlojalitet och livstidsvärde. I synnerhet vill de undvika att skicka massutskick till prenumeranter, utan vill tala one-to-one med förbättrad kunskap om respektive kund.

Schibsted är en av Skandinaviens största mediekoncerner med cirka 7 200 anställda i 25 länder. Företaget består av ett stort antal starka varumärken och omfattar såväl tryckta medier som digitala kanaler. De viktigaste varumärkena på den skandinaviska marknaden är dagstidningarna Aftonbladet och Svenska Dagbladet samt norska VG och Aftenposten.

– Dagens mediemarknad ställer krav på ett mer kundnära och snabbfotat arbetssätt baserat på kundinsikt, säger Mattias Skoog, ansvarig för Privatmarknad på Svenska Dagbladet. SvD vill överträffa kundernas förväntningar genom att leverera en mer relevant kundupplevelse med hjälp av kundanpassad kommunikation, erbjudanden och service.

Svenska Dagbladet och Aftonbladet vill även göra sina kommunikationsinsatser mer effektfulla genom att arbeta med fler digitala kanaler, utan att personaliseringen går förlorad. De två tidningarna planerar att integrera ytterligare kanaler i deras marknadsföringsstrategi, som telefonförsäljning, webbaktiviteter och nya kanaler för direktmarknadsföring, för både traditionella, tryckta medier samt nya, digitala produkter.

Även inom digitala medier kommer Schibsted att dra nytta av Neolanes teknologi genom att omvandla vissa icke-betalande kunder, så kallade ”freebies”, till betalande kunder. Det kan till exempel handla om människor som besöker hemsidor och anmäler sig till kostnadsfria nyhetsbrev. Dessa personer identifieras och kontaktas därefter med erbjudanden om prenumerationer av tryckta/digitala tidningar eller abonnemang kring exklusivt webbmaterial.

Projektet, som genomförs i samarbete med Neolanes nordiska partner Xlent, lanseras i december 2011.

Läs vidare

Alvöen breddar utbudet av fräs- och skärmaskiner

Alöven är nu skandinavisk distributör av Kimlas CNC-fräs- och skärbord för industriell produktion. Det ska komplettera de lösningar som företaget sedan tidigare erbjuder från MultiCam. 
CNC Alvöen

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnorth Award kommer nu in i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
PNA-head-240627x

Wackes tror på starkt år – nyanställer tre

Produktmediaföretaget Wackes förstärker organisationen med tre anställda. Detta för att möta en ökad efterfrågan på bolagets produkter och tjänster.
Wackes 1

Har Lessebo Paper hittat årets sommarhit?

Frågan vi väl alla gått och grunnat på är väl hur ett papper låter, en fråga som nu äntligen ett svar tack vare Lessebo Paper som tagit ett djärvt steg bortom det visuella genom att utforska denna något udda fråga. Resultatet är Lessebo Paper Player – en spelare som förvandlar papperets tysta elegans till en fascinerande ljudupplevelse.
Lessebo Paper

Senaste nytt

Alvöen breddar utbudet av fräs- och skärmaskiner

Alöven är nu skandinavisk distributör av Kimlas CNC-fräs- och skärbord för industriell produktion. Det ska komplettera de lösningar som företaget sedan tidigare erbjuder från MultiCam. 
CNC Alvöen

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnorth Award kommer nu in i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
PNA-head-240627x

Wackes tror på starkt år – nyanställer tre

Produktmediaföretaget Wackes förstärker organisationen med tre anställda. Detta för att möta en ökad efterfrågan på bolagets produkter och tjänster.
Wackes 1

Har Lessebo Paper hittat årets sommarhit?

Frågan vi väl alla gått och grunnat på är väl hur ett papper låter, en fråga som nu äntligen ett svar tack vare Lessebo Paper som tagit ett djärvt steg bortom det visuella genom att utforska denna något udda fråga. Resultatet är Lessebo Paper Player – en spelare som förvandlar papperets tysta elegans till en fascinerande ljudupplevelse.
Lessebo Paper