Adresserad direktreklam, ADR, kommer från och med årsskiftet att ingå i de reklammätningar som TNS Sifo redovisar varje månad. Det kommer att ge större möjlighet att utvärdera och kombinera ADR med andra mediekanaler, menar branschorganisationerna SWEDMA och Sveriges Annonsörer.
– Tillsammans med branschaktörerna har vi under en längre tid verkat för att kunna leverera ADR-siffror till marknaden och nu är vi i mål, säger Eva-Lotta Laurin, nytillträdd vd för SWEDMA, intresseorganisationen för direktmarknadsföring.
Med den utvecklade statistiken får marknadschefer och byråer en mer heltäckande bild av ADR-investeringarna, menar man. Nyordningen kan bidra till att rita om kartan över Sveriges medieinvesteringar, precis som skedde när oadresserad direktreklam, ODR, togs med 2005.
– Det här är en utveckling i rätt riktning, som vi tycker är viktig för våra medlemmar, de svenska annonsörerna, säger Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer.