Under det senaste året har det pågått ett intensivt förändringsarbete med Guldnyckeln, Sveriges största tävling i resultatorienterad reklam och marknadsföring. Förändringarna har genomförts bland annat för att öka jämförbarheten mellan tävlingsbidragen och för att låta Guldnyckeln närma sig sina internationella motsvarigheter, till exempel Echo Awards och Cannes Lions.
Tävlingens nya kategoriindelning har tagits emot mycket positivt av branschen. Till årets upplaga av Guldnyckeln kom bidrag in i samtliga kategorier.
– Med tanke på att det är första året vi jobbar med de nya kategorierna, är vi mycket nöjda, säger Eva-Lotta Laurin, vd på SWEDMA, som arrangerar Guldnyckeln.
– Antalet bidrag är i nivå med förra året, trots att reklambranschen generellt påverkats negativt av den senaste tidens ekonomiska svängningar. Det visar att den direkta kommunikationen som alltid står stark när andra discipliner sviktar, konstaterar Eva-Lotta.
Integrerade kampanjer
Guldnyckelns jury har som vanligt arbetat intensivt under två dagar med att granska och bedöma alla inlämnade bidrag.
– Ett roligt konstaterande jag kan göra efter att ha gått igenom årets alla bidrag är den mycket stora andelen integrerade tävlingsbidrag. Branschen har uppenbarligen blivit mycket bättre på att utnyttja alla de kanaler vi har till förfogande för att skapa bra resultat och effektiv marknadsföring, säger Johan Blomström, Guldnyckeljuryns ordförande.
Guldnyckelvinnarna presenteras den 22 mars på Globen Annexet i Stockholm. Mer information om tävlingen, seminariedagen och galakvällen Guldnyckeln finns på guldnyckeln.se.
HUVUDKATEGORIER
Telekom-, IT-, el-, olje- och bensinbolag
En lönsam julgåva, Bredbandsbolaget av IK Stockholm
Fjärrkontrollsförenklaren, Viasat av ROI Division
Smakfullt erbjudande från ComHem av Smicker
Hantverkarkampanjen, 3 Företag av MRM Stockholm
Finansiella produkter och tjänster samt försäkringar
Företagsrådgivare på väg, SEB av MRM Stockholm/Storåkers McCann
Brevet utan erbjudande, IF av MRM Stockholm
Ta hand om kärleken, SEB av MRM Stockholm/Storåkers McCann
Planera framtiden, SEB av MRM Stockholm/Storåkers McCann
Alla uppfinningar är redan gjorda, Chalmers tekniska högskola av Augusti
Samhällsservice, skolor samt ideella organisationer
Hjälp barn att hitta hem, Röda Korset av Gadd och Naked
Framtidens skolkatalog, Borås Stad av Mecka
Elda upp din inbjudan, IHM Business School av Welcom
Inte för alla, Bonniers Konsthall av DDB Stockholm
Produkttillverkning
Darwin vs. Gutenberg, MittMedia Print av dos Santos & Thunholm
Ariel Fashion Shoot, Procter & Gamble av Saatchi & Saatchi
Publicering
Firmafest med Arvingarna, Gröna Lund av Pool
Återkomsten, Parks and Resorts av Pool
Detaljhandel
Lansering av ICA Student, ICA av KING
Bränn BH:n, Department and Stores (NK) av Garbergs
Jakten på den rätta, Department and Stores (NK) av Garbergs
Sportkronan, Team Sportia av Welcom
Övriga tjänster för konsumenter och företag
QRistmas!, INGO av INGO
FRAMGÅNGSKARTAN: E-HANDELSTESTET, Posten av Åkestam Holst
Pick n Play, Mc Donald´s Sverige av DDB Stockholm
Origamiarenan, Stockholm Glob Arenas av Pool
I följande huvudkategorier delas det inte ut några priser eftersom juryn inte funnit att tävlingsbidragen kunnat uppnå tillräckligt höga poäng:
Fordon
Friskvård, sjukvård och hälsokost
Resor och transporter.
SPECIALPRISER
(mer information om tävlingskategorin på http://guldnyckeln.se/tavlingen/att-tavla-i-guldnyckeln/specialpriser/)
Analys- och resultatpriset
Analys på varje sida, Åhléns av Kaplan
Bygg din Volvo – RM-versionen, Volvo Personvagnar av Smicker
KappAhl – Vem vill byta klubb?, KappAhl av Smicker
Bästa kundlojalitetsprogram
ApoPlus: Recept på ett riktigt apotek, Apoteket AB av Kaplan
Min Volvo – Mitt lojalitetsprogram, Volvo Personvagnar av Smicker
Hemtex – Klubben för hjältar, Hemtex AB av Smicker
Kreativitetspriset
Liggprofilen, LAFA av ESTER
Ariel Fashion Shoot, Procter & Gamble Nordic av Saatchi & Saatchi Stockholm
Couple Up to Buckle Up, Scandinavian Airlines SAS av Crispin Porter+Bogusky
Inte för alla, Bonniers Konsthall av DDB Stockholm
Benet i busken, Hertz av Pool
PERSONLIGA PRISER
(mer information om tävlingskategorierna på http://guldnyckeln.se/tavlingen/att-tavla-i-guldnyckeln/personliga-priser-och-folkets-nyckel/)
Årets Art Director
Inte för alla, Bonniers Konsthall: Art Director, Lisa Karlsson DDB Stockholm
NK Bränn BH’n: Art Director, Johan Wilde, Garbergs
Ariel Fashion Shoot, Procter & Gamble: Art Director, Gustav Egerstedt & Lisa Engardt, Saatchi & Saatchi Stockholm
Årets Copywriter
Kärlek på Folkoperan, Folkoperan: Copywriter, Stefan Pagreus, Lowe Brindfors
Inte för alla, Bonnier: Copywriter, Daniel Vaccino
Planera för framtiden, SEB: Copywriter, Johan Söderberg, MRM Starsky
Om Guldnyckeln
Guldnyckeln har arrangerats av SWEDMA i 30 år och årets vinnare presenteras på Globen Annexet den 22 mars. Guldvinnarna belönas med en glasstatyett och blir direktkvalificerade till semifinalen i årets upplaga av Echo Awards i Las Vegas. I år var första året med branschindelade tävlingskategorier.