Alla nominerade i Guldnyckeln 2012

PUBLICERAD: 15 februari 2012
UPPDATERAD: 15 februari

Under det senaste året har det pågått ett intensivt förändringsarbete med Guldnyckeln, Sveriges största tävling i resultatorienterad reklam och marknadsföring. Förändringarna har genomförts bland annat för att öka jämförbarheten mellan tävlingsbidragen och för att låta Guldnyckeln närma sig sina internationella motsvarigheter, till exempel Echo Awards och Cannes Lions.

Tävlingens nya kategoriindelning har tagits emot mycket positivt av branschen. Till årets upplaga av Guldnyckeln kom bidrag in i samtliga kategorier.

– Med tanke på att det är första året vi jobbar med de nya kategorierna, är vi mycket nöjda, säger Eva-Lotta Laurin, vd på SWEDMA, som arrangerar Guldnyckeln.

– Antalet bidrag är i nivå med förra året, trots att reklambranschen generellt påverkats negativt av den senaste tidens ekonomiska svängningar. Det visar att den direkta kommunikationen som alltid står stark när andra discipliner sviktar, konstaterar Eva-Lotta.

Integrerade kampanjer
Guldnyckelns jury har som vanligt arbetat intensivt under två dagar med att granska och bedöma alla inlämnade bidrag.

– Ett roligt konstaterande jag kan göra efter att ha gått igenom årets alla bidrag är den mycket stora andelen integrerade tävlingsbidrag. Branschen har uppenbarligen blivit mycket bättre på att utnyttja alla de kanaler vi har till förfogande för att skapa bra resultat och effektiv marknadsföring, säger Johan Blomström, Guldnyckeljuryns ordförande.

Guldnyckelvinnarna presenteras den 22 mars på Globen Annexet i Stockholm. Mer information om tävlingen, seminariedagen och galakvällen Guldnyckeln finns på guldnyckeln.se.

 

HUVUDKATEGORIER

Telekom-, IT-, el-, olje- och bensinbolag

En lönsam julgåva, Bredbandsbolaget av IK Stockholm

Fjärrkontrollsförenklaren, Viasat av ROI Division

Smakfullt erbjudande från ComHem av Smicker

Hantverkarkampanjen, 3 Företag av MRM Stockholm

 

Finansiella produkter och tjänster samt försäkringar

Företagsrådgivare på väg, SEB av MRM Stockholm/Storåkers McCann

Brevet utan erbjudande, IF av MRM Stockholm

Ta hand om kärleken, SEB av MRM Stockholm/Storåkers McCann

Planera framtiden, SEB av MRM Stockholm/Storåkers McCann

Alla uppfinningar är redan gjorda, Chalmers tekniska högskola av Augusti

 

Samhällsservice, skolor samt ideella organisationer

Hjälp barn att hitta hem, Röda Korset av Gadd och Naked

Framtidens skolkatalog, Borås Stad av Mecka

Elda upp din inbjudan, IHM Business School av Welcom

Inte för alla, Bonniers Konsthall av DDB Stockholm

 

Produkttillverkning

Darwin vs. Gutenberg, MittMedia Print av dos Santos & Thunholm

Ariel Fashion Shoot, Procter & Gamble av Saatchi & Saatchi

 

Publicering

Firmafest med Arvingarna, Gröna Lund av Pool

Återkomsten, Parks and Resorts av Pool

 

Detaljhandel

Lansering av ICA Student, ICA av KING

Bränn BH:n, Department and Stores (NK) av Garbergs

Jakten på den rätta, Department and Stores (NK) av Garbergs

Sportkronan, Team Sportia av Welcom

 

Övriga tjänster för konsumenter och företag

QRistmas!, INGO av INGO

FRAMGÅNGSKARTAN: E-HANDELSTESTET, Posten av Åkestam Holst

Pick n Play, Mc Donald´s Sverige av DDB Stockholm

Origamiarenan, Stockholm Glob Arenas av Pool

 

I följande huvudkategorier delas det inte ut några priser eftersom juryn inte funnit att tävlingsbidragen kunnat uppnå tillräckligt höga poäng:

 

Fordon

Friskvård, sjukvård och hälsokost

Resor och transporter.

