Välkänt uppslagsverk trycks inte längre

PUBLICERAD: 15 mars 2012
UPPDATERAD: 15 mars
FOTO: Creative Commons

Uppslagsverkens konung, Encyclopaedia Britannica, kommer inte att ges ut i fler tryckta utgåvor. Den sista tryckta versionen är den från 2010. Från och med nu är det bara digitala kanaler som gäller.

Encyclopaedia Britannica är världens äldsta uppslagsverk. Den första utgåvan kom redan 1766. Under 1950- och 1960-talet sköt populariteten i höjden. Under dessa årtionden såldes den av dörrknackare till en växande och statusmedveten medelklass. Vid sin höjdpunkt 1990 såldes 120 000 utgåvor i USA.

På senare år har försäljningen tappat kontinuerligt. Nya konkurrenter är förutom digitala kanaler, även Wikipedia och liknande gratis webbaserade uppslagsverk.

Enligt vdn för Encyclopaedia Britannica, Jorge Cauz, kommer företaget nu att fokusera sin verksamhet på den onlinebaserade utgåvan och på utbildningsprodukter.

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex