Guldnyckeln igång

PUBLICERAD: 20 mars 2012
UPPDATERAD: 20 mars

Klockan 9.00 i dag startade Guldnyckeln, som är en hel dag med direktmarknadsföring i fokus. Swedma arrangerar och nära femhundra personer från alla delar av branschen finns samlade under dagen – som består av föredrag – och i kväll kommer 800 personer på prisutdelning och fest.

– Tiden vi konsumerar medier växer inte. Det ligger fast runt sex timmar, sade Swedmas vd Eva-Lotta Lurin när hon hälsade alla välkommen. Hon berättade sedan om när hon och sambon tittade på Melodifestivalen och under hela tiden satt med varsin mobil och agerade i sociala medier. När det hela var över vände de sig mot varandra och undrade vad den andra hade tyckt om kvällen.

Med det markerades också tydligt att DM nu handlar om att lyckas i sociala medier. Det är också något som syns i de nominerade bidragen. Där finns exempelvis Ariel. Det kan tyckas vara en omöjlig uppgift att få folk att titta på tvättmedel i sociala medier. Men genom att låta ett antal modebloggare arbeta med Ariels sida, så fick Ariel hög trafik till sin sida.

En av besökarna på dagen är Per Göransson från Länsförsäkringar. De berättar att de måste satsa mer på tryckt direktreklam och telemarketing.

– På nätet köper folk när de väl bestämt sig. Vill du berätta om nya produkter, måste du ta aktiv kontakt med dina kunder.

Volkswagens marknadschef Niclas Runberg berättar om hur de tog sig från nio till 12 procents marknadsandel från 2009 till 2011. Marknadsföringen har i mångt och mycket tagit nya vägar. En skylt med vintererbjudande som ställdes på isen och gällde tills skylten sjönk ner i sjön. Eller en kampanj som pågår tills björnen Freja går ur idet. På hemsidan följer en webbkamera hela tiden hur det går. Det senaste är en Passat som försetts med larvfötter.

Per Schlingmann berättar om hur han vill nå över 100 procent av befolkningen. Han berättar att rörelse i sig är något som är väldigt viktigt hos väljarna. Det premieras, medan det statiska inte belönas.

– Före val får man en väldig polarisering där människor aktivt väljer och väljer bort. Efter valet ska det ändras så att man representerar hela befolkningen. Det är en svårighet. I Sverige har vi sett hur finanskrisen ökat förtroendet för politiken, medan det varit tvärtom i andra länder. Det är viktigt att vara tydlig med vad som är politikens roll och vad som är ekonomins och näringslivets roll. Till exempel var vi tidigt tydliga med att vi inte skulle gå in med pengar i bilindustrin. Statsministern gick för en månad sedan ut i en dialog med medborgarna kring att vi kan behöva arbeta längre om vi ska klara välfärden. Kortsiktigt kan det ge tuffa diskussioner medan det långsiktigt är viktigt att ha den här dialogen.

Magnus Widgren berättar om kommande medier:

– När du trycker på Like vid en artikel i Aftonbladet registreras det. Sedan säljer Facebook informationen tillbaka till Aftonbladet, så att de visar rätt annons när jag är där nästa gång.

Googles vd säger att ”vad du än gör, så gör det mobilt först.”

Apples vision är att alla elever får en iPad när de börjar skolan. Sedan ser Apple till att alla elever har den senast uppdaterade versionen av skolböcker tillgänglig hela tiden.

Augmented reality (förbättrad verklighet) gör exempelvis att du kan peka med din telefon på en byggnad och få veta allting om den. Det här finns redan i dag men ingen har kommit på hur man kan tjäna pengar på det.

Googles self-driven cars tar sig själv bästa vägen dit den ska. Du kan sitta och jobba på väg till jobbet, för bilen tar sig själv dit den ska – och krockar aldrig.

Bill Gates säger att världen kommer att förändras mer under de kommande tio åren, än vad den förändrats under de senaste 50 åren.

I framtidens tv vill Google sälja annonser beroende på respons. Så tv kommer att bli ett direktmarknadsföringsmedium.

Det finns massor av sajter som exempelvis säljer 400 försäkringskunder, 700 som spelar en viss typ av mat etc.

Man ska ha många kärnverksamheter kring varumärket. Aftonbladet definierar Blocket som en del av sin kärnverksamhet.

Med iZettle får alla en möjlighet att ta betalt.

 

 

 

 

Här kan du se alla nominerade bidrag. I kväll avgörs vem som vinner:

http://guldnyckeln.se/alla-nominerade-bidrag-guldnyckeln-2012/

Läs vidare

Kongsberg Ultimate: "Det snabbaste skärbordet på marknaden"

Skärbordstillverkaren Kongsberg Precision Cutting Systems var stolta över att deras Kongsberg Ultimate hade utsetts till ”Best Wide Format Cutting Solution” i EDP Awards i samband med en ceremoni på Drupa.

PXL_20240530_121951472.MP

"Solida lösningar som tål hög belastning"

En helautomatisk linje med linjär motor för skärning av skivor i exempelvis wellpapp, en uppgraderad etikettstans med laser och skärbord i olika storlekar. Det är något av det Jwei visade under Drupa.

Primotek 1

Marabu går grönt med ny certifiering

Nyligen blev bläcktillverkaren Marabu certifierad enligt Greenguard. En märkning som visar att en produkt testats och utvärderats för att uppfylla stränga gränser för kemikalieutsläpp. Ett budskap som Marabu trycker på under Drupa.

Marabu 4

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 

eProdictivity 1

Senaste nytt

Före detta Brand Factory-anställda startar bolag med Focus Neo

Nyligen startades ett helt nytt tryckeri i södra Stockholm med en imponerande maskinpark. Bakom STHLM Print Lab står de tidigare Brand Factory-medarbetarna Kim Alin och Dennis Hallam som har stöd från skyltföretaget Focus Neo.

STHLM Print Lab_7684

Fujifilm lanserar nya tonerpressar med specialfärger

Fujifilm kommer med fyra nya produktionspressar i mellanklassen inom sin Revoria PressTM-serie. 

FotoJet---2024-12-13T112905.068

UPM stänger fabrik – satsar inom det grafiska segmentet

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.

raf_tim-kirchen-appointment

Sydsvenska tryckerier förfasas över elpriset: "Katastrof"

Priset på el är ämnet på allas läppar ute på tryckerierna just nu.

FotoJet---2024-12-12T113241.082