 

SPECIALPRISER

(mer information om tävlingskategorin på http://guldnyckeln.se/tavlingen/att-tavla-i-guldnyckeln/specialpriser/)

 

Analys- och resultatpriset

Analys på varje sida, Åhléns av Kaplan

Bygg din Volvo – RM-versionen, Volvo Personvagnar av Smicker

KappAhl – Vem vill byta klubb?, KappAhl av Smicker

 

Bästa kundlojalitetsprogram

ApoPlus: Recept på ett riktigt apotek, Apoteket AB av Kaplan

Min Volvo – Mitt lojalitetsprogram, Volvo Personvagnar av Smicker

Hemtex – Klubben för hjältar, Hemtex AB av Smicker

 

Kreativitetspriset

Liggprofilen, LAFA av ESTER

Ariel Fashion Shoot, Procter & Gamble Nordic av Saatchi & Saatchi Stockholm

Couple Up to Buckle Up, Scandinavian Airlines SAS av Crispin Porter+Bogusky

Inte för alla, Bonniers Konsthall av DDB Stockholm

Benet i busken, Hertz av Pool

 

 

PERSONLIGA PRISER

(mer information om tävlingskategorierna på http://guldnyckeln.se/tavlingen/att-tavla-i-guldnyckeln/personliga-priser-och-folkets-nyckel/)

 

Årets Art Director

Inte för alla, Bonniers Konsthall: Art Director, Lisa Karlsson DDB Stockholm

NK Bränn BH’n: Art Director, Johan Wilde, Garbergs

Ariel Fashion Shoot, Procter & Gamble: Art Director, Gustav Egerstedt & Lisa Engardt, Saatchi & Saatchi Stockholm

 

Årets Copywriter

Kärlek på Folkoperan, Folkoperan: Copywriter, Stefan Pagreus, Lowe Brindfors

Inte för alla, Bonnier: Copywriter, Daniel Vaccino

Planera för framtiden, SEB: Copywriter, Johan Söderberg, MRM Starsky

Om Guldnyckeln
Guldnyckeln har arrangerats av SWEDMA i 30 år och årets vinnare presenteras på Globen Annexet den 22 mars. Guldvinnarna belönas med en glasstatyett och blir direktkvalificerade till semifinalen i årets upplaga av Echo Awards i Las Vegas. I år var första året med branschindelade tävlingskategorier.

Senaste nytt

Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

Boka in den 7–9 oktober 2025 i kalendern redan nu. Då är det återigen dags för den största mässan och mötesplatsen i den grafiska branschen: Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm.

SPS kollage
Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

SPG erövrar nytt tryckeri

40 anställda får gå när produktionen flyttas.

Screenshot
SPG erövrar nytt tryckeri

Bording gör miljonförluster

Bording har beslutat att lägga ner stora delar av sin produktion i Sverige, vilket Sign&Print tidigare rapporterat om. Nu har siffrorna för 2024 släppts och bolaget visar en förlust på nästan 4,9 miljoner kronor.

1750154275161
Bording gör miljonförluster

Nu är utomhusreklam mätbart

Inbyggda 3D-sensorer kan tillsammans med AI-analys mäta hur många som passerar både tryckt och digital utomhusreklam och hur länge de tittar.

Skärmavbild-2025-07-01-kl.-10.33.07
Nu är utomhusreklam mätbart

Läs vidare

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 

eProdictivity 1
MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Tyska Cloudlab Solutions är en etablerad leverantör av web-to-print-lösningar inom både tryck och förpackning. Med nya versionen X3 tar företaget hjälp av AI när det gäller bland annat design och prissättning.

Cloudlab
Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Mutoh har utvecklat en inkjetskrivare med Fujifilms AQUAFUZE-teknologi med ett nytt vattenbaserat UV-bläck. Denna visas under Drupa tillsammans med bland annat Direct-to-Object-skrivaren XpertJet 1462 som precis vunnit en EDP Award.

Mutoh 1
Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Heidelberg breddar med inkjet-portfölj

Den stora nyheten i Heidelbergs Drupa-monter var lanseringen av deras två nya inkjetpressar som de marknadsför i samarbete med Canon, men under eget namn och i egen förpackning. Därmed kommer de två maskinerna att heta Jetfire 50 respektive 75, vilket speglar formaten B3 och B2.

heidel_01
Heidelberg breddar med inkjet-portfölj