Alla nominerade i Guldnyckeln 2012

PUBLICERAD: 15 februari 2012
UPPDATERAD: 15 februari

Under det senaste året har det pågått ett intensivt förändringsarbete med Guldnyckeln, Sveriges största tävling i resultatorienterad reklam och marknadsföring. Förändringarna har genomförts bland annat för att öka jämförbarheten mellan tävlingsbidragen och för att låta Guldnyckeln närma sig sina internationella motsvarigheter, till exempel Echo Awards och Cannes Lions.

Tävlingens nya kategoriindelning har tagits emot mycket positivt av branschen. Till årets upplaga av Guldnyckeln kom bidrag in i samtliga kategorier.

– Med tanke på att det är första året vi jobbar med de nya kategorierna, är vi mycket nöjda, säger Eva-Lotta Laurin, vd på SWEDMA, som arrangerar Guldnyckeln.

– Antalet bidrag är i nivå med förra året, trots att reklambranschen generellt påverkats negativt av den senaste tidens ekonomiska svängningar. Det visar att den direkta kommunikationen som alltid står stark när andra discipliner sviktar, konstaterar Eva-Lotta.

Integrerade kampanjer
Guldnyckelns jury har som vanligt arbetat intensivt under två dagar med att granska och bedöma alla inlämnade bidrag.

– Ett roligt konstaterande jag kan göra efter att ha gått igenom årets alla bidrag är den mycket stora andelen integrerade tävlingsbidrag. Branschen har uppenbarligen blivit mycket bättre på att utnyttja alla de kanaler vi har till förfogande för att skapa bra resultat och effektiv marknadsföring, säger Johan Blomström, Guldnyckeljuryns ordförande.

Guldnyckelvinnarna presenteras den 22 mars på Globen Annexet i Stockholm. Mer information om tävlingen, seminariedagen och galakvällen Guldnyckeln finns på guldnyckeln.se.

 

HUVUDKATEGORIER

Telekom-, IT-, el-, olje- och bensinbolag

En lönsam julgåva, Bredbandsbolaget av IK Stockholm

Fjärrkontrollsförenklaren, Viasat av ROI Division

Smakfullt erbjudande från ComHem av Smicker

Hantverkarkampanjen, 3 Företag av MRM Stockholm

 

Finansiella produkter och tjänster samt försäkringar

Företagsrådgivare på väg, SEB av MRM Stockholm/Storåkers McCann

Brevet utan erbjudande, IF av MRM Stockholm

Ta hand om kärleken, SEB av MRM Stockholm/Storåkers McCann

Planera framtiden, SEB av MRM Stockholm/Storåkers McCann

Alla uppfinningar är redan gjorda, Chalmers tekniska högskola av Augusti

 

Samhällsservice, skolor samt ideella organisationer

Hjälp barn att hitta hem, Röda Korset av Gadd och Naked

Framtidens skolkatalog, Borås Stad av Mecka

Elda upp din inbjudan, IHM Business School av Welcom

Inte för alla, Bonniers Konsthall av DDB Stockholm

 

Produkttillverkning

Darwin vs. Gutenberg, MittMedia Print av dos Santos & Thunholm

Ariel Fashion Shoot, Procter & Gamble av Saatchi & Saatchi

 

Publicering

Firmafest med Arvingarna, Gröna Lund av Pool

Återkomsten, Parks and Resorts av Pool

 

Detaljhandel

Lansering av ICA Student, ICA av KING

Bränn BH:n, Department and Stores (NK) av Garbergs

Jakten på den rätta, Department and Stores (NK) av Garbergs

Sportkronan, Team Sportia av Welcom

 

Övriga tjänster för konsumenter och företag

QRistmas!, INGO av INGO

FRAMGÅNGSKARTAN: E-HANDELSTESTET, Posten av Åkestam Holst

Pick n Play, Mc Donald´s Sverige av DDB Stockholm

Origamiarenan, Stockholm Glob Arenas av Pool

 

I följande huvudkategorier delas det inte ut några priser eftersom juryn inte funnit att tävlingsbidragen kunnat uppnå tillräckligt höga poäng:

 

Fordon

Friskvård, sjukvård och hälsokost

Resor och transporter.

 

SPECIALPRISER

(mer information om tävlingskategorin på http://guldnyckeln.se/tavlingen/att-tavla-i-guldnyckeln/specialpriser/)

 

Analys- och resultatpriset

Analys på varje sida, Åhléns av Kaplan

Bygg din Volvo – RM-versionen, Volvo Personvagnar av Smicker

KappAhl – Vem vill byta klubb?, KappAhl av Smicker

 

Bästa kundlojalitetsprogram

ApoPlus: Recept på ett riktigt apotek, Apoteket AB av Kaplan

Min Volvo – Mitt lojalitetsprogram, Volvo Personvagnar av Smicker

Hemtex – Klubben för hjältar, Hemtex AB av Smicker

 

Kreativitetspriset

Liggprofilen, LAFA av ESTER

Ariel Fashion Shoot, Procter & Gamble Nordic av Saatchi & Saatchi Stockholm

Couple Up to Buckle Up, Scandinavian Airlines SAS av Crispin Porter+Bogusky

Inte för alla, Bonniers Konsthall av DDB Stockholm

Benet i busken, Hertz av Pool

 

 

PERSONLIGA PRISER

(mer information om tävlingskategorierna på http://guldnyckeln.se/tavlingen/att-tavla-i-guldnyckeln/personliga-priser-och-folkets-nyckel/)

 

Årets Art Director

Inte för alla, Bonniers Konsthall: Art Director, Lisa Karlsson DDB Stockholm

NK Bränn BH’n: Art Director, Johan Wilde, Garbergs

Ariel Fashion Shoot, Procter & Gamble: Art Director, Gustav Egerstedt & Lisa Engardt, Saatchi & Saatchi Stockholm

 

Årets Copywriter

Kärlek på Folkoperan, Folkoperan: Copywriter, Stefan Pagreus, Lowe Brindfors

Inte för alla, Bonnier: Copywriter, Daniel Vaccino

Planera för framtiden, SEB: Copywriter, Johan Söderberg, MRM Starsky

Om Guldnyckeln
Guldnyckeln har arrangerats av SWEDMA i 30 år och årets vinnare presenteras på Globen Annexet den 22 mars. Guldvinnarna belönas med en glasstatyett och blir direktkvalificerade till semifinalen i årets upplaga av Echo Awards i Las Vegas. I år var första året med branschindelade tävlingskategorier.

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex